کرونا مستاجران را حاشیه نشین کرد

    
تعداد بازدید: 6112
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
گزارش«افسانه» ‌از شیب تند اجاره بهای واحدهای مسکونی در شیرازکرونا مستاجران را حاشیه نشین کردرئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز: قیمت های رهن و اجاره منزل به گونه ای است که مردم حتی توان اجاره منزل در حاشیه شهر را هم ندارند

محمدرضا طاهری: متوسط اجارهبها تا 6/31 درصد برای خانوارهایی که اجاره خود را تمدید کردند افزایش یافته است، این رقم در دو سال گذشته بالاترین حد رشد اجاره است. بررسی تازهترین آماری که مرکز آمار ایران در رابطه با شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری منتشر کرد نشان میدهد که از زمستان ۱۳۹۶ تا زمستان سال گذشته، متوسط افزایش اجارهبها بین ۱۶.۸ درصد تا ۳۱.۶ درصد متغیر بوده است که کمترین آن مربوط به زمستان ۱۳۹۶ میشود.

براساس این گزارش، متوسط افزایش اجاره بها برای خانوارهای که تمدید قرارداد داشتهاند، در سال ۱۳۹۷ به ۱۷.۲ درصد در بهار، ۲۶.۳ درصد در تابستان، ۲۵.۴ پاییز و در روندی کاهشی به ۲۱ درصد در زمستان میرسد، اما در سال ۱۳۹۸ اجارهبها افزایشی بوده و از ۲۷ درصد در بهار به ۲۷.۱ تابستان، ۳۱.۲ درصد پاییز و در نهایتا ۳۱.۶ درصد در زمستان میرسد. همچنین بررسی وضع اجارهبها واحدهای مسکونی در مناطق شهری بیانگر آن است که در زمستان سال گذشته شاخص قیمت به ۱۶۹.۳ رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است. رهن و اجاره در شیراز و دیگر شهرهای استان فارس همواره از موضوعاتی است که روز به روز افراد را به نقاط دور دست و حاشیه شهرها می کشاند، بطوری که بسیاری از افراد و ساکنین شیراز به دلیل نداشتن قدرت مالی مناسب برای داشتن یک سرپناه، به شهرهای همجوار مانند زرقان و لپویی روی آورده اند. آن طور که تابنده ماه رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز می گوید: قیمت های رهن و اجاره منزل در شیراز در سال جاری به گونه ای شده است که مردم حتی توان اجاره منزل در حاشیه شهر شیراز را هم ندارند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با اشاره به اینکه طبق مصوبه دولت مقرر شده که میزان اجاره ها به مدت دو ماه تمدید شود، می گوید: طبق این مصوبه مالکین موظف شدند که مدت قرار داد مستاجرین را دو ماه با همان مبلغ اجاره سال گذشته تمدید کنند.محمد قاسم تابنده ماه در گفت و گو با «افسانه» با بیان اینکه مالکین موظفند که این مهم را اجرا کنند، به افزایش قیمت رهن و اجاره مسکن در شیراز اشاره می کند و ادامه می دهد: قطعا میزان رهن و اجاره مسکن در شیراز در سال جاری افزایش دارد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با اشاره به اینکه نرخ بیشتر وسایل و محصولات دائما در حال تغییر است و ساعت به ساعت گران تر می شود
می افزاید: روز گذشته یک منزل 4 سال ساخت در یکی از مناطق شیراز متری 18 میلیون فروخته شد و با احتساب متراژ این واحد، مبلغ کل این خانه حدود بیش از دومیلیارد در اختیار مشتری قرار گرفت.

تابنده ماه در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت رهن و اجاره در شیراز حدود 25 الی 30 درصد گران تر شده است، می افزاید: اما متاسفانه اقشاری مانند کارگران در این بین با مشکل مواجه شده و بیماری کرونا هم باعث شده تمام برنامه های افراد در هم بریزد. وی با اشاره به اینکه کنترل وضع مسکن از دست دولت خارج شده است، ادامه می دهد: این در حالی است که مردم موضوع به تعویق افتادن رهن و اجاره را هم متحمل شده اند و دولت هیچ اقدامی در جهت حمایت از مردم در موضوع رهن و اجاره منزل انجام نداده است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز ادامه می دهد: به عنوان نمونه، قیمت رهن و اجاره یک منزل در منطقه اکبرآباد سال گذشته حدود 800 هزار تومان بدون رهن بوده است که متاسفانه مالک، رهن و اجاره سال جاری مستاجر را به 30 میلیون تومان ودیعه با مبلغی بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار تومان افزایش داده است. رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز می افزاید: در حال حاضر مستاجرینی که در شیراز توان پرداخت رهن و اجاره بالا را ندارند به شهر زرقان مراجعه می کنند، چرا که وجود آپارتمان های زیاد و مسکن مهر با قیمت مناسب و فاصله کوتاه تا شیراز در این شهر باعث استقبال مردم شده است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با بیان اینکه درآمد مستاجرین تقریبا در یک وضع و سطح قرار دارد، می افزاید: تنها اقشار کمی از جامعه، دارای درآمد بالا و بیش از 10 میلیون تومان هستند. وی می افزاید: وجود مسکن های مهر زیاد در شهر شیراز و شهرستانهای اطراف باعث شده که مردم به کانکس نشینی رو نیاورند. رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با اشاره به اینکه قیمت رهن و اجاره منزل در نقاط مختلف شهر شیراز متفاوت است، می افزاید: قیمت رهن و اجاره در مناطقی مانند قصردشت، معالی آباد، فرهنگ شهر و ..... بسیار نجومی و گران است و در مناطقی مانند پل فسا و .... ارزان تر می شود.

تابنده ماه در ادامه با بیان اینکه قیمت اجاره بعضی از مغازه ها هم در شیراز به بیش از 50 میلیون تومان می رسد، می افزاید: به عنوان مثال قیمت یک مغازه فست فود در خیابان نیایش حدود 22 میلیون تومان است و مالک این واحد هیچ تخفیفی به صاحب مغازه لحاظ نکرد.

** شرایط زندگی روز به روز سخت تر می شود

خانم جعفری که همسر بازنشسته تامین اجتماعی است از وضع میزان رهن و اجاره بسیار گله مند است. وی در این باره می گوید: سال گذشته یک منزل در منطقه احمد آباد اجاره کردیم که متاسفانه مالک در سال جاری چند بار خواستار افزایش میزان رهن و اجاره شده است. وی می افزاید: در سال گذشته ماهیانه 800 هزار تومان بابت اجاره همین منزل پرداخت می کردم که متاسفانه صاحب خانه این مبلغ را در سال جاری به یک میلیون و دویست هزار تومان با 20 میلیون تومان رهن افزایش داده است.

وی بیان می کند: میزان حقوق بازنشسته ها در سال جاری حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان شده است که باید حدود یک میلیون و دویست هزار تومان را بابت اجاره بپردازیم و تنها با 600 هزار تومان زندگی کنیم. متاسفانه روز به روز شرایط برای زندگی دشوار تر می شود چرا که در خرج خورد و خوراک و تامین نیازهای اولیه به شدت با مشکل مواجه شدیم.

 
 
برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

نوآوری و خلاقیت، کلی ...

 مدیرعامل پتروشیمی شیراز با اشاره به چشم&zwnj ...

ورود فاضلاب صدرا به ...

«افسانه» از تداوم سرریز پساب صدرا به آ ...

زلزله شیراز را لرزان ...

زمین لرزه ای به بزرگی 4/7 ریشتر شیراز را لرزاند

نگاهی به آداب ماه مب ...

نگاهی به آداب ماه مبارک رمضان در ابتدای سده‌ی ...

کمک‌های ۵۰ هزار ریال ...

مدیر عامل مجمع خیرین تامین سلامت استان فارس از شکل ...

آمریکا و چالشی به نا ...

اختصاصی افسانه آنلاین

گزارش «افسانه» از دو ...

گزارش «افسانه» از دومین رو همايش ملى ف ...

نظرات