مراسم یادروز سعدی در جوار آرامگاهش برگزار شد

    
تعداد بازدید: 6088
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
احسان اکبرپور: مراسم یادروز شیخ اجل سعدی شیراز، شامگاه گذشته در جوار آرامگاه شیخ مصلح‌الدین برگزار شد. در این مراسم که با مرشدخوانی از باب یکم گلستان آغاز شد، جمع کثیری از شیرازی‌ها حضور داشتند.
وزیر علوم در مراسم روز سعدی با اشاره به اینکه سعدی ستاره درخشاني ست که ۷۰۰ سال است بر خوان او مهمان هستیم، افزود: در آثار سعدي نشانی از تعصبات غیرمنطقی نیست و عشق و دوستی شاخص ترین مولفه کلام و اندیشه اوست. دکتر منصور غلامی سعدی را شاعر فرهنگ و مروج عقلانیت انسانی خواند و گفت: سعدی در آثارش حاکمان را حکمت می آموزد و مردمان را نوع دوستی و مهر. 
وزیر علوم ، عشق و دوستی را بارزترین عنصر اندیشه سعدی توصیف کرد و گفت: بازتاب این مهرورزی در جای جای آثار سعدی تجلی یافته است.
وی با بیان اینکه آثار سعدی تبلور احساس و عاطفه است،تصریح کرد : او شاعر فرهنگ است و مروج عقلانیت انسانی است.
غلامی در پایان با اشاره به حادثه سیل اخیر در شیراز گفت: شما اهالی شیراز نشان دادید که؛ «بنی آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند»
*  در شهر سعدی هنوز انسان دوستی سعدی رونق دارد
نماینده ولی فقیه در استان نيز در مراسم گرامیداشت سعدی گفت: شیراز شهری است که هیچ گاه از اولیاء الله خالی نمی شود و لطافت روح مردمانش سبب می شود که شخصیت های بزرگی مانند سعدی به جهان قدم بگذارند و
 میدان داری کنند. 
آیت الله لطف الله دژکام سپس با تشکر از کورش کمالی سروستانی رئیس مرکز سعدی شناسی که بخشی از هزینه های مراسم گرامیداشت روز سعدی را به سیل زدگان اختصاص داد، افزود: این اقدام نشان داد که در شهر سعدی هنوز انسان دوستی سعدی رونق دارد.  
امام جمعه شیراز در ادامه گفت: معمولا درباره سعدی از ادبیات او سخن گفته ایم و اقرار داریم که در نظم و نثر کسی به پای او نمی رسد، اما شاید از این نکته غافل مانده ایم که سعدی از قله حکمت نیز برخوردار است. آیت الله دژکام در ادامه با انتقاد از برخی صاحبنظران که سعدی را مرد میدان حکمت عملی خوانده اند و برای او در حکمت نظری جایگاهی متصور نیستند، افزود: من معتقدم خلاصه آنچه در مابعدالطبیعه متعارف در سخن و اندیشه ابن سینا و فارابی و دکارت وجود دارد، در سخن سعدی حاضر است.
* سعدی در آثارش در اندیشه حل مشکلات فردی و اجتماعی است
استاندار فارس نیز در این مراسم گفت: سعدی در آثارش در اندیشه حل مشکلات فردی و اجتماعی است. 
عنایت الله رحیمی در ادامه افزود: بر ماست که با بهره مندی از اندیشه بزرگانی مانند سعدی راه رستگاری بجوییم. استاندار با اشاره به اینکه سعدی منادی صلح و دوستی است، افزود: در حادثه سیل اخیر در شیراز اهالی شیراز نماد فرهنگ همدلی و همبستگی شدند. رحیمی در پایان گفت: گسترش مجموعه سعدیه و انتشار آثارش ادای دین ما نسبت به این شاعر بزرگ است. 
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم گفت: سعدی شاعر بزرگ ایران زمین در آثارش به عدالت، نیک‌اندیشی و کرامت انسانی می‌پردازد و به فضیلت عرفان وعشق تاکید دارد.
* سخنان سعدی انگاره دلاویزی است که هوش خواننده را می‌رباید
رئیس مرکز سعدی شناسی هم شب گذشته در آیین بزرگداشت سعدی شیرازی ضمن قدردانی از ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت سعدی گفت:سعدی سلطان مسلم سخن است که سخنانش انگاره دلاویزی است که هوش خواننده را می‌رباید.
کوروش کمالی سروستانی افزود: زلالی بی پایان کلامش، ذوق سلیم او را ملاطفت و روح افزایی می بخشد.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ابراز داشت: سعدی در خلق معانی چیره دست بود. او جوانمرد و جوان طبع و جهانگیر بود.
کمالی سروستانی خاطر نشان کرد: او بر سیاق اخلاق‌مداری  روزگار 
می گذرانید و به خلق آثار گرانسنگ خود دست می‌زد.
وی ادامه داد:  سعدی در آثارش دستی در خدمت و بینش داشت و روحی در هنر.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اظهار کرد:  خواص، مشرب ها و بینش های گوناگون او  بر اساس باورهای هر گروه  شیوه ای از زندگی توأم با مسالمت و بهزیستی و هم افزایی را آموزش می دهد.
وی افزود: امروز به نیکی می دانیم اگر چه گذار سال شمار عمر سعدی به قرن هفتم می‌رسد روز شمار عمر او از حضور پیوسته و نگاهش حکایت می کنند؛ حضور باشکوهی که ما پس از قرن‌ها همچنان خوشه چین دانش، زبان و هنرش هستيم.
رئیس مرکز سعدی شناسی ابراز داشت: در ماهی که گذشت رویداد تلخی بر مردمان این دیار در سال نو رفت، آن گاه که حلاوت سبز و روزی نو و طراوتی دگر باره را انتظار می کشیدیم.
وی ادامه داد: مردمان ما اما با توشه ای از مهر بر سر ما که سیل ویرانگر را از سر گذرانديم، به ياري شتافتند و خدای بی‌مانند را سپاس بی حد دانستیم که مردمان این دیار سحرآمیز پاسداشت آموزه های شیخ را نه در کلام که در عمل چنان به تصویر کشیده اند که دیگران را به کار نشاط عظیم واداشتند.
کمالی سروستانی افزود: امروز دیگر بار خداوندگان را سپاسگزاريم که ما را فرصتی دیگر بار داد تا در محضر شیخ بزرگ شیراز سعدی قدردان مفاهیمی باشیم که آنها را در گوش  جان سپرده ايم.
برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

اعلام محدودیت ترافیک ...

محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی شب‌های قدر ...

ورود به پناهگاه حیات ...

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بختگان از ممنوع ...

محدوديت هاى كرونايی ...

«افسانه» از جزئیات ابلاغ محدودیت‌ ...

کرونا به فارس رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جلسه کارگروه سلام ...

عطش خرید خانه در ترک ...

«افسانه» رکورد جدید ایرانی‌ها با ...

تمام دانش‌آموزان تا ...

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۰۵ ه ...

رونمایی از سامانه‌ ر ...

 مجری سامانه راهنمای گردشگری نابینایان گفت: ب ...

فرش دستباف فارس فرام ...

گزارش «افسانه» از مشکلات هنر میراثی فر ...

بازار پارچه در قبضه ...

رئیس صنف پارچه‌فروشان شیراز: قیمت پارچه چینی ...

نظرات