او در ادامه با اشاره به ارزیابی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در ۱۰ سطح، بیان کرد: ارزیابی موسسات و دانشگاهها صرفا معرفی مدیران نیست بلکه هدفمان ایجاد یک رقابت سازنده برای پیشرفت، جریان شایستگی و جریان سازندگی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رونمایی از سامانه «دانا» که بر اساس رویکرد پژوهش محوری و با هدف شناسایی محققان و پژوهشگران ایرانی داخل و خارج از کشور ایجاد شد، بستری برای برقراری تعامل و ارتباطات گسترده میان پژوهشگران، انتقال و همرسانی دانش و یافتههای علمی، پرسش و پاسخ، بحث، انتقاد و ارائه نظر درباره دیگر آثار علمی یا نظرات دیگران را فراهم کرده است.
زلفیگل گفت: اهرمی که در دست ماست برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام استفاده کنیم و نباید با بیتفاوتی از کنار آن بگذریم.
او با اشاره به چهل و ششمین سفر استانی خود در سطح کشور، بر استفاده از ظرفیت قوانین و مقررات تاکید کرد و گفت: در یک سال آینده شاخص دیگری در آئین نامه پژوهانه "نان ایندکس" و "سامانه نان" به ثبت خواهد رسید و میزان تحقیق و عملکرد استاتید دانشگاه در راستای مسائل جامعه بررسی خواهد شد.
وزیر علوم در ادامه ضمن انتقاد از برخی روسای دانشگاهها نسبت به فضای نامطلوب خوابگاهی دانشجویان، افزود: برخی خوابگاهها و فضاهای دانشگاهی را از نزدیک دیدهام، اما گویا رئیس دانشگاه حواسش به فضای دانشگاهی دانشجو نیست چرا که یک رئیس دانشگاه باید به تمامی خوابگاهها سر بزند و مشکلات دانشجویان را بررسی و مثل یک عقاب بالای سر دانشجویان باشد.
زلفیگل با بیان اینکه در حین تصدی مسئولیت بایستی انجام وظیفه و از فرصتها استفاده کنیم، بیان کرد: دانشگاه تنها تدریس آکادمی درس و کلاس نیست بلکه بایستی اولویت را به مباحث فرهنگی و تربیتی دانشگاه و دانشجویان بدهیم.
او در ادامه به پرداخت حقالتدریس استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در مدیریت یادمان باشد حق نداریم برای دیده شدن حق دیگران را ببخشیم لذا باید نسبت به حق و حقوق اعضای هیئت علمی توجه داشته باشیم.
زلفیگل همچنین با اشاره به عصر دیجیتال و هوش مصنوعی، تاکید بر برنامهریزی حضور و غیاب برخط دانشجویان در سرکلاسهای درس شد و گفت: تمامی دانشگاهها و پارکها در اجلاس بعدی حتما بایستی به پنجره خدمات هوشمند اتصال داشته باشند و اگر دانشگاهی این کار را انجام ندهد توبیخ و رئیس دانشگاه باید پاسخگو باشد.
او بر راهاندازی سامانه شفاف سازی اداری برای ذینفعان اشاره کرد و افزود: افرادی که به دانشگاهها مراجعه میکنند حقشان است تا از روند اداری آن مطلع باشند. همچنین آئین نامه ترفیع سالانه نیز در دستور کار قرار گیرد.
سند دانشگاه اسلامی (سندملی جهت اسلامی سازی دانشگاهها)، خوابگاه متاهلین، قانون مولدسازی، بهرهمندی از ظرفیت خیران در دانشگاهها، راه اندازی استودیو جهاد تبیین از دیگر مواردی بود که وزیر علوم به آن اشاره کرد.
زلفیگل بر کشف استعدادهای نخبگان جهت بهرهمندی از دانش این افراد در دانشگاه ها، همکاری دانشگاهها با سازمان سنجش جهت برگزاری آزمون مطلوب، همکاری با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، توجه به یاوران علمی، استفاده از فرصت تابستان برای بازسازی خوابگاه و مراکز تفریحی دانشجویان، تاکید بر بهره وری و سرانه در دانشگاهها از جمله شاخصهای انتخاب مدیران دانشگاهها و پارک هاست.
او با بیان اینکه روسای دانشگاهها سرمایه نمادین کشور هستند و دادن اطلاعات ناقص به رتبه بین المللی آسیب جدی میزند، گفت: هر دانشگاهی باید یک کارشناس زبده در اختیار داشته باشد تا در رکینگ بین المللی شاهد رتبههای برتر باشیم.
وزیرعلوم در ادامه خواستار برنامه راهبردی در خصوص آئین نامهها و دستورالعملها تعاملات ملی و بین اللمللی در دانشگاهها شد و افزود: دانشگاههای بزرگتر دست دانشگاههای کوچکتر را بگیرند و اجازه دهند از امکانات تحقیقاتی خود استفاده کنند تا شاهد رشد علمی و پژوهشی در سطح کشور باشیم.