آزاد راه شيراز- اصفهان شايد پايان دولت دوازدهم

    
تعداد بازدید: 5044
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
گزارش «افسانه» از سهم 5 هزار میلیاردتومانی پروژه‌های عمرانی فارس در لایحه بودجه 1400


احسان اکبرپور: امسال همچون سال گذشته هم‌زمان با تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به مجلس، گزارش بودجه استان‌ها نیز ارائه شد. براساس این لایحه، مجموع اعتبارات هزینه‌ای یا بودجه جاری استان‌ها برای سال ۱۴۰۰ حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان (تقریباً 5 برابر مجموع بودجه عمرانی استان‌ها) در نظر گرفته شده است. در این میان استان فارس با بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان، پس از استان تهران و خراسان رضوی، بیشترین بودجه جاری را در بین سایر استان‌ها به خود اختصاص داده‌ و منابع درآمدی‌اش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان است. از سوی دیگر بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان از اعتبارات مصرفی استان‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مربوط به تملک دارایی‌های استانی یا طرح‌های عمرانی است. در این میان نیز استان فارس با حدود 5 هزار میلیارد تومان بودجه، پس از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان در رتبه سوم بیشترین بودجه عمرانی استان‌های کشور قرار دارد. نکته‌ای که با توجه به محرومیت فارس در بخش‌های مختلف عمرانی ـ سازه‌ای نسبت به بسیاری از استان‌های کشور، اتفاقی مثبت است و تداوم آن در بودجه‌های سال‌های آینده می‌تواند بخش قابل‌توجهی از محرومیت‌های استان از جمله در بخش حمل‌ و نقل را بهبود بخشد.

*هنوز 60 هزار میلیارد تومان برای تکمیل 152 پروژه بزرگ استان نیاز داریم
در همین راستا هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در گفت‌وگو با «افسانه» با بیان اینکه سهم استان فارس از بودجه عمرانی سال آینده دولت حدود 5 هزار میلیارد تومان است، می‌گوید: بر اساس برنامه ششم توسعه و برنامه هفتم که در پیش روست، بیش از 3 هزار و 200 پروژه عمرانی در استان در دست اجراست که از این تعداد 152 پروژه اثرگذار ملی با ویژگی استانی در فارس تعریف شده است. محمود رضایی کوچی با بیان اینکه مجموع اعتبار این 152 پروژه بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است، می‌افزاید: تاکنون مجموع این پروژه‌ها حدود 40 درصد پیشرفت داشته‌اند و برای تکمیل نهایی، به حدود 60 هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است. رضایی کوچی با بیان اینکه همه بودجه و اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه‌های شاخص به صورت ملی تأمین نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند: برای تأمین این اعتبارات از سایر مسیرها مانند مشارکت بخش خصوصی، شیوه‌های تهاتر، استفاده از ظرفیت‌های بانکی و... نیز استفاده خواهیم کرد.

*پروژه‌های بزرگ استان در بخش‌های آب‌رسانی، حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی و بهداشت و درمان است
معاون عمرانی استاندار فارس سپس با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی بزرگ استان به ترتیب کمیت در حوزه‌های آب‌رسانی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، مسکن، مراکز آموزشی و فرهنگی دسته‌بندی می‌شود، می‌گوید: در حوزه حمل‌ و نقل در بخش حمل و نقل زمینی 3 آزادراه‌ شیراز ـ اصفهان، شیراز ـ بوشهر و لامرد ـ پارسیان و همچنین 13 پروژه بزگراهی از جمله شیراز ـ فسا ـ داراب ـ جهرم، شیراز ـ جهرم ـ لار ـ بندرعباس، شیراز ـ کوار ـ فیروزآباد ـ جم ـ عسلویه در دست اجراست، در بخش حمل و نقل هوایی هم ساخت و تجهیز فرودگاه‌ها در حال انجام است و در بخش حمل و نقل ریلی نیز توسعه و راه‌اندازی راه‌آهن‌های شیراز ـ بوشهر، شیراز ـ گل‌گهر، اقلید ـ یزد، شیراز ـ جهرم ـ لار ـ بندرعباس و شیراز ـ خوزستان در حال اجراست. به گفته محمود رضایی کوچی تمامی این پروژه‌ها با توزیع عادلانه و متناسب در تمامی نقاط استان تعریف شده است.

*بهره‌برداری از آزادراه شیراز ـ اصفهان و 6 بیمارستان تا پایان دولت دوازدهم
معاون عمرانی استاندار فارس در ادامه با بیان اینکه از بین 152 پروژه بزرگ عمرانی استان، 35 پروژه تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌‌رسد، می‌گوید: بر این اساس تا سال آینده 4 سد، 6 بیمارستان از جمله بیمارستان‌های فسا، جهرم، مرودشت، ارسنجان، رستم و نی‌ریز، تعدادی پروژه در حوزه حمل و نقل از جمله راه‌آهن اقلید ـ یزد، آزادراه شیراز ـ اصفهان (بزرگترین آزادراه کشور)، بزرگراه شیراز ـ بوالحیات و تعدادی از قطعات از بزرگراه‌های شیراز ـ جهرم ـ فسا ـ داراب، شیراز ـ لار ـ جهرم، شیراز ـ کوار ـ فیروزآباد ـ جم ـ عسلویه نیز تا پایان این دولت به بهره‌برداری می‌رسد. محمود رضایی کوچی در ادامه با بیان اینکه اعتبارات دولتی در بخش عمرانی نقش محرک توسعه را انجام می‌دهد، می‌گوید: با این منابع بخش‌هایی از پروژه‌ها تکمیل می‌شود و در بخش‌هایی دیگر نیز ظرفیت‌سازی برای استفاده از سایر روش‌های تأمین سرمایه صورت می‌گیرد. رضایی در پایان با اشاره به بودجه عمرانی 5 هزار میلیارد تومانی دولت برای بخش‌های عمرانی فارس در سال آینده می‌افزاید: فارس در این بخش جزو استان‌های پیشروی کشور محسوب می‌شود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

مدیرعامل شرکت آرگون ...

مدیرعامل شرکت آرگون مدیکال  یکی از فعالان حوز ...

بازگشایی مطب‌های متخ ...

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس ...

وعده هاى متناقض خريد ...

*نتوانستند یک دلار هم برای خرید واکسن کرونا بدهند ...

از هر ۱۰۰ نفر در کشو ...

از هر ۱۰۰ نفر در کشور20 نفر در تصادفات جان خود را ...

گسل ارژن بیدار شد؟

زمین لرزه‌ 4/5 ریشتری عصر دیروز خان زنیان و ش ...

اعطای نشان عالی مدیر ...

هشتمین اجلاس نشان عالی مدیر سال هشت آذرماه ۱۴۰۲ با ...

صدور 209 هزار سند ما ...

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس در گفت و گو با افسان ...

نظرات