شيراز دومين شهر گران مسكن

    
تعداد بازدید: 5764
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
* متاسفانه هیج اقدام موثری در رابطه با طرح اقدام ملی مسکن در استان صورت نگرفته است و در صورتی که زمین و عقد قرارداد طرح ملی مسکن اگر ۲ ماه پیش توافق شده بود حداقل ۲۰ درصد به نفع مردم بود * کاهش تولید مسکن و کاهش کارگران ساختمانی تبدیل به یک معضل شده است و این موضوع آمار بیکاری را افزایش می دهد* استان فارس و  کلانشهر شیراز دومین شهر گران کشور از نظر قیمت  ملک است* قیمت زمین از سال گذشته تا امروز ۳۰۰درصد افزایش داشته است و برای برون رفت از شرایط موجود در بازار مسکن سندیکا انبوه سازان در بخش تولید،سرمایه گذاری و ساخت مسکن متخصص دارد  

مریم مرادی: رئیس انجمن انبوه سازان فارس با اشاره به مسائل تاثیرگذار بر بازار مسکن و افزایش قیمت آن به ویژه طی چندماه گذشته  عنوان کرد: اتفاقات اخیر و به ویژه موضوع کرونا از مسائل اثرگذار در این حوزه بوده است  و از طرفی هم اثرگذاری تحریم ها در بخش های مختلف اقتصادی  بازار مسکن  را تحت تاثیر قرارداده است.
مهندس مهرداد خائف روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت مطلوب انبوه سازان در شرایط فعلی اقتصادی گفت: درحالی امسال به عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده است که توقع است همه مسوولین با هم افزایی تلاش کنند تا بتوانند راهکارهایی ایجاد و با افزایش تولید؛ آمار بیکاری را کاهش و گردش صحیح مالی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه انبوه سازان افراد خُبره ای هستند که سال های سال در عرصه اقتصاد و ساخت ساز آب دیده شده اند و راه حل ها و مشکلات را شناسایی کرده اند؛ابراز کرد: لذا با تجاربی که انبوه سازان دارند استفاده از پتانسیل انبوه سازان بهترین راه است چراکه کمترین وابستگی را در مسائلی که تحریم باعث ایجاد ان شده است داریم و ضمن جلوگیری از کاهش تولید و تعطیلی کارخانه های حوزه صنعت جریان پول را در جامعه به صورت سالم به حرکت در بیاریم.
به گفته این  کارشناس صنعت ساختمان فعالیت انبوه سازان به طور مستقیم باعث کاهش بیکاری و به طور غیر مستقیم باعث افزایش تولید کارخانه ها می شود ضمن اینکه از رانت نیز جلوگیری می کند.
*شیراز دومین شهر گران از ظر قیمت مسکن
رئیس انجمن انبوه سازان فارس با اشاره به  روند طولانی و هزینه بالای اخذ پروانه ساخت نسبت به  استان های دیگر گفت:  این موضوع  در مجموع منجر به افزایش هزینه  ساخت و قیمت تمام شده ساختمان می شود  .
خائف با بیان اینکه کاهش تولید مسکن و کاهش کارگران ساختمانی تبدیل به یک معضل شده است، ابراز کرد:  این موضوع آمار بیکاری را افزایش می دهد .
وی با بیان اینکه استان فارس و  کلانشهر شیراز دومین شهر گران کشور از نظر قیمت  ملک است، تصریح کرد: همچنین در ارتباط با بافت  فرسوده نیز باید وضعیت زمین ها مشخص شود چراکه با زمین 60،70 متری نمی توان پارکینگ  ایجاد کرد لذا در بافت  فروسده شهرداری باید قسمتی را خریداری کند و پارکینگ  و مجموعه خدماتی ایجاد  کند و مردم نیز واحدهای کوچک و بدون  پارکینگ دریافت کنند.
وی با تاکید بر اینکه فقط مدیران جهادی، شجاع و صادق هستند که می تواند کار کنند و بنگاه های اقتصادی را حمایت و کمک کنند؛ خاطرنشان کرد:  ضروری است که مدیران برای قانون ارزش قائل شوند و بر مبنای آن عمل کنند و لوایح را به صورت کارشناسی و با نظر خواهی از بخش خصوصی کار کنند.
خائف افزود: این درحالی است که حمایت های استانی از انبوه سازان نمی شود و جدا از مشکلات کشوری در استان مشکلات مضاعفی داریم.
  رئیس انجمن انبوه سازان فارس با اشاره به دستورالعمل عقد تفاهم‌نامه صندوق یکم با انبوه سازان و واگذاری کارگزاران  عنوان کرد: در این  زمینه می توان گام‌موثری برای تامین منابع و ساخت مسکن  برداشت چراکه افزایش تولید تنها راه نجات اقتصاد است و تنها سیستمی که می تواند   به صورت مستقیم و غیر مستفیم در اقتصاد فعالیت مثبتی داشته باشد و نقدینگی ها را به سمتی ببرد که به تو لید مسکن برسد؛ انبوه سازان هستند.
خائف  تصریح کرد: در این راستا خدمات فنی مهندسی در راستای تسهیل اجرایی کارها و‌جلوگیری از موازی کارها  است و درحالی۴۰ هزار مهندس در استان داریم که با ایجاد کار برای آنها  سازندگی و رونق را به همراه دارد تا ضمن حمایت از مالکین؛ سرمایه گذاران هم‌ بتوانند از دانش مهندسین استفاده کنند .
به گفته وی  بارها خواسته ایم که در این زمینه کمیته ای با مدیریت واحد تشکیل شود تا موانع درون استان و کشوری بررسی شود اما تاکنون  محقق نشده است.
* اقدام موثری در اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان صورت نگرفته است
وی در بخش دیگر صحبت هایش با اشاره به طرح اقدام ملی نیز گفت: درحال حاضر این طرح می تواند قسمتی از نیازهای انباشته استان را جبران کند؛ اما متاسفانه هیج اقدام موثری در این رابطه در استان صورت نگرفته است و در این طرح پیش بینی شده است که در شهرهای بالای هزار نفر با ستاد فرمان امام (ره)و انبوه ساز ان باشد اما تاکنون هیچ برنامه ریزی و عقد قراردادی صورت نگرفته است و اختلاف بر سر قیمت ها است.
خائف افزود: در صورتی که زمین و عقد قرارداد طرح ملی مسکن ۲ ماه پیش توافق شده بود حداقل ۲۰ درصد به نفع مردم بود اما تعلل ها همیشه به ضرر مردم تمام می شود.
وی یادآور شد: در طرح اقدام ملی و طرح صندوق مسکن یکم باید توجه بیشتری شود ودرحالی در طرح اقدام ملی مسکن دولت برای دهک های 3تا7 از زمین های مناسب استفاده می کند که در دهک های ضعیف تر قیمت زمین را باید به صفر برساند و با واگذاری زمین های 99 ساله یا  الحاق زمین در محدوده شهر می تواند قیمت مسکن را پایین آورد
 این کارشناس صنعت  ساختمان  با اشاره  به موانع موجود بر سر ساخت مانند تامین پارکینگ در تجاری های خطی، بروکراسی اداری و تعلل در صدور پروانه و پایان کار بیان کرد: چنین هزینه هایی در نهایت  فقط منجر به گران شدن هزینه ساخت می شود.
خائف همچنین در ارتباط با مصوبه هیئت دولت مبنی بر اخذ مالیات مسکن مهر  عنوان کرد: زمانی که مسکن مهر در سال ۹۲  تحویل داده شد میزان  مالیات  به ازای هر واحد ۳۰۰ هزار تومان بود که سازندگان باید مالیات را پرداخت می کردند  اما امسال بعد از ۷ سال قانونی تصویب و عطف ماسبق شده است  که هند بر اساس رقم امروز مالیات از سازندگان بگیرند که از قیمت ساخت آن‌زمان بیشتر است.
وی یادآور شد:   در این شرایط و درحالی انبوه سازان باید به کار اصلی خود و بدون دغدغه بپردازند که تنها راه برون رفت ازرکود و جلوگیری از افزایش بیکاری ساخت و ساز است  .
 
*افزایش ۳۰۰ درصدی  قیمت زمین از سال گذشته تا امروز
در ادامه مهندس محمد رضی پیرو ؛ دبیر انجمن انبوه سازان فارس  با اشاره به اینکه تورم ایجاد شده بخشی در رابطه با اقتصاد کلان و بخشی مدیریت استانی است، ابراز کرد: گرانی چندماه اخیر شامل کسری بودجه دولت، سیاست انقباضی بانک مرکزی و تقاضا برای مسکن به عنوان کالای سرمایه ای است که درنهایت تقاضا زیادو عرضه کاهش پیدا کرده است.
پیرو افزود: حجم نقدینگی که در بازار با خروج سرمایه از بانک ها داشته ایم منجر شده است که نقدینگی بزرگی در اقتصاد خلق شود و در بازارهای موازی مختلف سهام، ارز وطلا قیمت ها  افزایش یافت و به مسکن هم رسید.
وی با بیان اینکه شرایط حاکم منجر به خواب سرمایه  شده است؛ خاطرنشان کرد: همچنین بروکراسی طولانی و اینکه حداقل زمان پروانه ساختمانی ۸ ماه تا ۱ سال و پایان کار بین ۱ تا ۱.۵ سال زمان می برد بیشتر از  زمان ساخت مسکن است.
پیرو با بیان اینکه  در حال  حاضر در تولید و عرضه مسکن هیچ تناسبی نیست و تولید کاهش و نیاز انباشته داریم، ابراز کرد:‌سالیانه در کشور ۱ میلیون واحد مسکن نیاز است که در سال گذشته ۲۴۴ هزار واحد تولید شده است و با کمبود و نیازهای انباشته بیش از ۲ میلیون واحد مسکن نیاز است که عزم ملی و استانی می خواهد
وی با اشاره به برون رفت سرمایه از استان و ایجاد انگیزه در استان های دیگر گفت:  در سال جهش تولید باید مدیران جسوری داشته باشیم و با تورم لحظه ای  که وجود داری  برای یک امضا ۴ ماه باید دوندگی کرد درحالی که در همین زمان و با افزایش‌چند درصدی و آنی مصالح انگیزه ای برای فعالیت نیست.
 دبیر انجمن انبوه سازان فارس با اشاره به اینکه قیمت زمین از سال گذشته تا امروز ۳۰۰درصد افزایش داشته است، ابراز کرد: برای برون رفت از شرایط موجود در بازار مسکن سندیکا انبوه سازان در بخش تولید،سرمایه گذاری و ساخت مسکن متخصص دارد و باید ایجاد انگیزه شود تا بسته پیشنهادی مطرح و عملیاتی شود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

شناسایی 125 مورد جدی ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی 1 ...

کلیه مراکز سیاحتی، ز ...

فعالیت بازار و اصناف محدود شد/ کلیه مراکز سیاحتی، ...

جاده ها و خودروهاى ف ...

*بی دقتی و بی مبالاتی راننده نیسان و ورود به لاین ...

حضور پرسپولیس در تور ...

باشگاه فجر سپاسی قصد دارد پیش از شروع فصل جدید تور ...

بن بست آی تی آی؟

گزارش «افسانه» از اعتراض جمعی از بازنش ...

روستاییان خود جوش مس ...

* مردم روستا ناچار هستند که برای تامین موادغذایی و ...

نظرات