توليد مواد غذايی در كنار فاضلاب

    
تعداد بازدید: 4836
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
توليد مواد غذايی در كنار فاضلاب...* در مسیر فاضلاب روبازصنایعی هستند که مخفیانه اقدام به تخلیه فاضلاب در رودخانه دارند که در محیط های کاملا غیر بهداشتی ماده غذایی را در کنار رودخانه تولید می‌کند و فعالیت تولید غذایی در این محیط غیر بهداشتی به هیچ وجه مطلوب نیست* بخش دیگر آلودگی از صنایع پایگاه هوایی و فرودگاهی است که به شبکه جمع آوری فاضلاب شیراز وصل کرده‌ایم و ایرادات در حال برطرف شدن است.* منشا روان آب  خاکستری در سطح شهرکها  و لوله هایی که منشاء آن مشخص نیست با دستور قضایی پیگیری می‌شود* در منطقه بایدشبکه فاضلاب باید ایجاد شود  تا  از ورود  فاضلاب هایی که مخفیانه وارد رواناب می‌شود ‏ جلوگیری شود

مریم مرادی: آلودگی   فاضلاب رها شده در ورودی شهر شیراز از سمت جنوب سال ها است که نه تنها سلامتی ساکنین و شهرک های مسکونی را تهدید می کند بلکه   هر مسافری که از سمت جنوب و فرودگاه وارد شیراز می شود با تصویر اولین تصویری که مواجه می شود فاضلاب روباز و بو مشمئز  کننده است
با گرم شدن هوا شرایط نیز بدتر شده است و  گنداب  این فاضلاب روباز تا شعاع چندکیلومتر هم به مشام می رسد.
این تنها بخشی از اثرات منفی  فاضلاب در این  منطقه است و در ادامه مسیر با اضافه شدن فاضلاب های صنعتی و خانگی به رودخانه پایین دست، در نهایت وارد تالاب مهارلو می شود.
سالها است که سطح گسترده ای از آلایندگی ها زندگی ساکنین در شهرک های پایین دست و حتی محیط زیست منطقه  را تحت تاثیر  قرارداده است و همچنان این روند پابرجا است.
حالا ورودی شیراز و مسافرینی که از فرودگاه شیراز وارد می شوند اولین تصویر و خاطره ای که در ذهن آنها نقش می بندد همین بوی مشمئز و تصاویر نازیبا از فاضلاب روباز در ورودی کلانشهر شیراز است.
گرچه بارها مسوولین شهری و استانی به  موضوع رها بودن فاضلاب  در ورودی شیراز ورود کرده اند اما همچنان ورود فاضلاب به رودخانه و کانال روباز ادامه دارد.
آنطور که مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در توضیح نحوه ورود فاضلاب می گوید  در این منطقه رودخانه چنار راهدار است که از جنوب غرب شیراز سرچشمه و تا دریاچه‌مهارلو ادامه دارد ودرحالی در ابتدای رودخانه و در  ورودی شهرک های مسکونی آب شفاف و سالم است اما با ورود آلودگی ها با منشا های گوناگون آلودگی وارد آب می شود و در منطقه پل فسا به یک فاضلاب آلوده و منبع آلودگی تبدیل شده است.
حمید ظهرابی؛ مدیرکل محیط زیست فارس  روز گذشته در کنفرانس خبری که به صورت ویدئو کنفرانس به مناسبت هفته  محیط زیست برگزار شد؛ در پاسخ به  پرسش خبرنگار«افسانه» در ارتباط با آخرین وضعیت فاضلاب رو باز در ورودی شیراز و تاثیر مخرب آن بر محیط زیست منطقه ؛ ضمن تشریح منابع فاضلاب و ورودی های آلاینده های مختلف و اقدامات صورت گرفته در این خصوص می گوید: ورود فاضلاب و آلایندگی زیست محیطی در منطقه منشاهای مختلفی دارد و  بخشی از آن  از طریق لوله هایی است که شهرداری در گذشته برای هدایت روان آب ها داشته است که ساکنان آمده‌اند فاضلاب را وارد لوله های جمع آوری روان اب های سطحی کرده اند.
وی ادامه می دهد:  در هر شهرک یک یا دو لوله اضافه می‌شود و فاضلاب از این طریق وارد رودخانه می شود.
ظهرابی با اشاره به اینکه ورود فاضلاب از شهرک های مختلف ادامه دارد؛ خاطرنشان می کند:  به فرودگاه شیراز که می رسیم و بعد از آن تخلیه فاضلاب شیراز به تصفیه خانه شماره ۲ داریم که در این بین منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی است که چند شرکت هم فاضلاب را وارد می‌کنند که در این زمینه با همکاری دستگاه قضایی برخورد صورت گرفته است .
وی با بیان اینکه بخش عمده آلودگی که مربوط به جمع آوری فاضلاب بوده است با راه اندازی تصفیه خانه شماره ۲ شیراز در حال رفع است و فاز مایع آن به بهره برداری می‌رسد و فاز جامد هم در دست اقدام است؛ تصریح می کند: همچنین بخش دیگر آلودگی از صنایع پایگاه هوایی و فرودگاهی است که به شبکه جمع آوری فاضلاب شیراز وصل کرده‌ایم و ایرادات در حال برطرف شدن است.
مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به اینکه با همکاری دستگاه‌های قضایی  موضوع درحال بررسی است؛ عنوان می کند: منشا روان آب  خاکستری در سطح شهرکها  و لوله هایی که منشاء آن مشخص نیست  با همکاری دستگاه قضایی پیگیری می‌شود و براساس آنچه آبفا معتقد است  باید شبکه فاضلاب  ایجاد شود تا از ورود  فاضلاب های که مخفیانه وارد رواناب می‌شود ‏؛جلوگیری شود.
* ضرورت سرمایه گذاری برای حفظ  زندگی و سلامت مردم
ظهرابی همچنین می گوید: در این خصوص شهرداری باید ورود و سرمایه گذاری کند و در شرایطی که زندگی و سلامت مردم تحت تاثیر قرار دارد و جلوه نا زیبایی از شهر شیراز را نشان می دهد باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود و یک پیش تصفیه   ایجاد شود و روان آبها به فاضلاب وارد شود.
وی ادامه می دهد: درصورتی که روان آب ها به فاضلاب وارد شود و فاضلاب را بدون پیش تصفیه به شبکه خانگی بدهیم  ممکن است مشکلاتی برای تصفیه آب ایجاد شود.
*تولید  ماده غذ ایی در محیط غیربهداشتی و تخلیه غیر بهداشتی فاضلاب
ظهرابی در ارتباط با شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی که بخشی از ورود فاضلاب  به واسطه آنها است؛ تصریح می کند: در شهرک صنعتی برنامه ای که دارد   مورد تأیید محیط زیست قرار نگرفته ون موضوع به دستگاه قضایی ارجاع داده شد و   منطقه ویژه اقتصادی طرحی دارد که با یک پیش تصفیه فاضلاب را وارد کنید تا کمتر آلودگی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در مسیر صنایعی هستند که مخفیانه اقدام به تخلیه فاضلاب در رودخانه دارند؛ عنوان می کند: این موارد بررسی و شناسایی شده است و همچنین اخطارهایی صادر شده و قطعاً محیط زیست به دنبال جابجایی این واحدهای صنعتی کوچک است.
به گفته مدیرکل محیط زیست فارس درحالی این صنایع اقدام به ورود فاضلاب به رودخانه دارند  که در محیط های کاملا غیر بهداشتی ماده غذایی را در کنار رودخانه تولید می‌کند و فعالیت تولید غذایی در این محیط غیر بهداشتی به هیچ وجه مطلوب نیست.
ظهرابی با اشاره به اینکه در این رابطه مکانیسم دیگر برای کسانی که تخلیه فاضلاب دارند؛ اعمال جریمه است؛ خاطرنشان می کند: بر اساس قانون حفظ و احیای تالاب ها و به دلیل اینکه در نهایت این روان آب ها به مهارلو ختم می شود لذا جریمه سنگین ماهیانه برای کسانی که تخلیه فاضلاب دارند در نظر گرفته شده است.
وی می گوید: آلودگی ناشی از تخلیه فاضلاب در محیط روباز و کانال روا ن آب دغدغه‌ و نگرانی جدی ما است که در راستای رفع  آن تلاش می کنیم.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

مدیرکل آژانس بین‌الم ...

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه دوش ...

خسارت میلیاردی کرونا ...

 مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرودشت  گفت: ش ...

سال طلايی گندم فارس

*پیش بینی می شود بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزارتن ...

بیمارستان شهید بهشتی ...

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اضافه شدن ب ...

استقرار کمپ خونگیری ...

مسعود ترابی، مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: در ...

سال آینده با کمبود گ ...

*در صورت تاخیر و یا عدم‌ تامین کود، نگرانی کا ...

آغاز بلیت‌فروشی از ه ...

نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شیراز از 13 تا 22 ب ...

رکورد تولید و فروش د ...

مدیرعامل شرکت لعابیران گفت: بعد از شش سال تولید ما ...

نظرات