آرایشگران در فکر باطل‌کردن پروانه‌های کسب هستند

    
تعداد بازدید: 4835
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
«افسانه» از مشکلات اقتصادی 20 هزار آرایشگر شیراز، 300 روز پس از همه‌گیری کرونا گزارش می‌دهدآرایشگران در فکر باطل‌کردن پروانه‌های کسب هستند


احسان اکبرپور: حدود 300 روز از آغاز همه‌گیری کروناویروس می‌گذرد، 300 روزی که فعالیت برخی مشاغل و صنوف، و درآمدهای آن‌ها را کاهش داد و کارکنان صنوف خدماتی و تولیدی را دچار مشکل کرد. این مسئله مشکلات اقتصادی قابل‌توجهی را برای این صنوف و افراد فعال در آن‌ها به بار آورد. به ویژه آنکه برخی صنوف همچنان به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یا اجازه فعالیت رسمی ندارند، یا فعالیت‌شان بسیار محدود شده است. از آن سو نیز، واهمه و ترس همگانی مانع از مراجعه شهروندان به آن‌ها می‌شود. یکی از این صنوف، صنف آرایشگران است؛ صنفی که با توجه به عدم برگزاری اغلب مراسم‌های ازدواج در 10 ماه گذشته، عملاً سالی بدون درآمد را پشت سر گذشته‌اند. به عنوان مثال در صنف آرایشگران زنانه شیراز بالغ بر 15 هزار زن فعالیت می‌کنند، و در صنف مردان نیز حدود 4 هزار نفر مشغول به فعالیت هستند و با گذشت 10 ماه از همه‌گیری کرونا ویروس و عدم حمایت مناسب از سوی دولت یا بخشودگی مالیاتی، درگیر مشکلات عمده‌ای شده‌اند.

*لغو مراسم‌های ازدواج موجب تعطیلی آرایشگاه‌ها و بیکاری آرایشگران شد
در همین راستا نائب‌رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه شیراز در گفت‌وگو با «افسانه» با اشاره به آسیب وارد شدن به این صنف پس از شیوع کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن می‌گوید: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از آرایشگران زنانه شیراز، زنان خود سرپرست یا سرپرست خانواده هستند، تعطیلی‌های آرایشگاه‌ها در ایام شیوع کرونا موجب تحمیل زیان مالی و شرایط دشوار اقتصادی برای این افراد شد. سبزعلی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از زنان شاغل در آرایشگاه هیچ منبع درآمد دیگری ندارند، می‌افزاید: تعطیلی‌ آرایشگاه‌ها و لغو مراسم‌های عروسی سبب شد که خسارت سنگینی به آرایشگران وارد شود. سبزعلی سپس با اشاره به اینکه تعطیلی صنف آرایشگران در ایام شیوع کرونا سبب صفر شدن درآمد آرایشگران شد، می‌افزاید: به همین خاطر در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تعداد قابل توجهی از آرایشگران به تعطیلی آرایشگاه و فروش اقلام و لوازم کار خود اقدام کرده‌اند، چراکه هیچ‌گونه درآمدی در این ایام نداشته‌اند.

*15 هزار آرایشگر زن در معرض بیکاری هستند
او در ادامه با اشاره به اینکه باید از قشر آسیب‌پذیر زنان آرایشگر که اغلب سرپرست خانواده هستند، حمایت شود، می‌گوید: بدین منظور اتحادیه آرایشگران زنانه شیراز درخواست‌های خود را به مسئولان انعکاس داده‌ است و از مسئولان تقاضا می‌کند که به مشکلات اقتصادی این قشر در ایام شیوع کرونا توجه کنند. نائب‌رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه سپس با بیان اینکه بیش از 2500 آرایشگاه زنانه در شیراز فعالیت می‌کنند و به طور تقریبی نیز بیش از 15 هزار زن در این آرایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند؛ می‌افزاید: بخش قابل‌توجهی از اعضای این صنف دچار مشکلات اقتصادی شدیدی در ایام شیوع کرونا و تعطیلی‌ها شده‌اند. سبزعلی در پایان با بیان اینکه در شرایط کنونی حتی آرایشگاه‌های پردرآمد نیز به علت لغو مراسم‌های عروسی دچار مشکلات شدید اقتصادی شده‌اند، خاطرنشان می‌کند: اگر این شرایط و این تعطیلی‌ها همچنان ادامه داشته باشد و حمایتی نیز از این قشر صورت نگیرد، تعداد بیشتری از زنان آرایشگر از کار بیکار خواهند شد.

*4 هزار آرایشگر مرد درگیر مشکلات معیشتی و اجاره‌بها
در صنف مردان نیز رئیس آموزشگاه آرایشگران شیراز در گفت‌وگو با «افسانه» با اشاره به اینکه تعطیلی صنفی به خاطر همه‌گیری کرونا، آن‌ها از کسب درآمد بازداشت، می‌گوید: بسیاری از آرایشگران در مغازه‌های استیجاری فعالیت می‌کنند و اکنون که بخش زیادی از درآمدشان از دست رفته، آن‌ها مانده‌اند و اجاره‌بهایی که مالکان مغازه‌ها از آن‌ها طلب می‌کنند. محسن سزایی در ادامه با بیان اینکه افزون بر اجاره‌بها، آرایشگران مکلف به پرداخت مالیات و عوارض به اداره کل دارایی و همچنین پرداخت حق عضویت در صنف آرایشگران هستند، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه در این شرایط نه تنها مالکان مغازه‌ها از آرایشگران اجاره‌بها را طلب می‌کنند، که دولت نیز بر اخذ مالیات از این صنف پافشاری می‌کند. این آرایشگر شیرازی در ادامه با اشاره به فعالیت حدود 4 هزار آرایشگر مرد در شیراز می‌گوید: در این مدت روزی نبوده است که همکاران ما از شرایط سخت اقتصادی و عدم توانایی در پرداخت اجاره‌بهای مغازه‌ها گلایه نکرده باشند.

*آرایشگران در فکر باطل‌کردن پروانه‌های کسب هستند
محسن سزایی با بیان اینکه اغلب آرایشگران متأهل و دارای فرزند هستند، خاطرنشان می‌کند: بسیاری از همکاران ما اکنون در شرایط سختی قرار گرفته‌اند و هیچ‌گونه درآمدی ندارند. رئیس آموزشگاه آرایشگران شیراز با اشاره به اینکه درآمد آرایشگران، درآمدی روزانه است و آن‌ها مانند کارمندان درآمد ثابت ماهانه ندارند، می‌گوید: از سوی دیگر هزینه‌های جانبی این شغل مانند هزینه بالای برق (به خاطر استفاده مکرر از سشوار) و...، نیز بسیار بالاست، وضعیت برای‌شان بسیار سخت شده است. محسن سزایی در ادامه با اشاره به اینکه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تعداد قابل‌توجهی از آرایشگران به فکر تعطیلی آرایشگاه و باطل‌کردن پروانه‌های کسب خود بوده‌اند، می‌افزاید: در این شرایط حداقل خواسته ما بخشودگی مالیاتی و عوارضی صنف و پرداخت حق بیمه بیکاری به آرایشگران بیکارشده است. سزایی با بیان اینکه درآمد آرایشگران با توجه به تعرفه و تعداد تقریبی مشتریان عددی قابل محاسبه است، خاطرنشان می‌کند: در صورت تداوم وضع کنونی و همچنین عدم حمایت جدی دولت از این صنف، تعداد قابل‌توجهی از آرایشگران ناچار به ابطال پروانه کسب خود و پیوستن به جمع بیکاران شوند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

آغاز عملیات نورپرداز ...

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی (منطقه ۸) شیراز از آغاز ...

به اسناد دفترچه ای د ...

 مدیرکل ثبت اسناد  و املاک فارس با اشاره ...

آتش‌نشانی شیراز آماد ...

به گفته رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهردار ...

دستمزد سال آینده کار ...

عضو شورای عالی کار در گفت و گو با« افسانه&ra ...

پوستر جشنواره ملی تج ...

پوستر نخستین جشنواره ملی هنرهای تجسمی «تجسم ...

بیمارستان شهید بهشتی ...

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اضافه شدن ب ...

تاکنون فقط 25 درصد ظ ...

ظرفیت هتل های استان در نیمه نخست اردیبهشت ماه در ش ...

نظرات