سال آینده با کمبود گندم مواجه می شویم

    
تعداد بازدید: 5775
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
*در صورت تاخیر و یا عدم‌ تامین کود، نگرانی کاهش عملکرد در زراعت پاییزه وجود دارد---------------------------------------------------------------------------------------*با شروع کشت کلزا از ۱۵ شهریور هنوز چالش‌هایی در زمینه تامین کود است---------------------------------------------------*عدم‌تامین کود در کشت های دوم منجر به کاهش عملکرد در کشت بعدی گندم می شود-------------------------------*با عدم‌تامین کود در کشت بهاره و گرانی که در بازار وجود داشت بعید است که کود لازم تامین شده باشد

مریم مرادی: کشت پاییزه درحالی آغاز می شود که بسیاری از محصولات به عنوان‌کشت دوم و بعد از برداشت گندم در مزارع کشت می شوند و در این حالت تامین کود و به ویژه کودهای پایه به دلیل کشت بیش از یک بار در عملکرد محصول بسیار موثر است.

گرچه برای تامین کود برای شروع کشت پاییزه زمان زیادی باقی نمانده است اما همچنان انبارهای خدماتی کودی را دریافت نکرده اند. همچنین آن طور که مسئولان جهاد کشاورزی فارس می گویند در کشت بهاره نیز کود مورد نیاز تامین نشد و به دلیل عدم تخصیص ارزی، کود مورد نیاز از بندرگاه ها منتقل نگردید.
عدم تامین کود منجر به افزایش قیمت کود در بازار شد و بسیاری از کشاورزان مجبور به تامین کود با قیمت چندبرابر شدند. حال برخلاف آنچه مبنی بر تامین کود در کشت پاییزه قول داده شده است، با توجه به آغاز برخی از کشت های پاییزه از شهریور ماه، در حال حاضر باید روند ورود کود در انبارها تمام شده باشد.
* چالش تامین کود در کشت پاییزه کلزا
در این رابطه مدیر زراعت جهادکشاورزی فارس با اشاره به اینکه براساس آنچه اطلاع داده شده است امسال در کشت پاییزه برای تامین‌ کود مشکلی نداریم، به «افسانه» می گوید: این درحالی است که در انبار خدماتی و همچنین انبار شهرستان‌ها برای مصرف صحیح و به موقع کود باید یک ماه قبل از کشت کود وجود داشته باشد که درحال حاضر باید در حال حمل کود باشیم، ولی با شروع کشت کلزا از ۱۵ شهریور، هنوز چالش‌هایی در زمینه تامین کود وجود دارد.
احمد دهقان با اشاره به اینکه در رابطه با تهیه کود در بخش زراعت بخشی از کود در کشت بهاره تامین نشد، عنوان می کند: کودهای موجود در انبارها و بنادر به دلیل عدم تخصیص ارز نگه داشته شدند. وی می گوید: با توجه به اینکه کشت کلزا از ۱۵ شهریورماه آغاز می‌شود لذا تامین کودهای پایه فسفاته و پتاسه ضروری است، چرا که بعد از کشت گندم، کشت کلزا به عنوان کشت
دوم است و براساس آنچه پیگیری شده، قول تامین کود داده شد، اما نگران هستیم که برای کشت پاییزه نیز کود تامین نشود.
*عدم‌تامین کود در کشت های دوم منجر به کاهش عملکرد در کشت بعدی گندم می شود
دهقان با بیان اینکه کشت های صیفی، کلزا، کنجد و پنبه بعد از کشت گندم به عنوان کشت دوم انجام می شود، تصریح می کند: در این‌حالت ضروری است که کودهای پایه فسفات و پتاسه تامین شود و اگر استفاده نشود در زراعت گندم سال آینده با مشکل روبرو می شویم.وی ادامه می دهد: عدم‌تامین کود در کشت های دوم منجر به کاهش عملکرد در کشت بعدی گندم می شود چرا که تامین این کودها به حاصلخیزی خاک کمک می کند.
مدیر زراعت جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه در ۶۰ هزار هکتار از زمین های کشت گندم، در پاییز کشت پنبه و ذرت صورت می گیرد، یادآور می شود: استفاده از کودهای پایه در افزایش عملکرد بسیار موثر است، لذا باید به موقع در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.
*گرانی در بازار آزاد تامین‌کود
دهقان همچنین با بیان اینکه در کشت بهاره و تابستانه پنبه، ذرت، چغندر قند و صیفی جات که بعد از اسفند ۹۸ کشت شدند کود پایه نداشتیم، خاطرنشان
می کند: در این حالت کشاورزان‌ مجبور شدند که از بازار آزاد کود مورد نیاز خود را تامین کنند که با گرانی موجود، بعید است که اصلا کود تامین شده باشد.
وی می افزاید: در صورت تاخیر و یا عدم‌ تامین کود نگرانی کاهش عملکرد در زراعت پاییزه وجود دارد و باید پیش از این اتفاق، برای تامین کود پیگیری شود. مدیر زراعت جهاد کشاوری فارس با بیان اینکه حداقل در زراعت کلزا برای تامین کود جای نگرانی است، عنوان‌می کند: برای زراعت گندم و چغندر پاییزه تا ۱۵ آبان ماه وقت داریم، اما برای زراعت کلزا نگرانی بیشتر است و درصورتی که روند برنامه ابلاغی توسعه کلزا بنا باشد تامین کود با توجه به نقش تغذیه در عملکرد بیش از ۳۰ درصد محصول و حاصلخیزی خاک موثر است. دهقان یادآور می شود: با توجه به اهمیت تامین کود در عملکرد و حاصلخیزی خاک، تامین کود فسفات و پتاسه اجتناب ناپذیر است.
به گزارش «افسانه»؛ در حالی کمتر از یک ماه تا شروع کشت پاییزه باقی مانده است که همچنان کودهای پایه و مورد نیاز در کشت پاییزه به انبارهای حمایتی شهرستان ها اختصاص داده نشده است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

شـــــــيراز سومين ...

«افسانه» از افزایش قیمت میانگین هر متر ...

توزیع رایگان ۱۶۴ هزا ...

۱۶۴ هزار ماسک N ۹۵ و سه‌لایه رایگان در مراکز ...

ضد عفونی محله برآفتا ...

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس از ضدعفونی معابر، ...

فارس جزو برترین‌های ...

رئیس کمیته مینی فوتبال استان فارس گفت: با اینکه کم ...

حضور همه کارمندان اد ...

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: تا ...

خسارت ۴۶۰ میلیارد ری ...

آمنه سپهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با ...

تمهیدات برای مدیریت ...

تمهیدات برای مدیریت ناآرامی در زندان شیراز از قبل ...

5 هزار بازدید نظارتی ...

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فا ...

نظرات