قيمتها 20 درصدگرانترشد

    
تعداد بازدید: 5964
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
گزارش«افسانه» از افزايش كالا در بازار لوازم خانگى شيراز****قيمتها 20 درصدگرانترشد*****رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگى شيراز: قشر متوسط به پائين و كارگران قدرت خريد محصولات لوازم خانگى خارجى را از دست داده اند قيمتها 20 درصدگرانترشد

افسانه آنلاین-محمدرضا طاهری: قیمت لوازم خانگی نسبت به اوایل فروردین امسال شاهد افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی است و تولیدکنندگان هم عرضه خود را به بازار کاهش داده‌اند. مسئولان این حوزه، حذف ارز نیمایی و افزایش قیمت دلار را دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش تولید می‌دانند؛ این در حالی است که در سال جدید تولید لوازمی مانند ماشین لباسشویی و تلویزیون نسبت به بهار سال گذشته چندین برابر شده است. به نظر می‌رسد عدم ورود به موقع دستگاه‌های نظارتی در این آشفته‌بازار، سودجویان را برای افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مجاب می‌کند.
از طرفی فروشندگان بخش لوازم خانگی نیز می‌‌گویند که شرکت‌های تولیدی در سال جاری دست‌کم سه بار برای مدت چهار تا پنج روز فروش خود را متوقف ‌کردند و بعد از آن هر بار بین ۵ تا ۱۰ درصد قیمت خود را افزایش داده اند، به طوری که در حال حاضر قیمت‌ کالاهای ایرانی نسبت به فروردین 30 تا 55 درصد گران‌تر شده است.
با این حال گزارش‌های میدانی از فروشگاه‌های لوازم خانگی در شهر و همچنین فروشگاه‌های رسمی اینترنتی خبر از افزایش 30 تا 60 درصدی در لوازم خانگی داخلی می‌دهند و لوازم خانگی برندهای خارجی نیز که البته عمده آنها قاچاق هستند، افزایش چشم گیری داشته اند. با توجه به همین موضوع قرار بود نظارت لازم برای مدیریت قیمت لوازم خانگی در بازار اعمال شود، اما هنوز در بازار شاهد نظارت جدی نیستیم و شرکت‌ها هم مدام روند افزایشی قیمت محصولات خود را ادامه می‌دهند.
در همین راستا رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز می گوید: در حال حاضر هیچ حساب و کتابی در قیمت محصولات لوازم خانگی وجود ندارد بطوری که در شرایط فعلی مقرر شده مغازه داران و فعالان این بخش منتظر اعلام قیمت ها از سوی سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده باشند.
وی می افزاید: در حال حاضر بازار لوازم خانگی شیراز و قیمت محصولات در یک حالت بی حساب و کتاب و ابهام قرار دارد. علی شیرازی در گفت و گو با «افسانه» با اشاره به اینکه در روزهای گذشته قیمت های محصولات لوازم خانگی بیش از 20 درصد گران تر شده است، می افزاید: اما هنوز قیمت رسمی محصولات لوازم خانگی اعلام نشده است.
وی با اشاره به اینکه از اوایل سال جاری تاکنون قیمت محصولات لوازم خانگی حدود 40 درصد افزایش داشته است، ادامه می دهد: در شرایط فعلی هم مشتری و هم جنس در مغازه های لوازم خانگی شیراز وجود دارد، اما نکته قابل توجه این بخش نداشتن قدرت خرید مردم است. شیرازی با بیان اینکه در حال حاضر مردم در بخش لوازم خانگی از خرید پنکه و کولر استقبال می کنند ادامه می دهد: در حال حاضر هیچ کمبودی در محصولات لوازم خانگی در بازار شیراز نداریم، اما قیمت ها قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه قیمت محصولات لوازم خانگی از نوروز تاکنون با افزایش روبرو بوده است، می افزاید: این در حالی است که بعضی از شرکت ها علاوه براینکه قیمت محصولاتشان را در اسفند ماه سال گذشته حدود 18 درصد گران کردند، مجددا در خرداد ماه سال جاری هم 20 درصد به قیمت محصولات اضافه کردند و همواره اذعان دارند که در مرداد ماه هم حدود 20 درصد قیمت محصولاتشان را افزایش خواهند داد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها قشر مرفه از خرید لوازم خانگی در بازار شیراز استقبال می کنند، می افزاید: این در حالی است که قشر ضعیف و کارگر همواره به دنبال خرید لوازم خانگی ارزان قیمت است که متاسفانه قیمت ها به گونه ای افزایش یافته که این اقشار به هیچ وجه توان خرید لوازم خانگی را ندارند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه به عنوان مثال کارگران به جای خرید کولر 7 هزار از خرید کولر 4 هزار استقبال می کنند می گوید: متاسفانه قشر متوسط به پائین و کارگران قدرت خرید محصولات لوازم خانگی خارجی را از دست داده اند.
شیرازی از گستردگی و تنوع کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی شیراز انتقاد می کند و می افزاید: اگرچه بارها اعلام کردیم که مغازه داران از خرید و فروش لوازم خانگی خارجی خودداری کنند اما متاسفانه شاهد تعدد و گستردگی لوازم خانگی قاچاق در بازار هستیم. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز با اشاره به اینکه متاسفانه مردم از اجناس و محصولات لوازم خانگی قاچاق استقبال می کنند ادامه می دهد: در شرایط فعلی وجود اجناس تقلبی در بازار لوازم خانگی شیراز مشکلات عدیده ای را برای ما ایجاد کرده است. وی در این باره ادامه می دهد: متاسفانه افراد با زدن برچسب برند بر روی محصولات بی کیفیت،
آن ها را به عنوان کالای اصل به مردم می فروشند اما متاسفانه برخوردهای دولت بازدارنده نیست.
شیرازی با بیان اینکه بعضی از افراد به جارو برقی هایی که قیمتشان حدود 500 هزار تومان است برچسب و مارک شرکت های معتبر مانند بوش آلمان نصب می کنند و این محصول را با قیمتی حدود سه میلیون و 500 هزار تومان به مردم می فروشند، ادامه می دهد: این در حالی است که قیمت جاروبرقی با مارک بوش اصلی در بازار حدود 3 میلیون و سیصد هزار تومان است. 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

شناسایی ۷۷ مورد جدید ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی ۷ ...

بن بست آی تی آی؟

گزارش «افسانه» از اعتراض جمعی از بازنش ...

پرداخت تسهیلات به فع ...

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است ...

سیگنال‌های سیاسی معی ...

گزارش «افسانه» از وضعیت بازار طلا در ش ...

آتش سوزی سنگین در سی ...

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شیراز از آتش سوزی سنگین ...

تلخی‌های سوگواری کرو ...

«افسانه» از شرایط دشوار سوگواری درگذشت ...

هوش مصنوعی و کنترل خ ...

استفاده از سامانه‌های هوشمند در ‌شهر شیر ...

پرواز مسير شيراز - م ...

مديرکل فرودگاه‎هاي استان فارس از برقراري پرواز ...

نظرات