گسل ارژن بیدار شد؟

    
تعداد بازدید: 3058
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
زمین لرزه‌ 4/5 ریشتری عصر دیروز خان زنیان و شیراز را لرزاندگسل ارژن بیدار شد؟

زمین لرزه‌ 4/5 ریشتری که عصر روز دوشنبه ۷ بهمن ماه شهرستان شیراز را لرزاند، با وجودی که مرکز آن خانه زنیان در حدود ۴۰ کیلومتری شهر شیراز بود، بسیاری از شهروندان این شهر را به خیابان کشاند و در ساختمان‌های مرتفع بیشتر محسوس بود.

استاندار فارس گفت: تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر قطعی در سیستم برق و گاز در منطقه زلزله‌زده خانه زنیان گزارش نشده است.
عنایت الله رحیمی با اشاره به اینکه تیم‌ های امدادی (اعم از اورژانس، هلال احمر و ...) بلافاصله بعدازوقوع زمین لرزه در محل حضوریافتند، افزود : براساس آخرین آمار در بخش‌های دشت ارژن، خانه زنیان، روستای پیراشکفت، چهل چشمه و دو روستای دیگر خسارت وارد شده که عمده این خسارت‌ها مربوط به ریزش و ترک برخی دیوار‌های مسکونی و... بوده است.
او همچنین از اتخاذ تدابیر لازم برای اسکان ساکنان این مناطق خبر داد و اظهار کرد: تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز در منطقه مستقر است و نیرو‌های امدادی آماده خدمات رسانی به آسیب دیدگان هستند.
*ارسال اقلام زیستی از جمعیت هلال احمر شیراز به مناطق زلزله زده خانزنیان
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس از ارسال اقلام زیستی به مناطق زلزله زده بخش خانزنیان این استان خبر داد و گفت: جمعیت هلال احمر جهت اسکان اضطراری در مناطق زلزله زده را اعلام کرده است.
حسن درویشی اظهار کرد: ۸ تیم ارزیاب از جمعیت هلال احمر شیراز، پایگاه امداد و نجات بین شهری دشت ارژن، واکنش سریع و آنست از مرکز استان به مناطق و روستا‌های زلزله زده بخش خانزنیان اعزام شدند.
درویشی تصریح کرد: اقلام زیستی شامل چادر امدادی، پتو، موکت، والور و بسته‌های غذایی از شهرستان شیراز به این مناطق ارسال شده است.
*اعزام تیم های اورژانس به منطقه
مدیر روابط عمومی اورژانس استان فارس هم شب گذشته اعلام کرد که ۲ تیم از اورژانس شامل یک تیم واکنش سریع و یک تیم ارزیاب به منطقه کانون زلزله شیراز اعزام شده است.
حسن همتی گفت: تیم‌های اعزامی هنوز هیچ گزارشی حاکی از بروز مصدومیت ناشی از وقوع زمین لرزه اعلام نکرده‌اند.
همتی گفت: علاوه بر ۲ تیم اعزام شده به کانون زمین لرزه در منطقه خانه زنیان، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، دو دستگاه آمبولانس نیز به منطقه اعزام شده است.
*خسارتی در شیراز اعلام نشده است
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز گفت: در خصوص اعزام تیم‌های آتش نشان به منطقه کانون زلزله، ستاد بحران شهرستان شیراز یا استان فارس تصمیم گیری می‌کند و تاکنون نیز هیچ نیازی اعلام نشده است.
علیرضا عدلو اضافه کرد: بعد از وقوع زمین لرزه، هیچگونه خسارتی مبنی بر خرابی ساختمان‌ها در شیراز به آتش نشانی اعلام نشده است.
عدلو در عین حال از اعلام برخی حوادث نظیر واژگونی وسایل در منازل شهروندان، بسته شدن درب خانه‌ها و واژگونی مخازن ذخیره آب از روی پشت بام‌ها، گزارش شده است.
*زلزله خسارت جانی نداشته است
مدیرکل مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که هیچ تلفات جانی بر اثر وقوع زمین لرزه در خانه زنیان گزارش نشده است.
محمد جواد مرادیان گفت:۱۱ مصدوم دبیرستان دخترانه حضرت خدیجه کبری منطقه خان زنیان شیراز نیاز به اعزام به بیمارستان نداشتند و به صورت سرپایی مداوا شدند.
وی از اعزام چهار دستگاه آمبولانس به محل حادثه و همچنین استقرار اتوبوس آمبولانس مرکز اورژانس در منطقه خان زنیان به عنوان دیگر اقدامات مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی یاد کرد و ادامه داد: تاکنون بیشترین خرابی ها مربوط به دو روستای «پرشکفت» و «آرندی» بوده که با توجه به آسیب یک دبیرستان دخترانه در روستای پرشکفت، هم اکنون مصدومان این حادثه در اتوبوس آمبولانس مستقر در محل حادثه، خدمات لازم را دریافت می کنند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۱۱ مصدوم دبیرستان خدیجه کبری(س) روستای پرشکفت به صورت سرپایی مداوا شده و نیاز به انتقال به بیمارستان نداشتند.
وی در ادامه از تشکیل نشست مدیریت بحران در منطقه خان زنیان خبر داد و گفت: با توجه به وقوع این حادثه و ارزیابی صدمات احتمالی، بیمارستان ها و مراکز درمانی در حالت آماده باش هستند.
دکتر مرادیان با اعلام دو تاکید مهم، افزود: با توجه به شدت لرزش حاصل از این حادثه، لازم است لوله های گاز و دودکش بخاری در مناطقی که لرزش زلزله احساس شده است، بررسی شود تا از موارد احتمالی وقوع گازگرفتگی پیشگیری شود، همچنین از مردم می خواهیم از تردد به محل حادثه خودداری کرده تا رفت و آمد خودروهای امدادی دچار اختلال نشود.

*تخریب برخی واحدهای مسکونی ۲ روستا
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز از تخریب برخی واحدهای مسکونی در دو روستا درپی وقوع زلزله در استان فارس خبر داد.
حامد سجادی با بیان اینکه تاکنون پنج پس‌لرزه در این منطقه ثبت شده است، گفت: برابر ارزیابی‌های اولیه در دو روستای پرشکفت و کمر آباد ارندی تخریب برخی واحدهای مسکونی رخ داده است.
سجادی تعداد روستاهای درگیر زمین‌لرزه تا شعاع ١٥ کیلومتری را ٥٣ روستا اعلام و اظهارکرد: تعداد ساکنان روستاها حدود ١٢ هزار نفر است و خوشبختانه تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.
*تخریب کلی منازل بر اثر زلزله حادث نشده است
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس گفت: زلزله عصر دوشنبه خانه زنیان، بحمدالله خسارت جانی به دنبال نداشت و هیچ خانه‌ای نیز دچار تخریب کلی نشده است.
سید کمال پاک فطرت افزود: براساس ارزیابی‌های اولیه انجام شده، برخلاف شدت4/5 ریشتری زلزله عصر روز دوشنبه ۷ بهمن در منطقه خانه زنیان و عمق کم این زمین لرزه، شاهد بروز خسارت جانی نبودیم.
او ادامه داد: ارزیابی‌ها گواه وقوع ترک و تخریب‌های جزئی در برخی منازل روستایی در منطقه خانه زنیان است، اما هیچ گزارشی مبنی بر خسارت کلی تاکنون اعلام نشده است.
پاک فطرت با اشاره به آماده باش ۱۰۰ درصدی نیروهای ستاد حوادث غیرمترقبه و دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی در بخش ارژن، گفت: طی روزهای آینده ارزیابی کلی از خسارت‌های مالی وارده به روستاها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه و از طریق رسانه‌های رسمی اعلام خواهد شد.
مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری فارس با اشاره به استقرار تیم‌های امدادی و واکنش سریع دستگاه‌های مختلف، گفت: هم اینک کمپ‌هایی در شهر خانه زنیان برای اسکان موقت پیش بینی و تجهیز شده است.
پاک فطرت همچنین گفت: ۲ روستای پرشکفت و کنارآباد آرندی، دارای جمعیت بسیار اندکی است و حتی پرشکفت شورا و دهیاری هم ندارد.
این مقام مسئول با تائید اینکه خانه‌ها در روستای پرشکفت، عمدتا بسیار قدیمی بوده و با استفاده از سنگ و بدون ملات ساخته شده است، گفت: هیچ گزارشی از خسارت کلی به این روستاها اعلام نشده است.
*گسل ارژن
دشت ارژن و درياچه فصلى آن به سبب سازوکار دو گسله خم دار(F34 وF35) با راستاى شمال خاور – جنوب باختر و افت ناشى ازگسل دوقلوى ارژن ايجاد شده است.
گسل شمال باخترى دشت ارژن با صفحه گسلى نزديک به قائم، همراه با علائم خطى صفحه گسلى، گوياى سازوکار قائم لغز با مولفه اندک چپ بر مى باشد، اين صفحه گسلى در لايه هاى واحد آسمارى نمود يافته است. علائم صفحه گسلى گوياى افت هاى ناگهانى و متناوب مى باشد، در باختر درياچه توده هاى برشى شده از قطعات سازندهاى آسمارى، پابده و گورپى نيز ايجاد شده است.
گسل خاورى دشت ارژن، اسکارپ طولانى در طول خاورى درياچه ارژن نمودار کرده و درکف درياچه در راستاى گسل گودال هايى (Sink hole) به عمق چندين متر ايجاد شده است. اسکارپ ياد شده در سازند آسمارى در جهت راستاى عمود بر محور تاقديس در اين منطقه است.
شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۱۶:۵۸:۲۶ ثانیه روز دوشنبه، ۷ بهمن ماه زمین‌لرزه 4/5 ریشتری را ثبت کردند.
مختصات این زمین‌لرزه در عمق ۷ کیلومتری زمین، 59/29 درجه عرض شمالی و 09/52 درجه طول شرقی ثبت شده است.
این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری خانه زنیان، ۳۶ کیلومتری بالاده و ۴۱ کیلومتری شیراز در استان فارس رخ داده است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

سياستگذارى هاى اقتصا ...

*نائب‌رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگا ...

مدیرکل ورزش و جوانان ...

مدیرکل ورزش و جوانان فارس اعلام کرد:حضور ورزشکاران ...

سقوط مرد 65 ساله از ...

مدیر روابط عمومی اورژانس فارس با تائید خبر فوت یک ...

اعضای شورای شهر شیرا ...

با توجه به شیوع بیماری کرونا و با هدف تامین سلامت ...

موقعیت و جانمایی پتر ...

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی فارس گفت: موقعیت ...

حافظ تبلور عینیت یاف ...

گزارش «افسانه آنلاین» از سخنرانی اشتفا ...

توليد مواد غذايی در ...

توليد مواد غذايی در كنار فاضلاب...* در مسیر فاضلاب ...

اپلیکیشن فراوکلا " س ...

دسترسی به وکیل و دریافت مشاوره حقوقی بیش از عقد هر ...

نظرات