انتظار حضور در لیگ‌برتر، 6 ساله شد

    
تعداد بازدید: 3492
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :

گزارش «افسانه آنلاین» از بازماندن نمایندگان فارس در صعود به لیگ‌برتر فوتبال سال آینده

انتظار حضور در لیگ‌برتر، 6 ساله شد

احسان اکبرپور-افسانه آنلاین: 

یک هفته مانده به پایان لیگ دسته‌اول فوتبال ایران (لیگ آزادگان)، نام تیم‌های صعودکننده به لیگ برتر فوتبال ایران (لیگ خلیج‌فارس) مشخص شد: گل‌گهر سیرجان و شاهین شهرداری بوشهر؛ یک تیم از استان هم‌جوار شرقی فارس (کرمان) و یک تیم از استان هم‌جوار جنوبی فارس (بوشهر). دو نماینده فارس و شیراز در لیگ‌ دسته‌اول فوتبال کشور (فجر شهید سپاسی و قشقایی) نیز هر دو با 17 امتیاز اختلاف نسبت به تیم نخست جدول رده‌بندی رقابت‌ها، در رده‌های هشتم و نهم قرار گرفتند تا انتظار فوتبال‌دوستان شیرازی و استان فارسی برای حضور نماینده‌ای از این استان در بالاترین سطح فوتبال کشور 6 ساله شود. این در حالی است که در حال حاضر تیم‌هایی از 9 استان کشور در لیگ خلیج‌فارس حضور دارند و خوزستان با چهار تیم، تهران با سه تیم و اصفهان و تبریز نیز با دو نماینده رکورددار بیشترین نماینده در لیگ برتر فوتبال را دارا هستند. از سویی استام‌های بوشهر، گیلان، البرز، خراسان رضوی و مازندران نیز هرکدام با یک تیم فوتبال در لیگ برتر فوتبال کشور حضور دارند. این در حالی است که با صعود گل گهر سیرجان و شاهین شهرداری بوشهر و سقوط احتمالی استقلال خوزستان و سپیدرود رشت، تعداد نمایندگان استان همجوار بوشهر به دو تیم افزایش می‌یابد و استان همجوار کرمان نیز دوباره صاحب یک نماینده در لیگ‌ خلیج‌فارس می‌شود.
 
دست خالی نمایندگان فارس در لیگ‌برتر فوتبال
از فصل 92 ـ 93 لیگ‌برتر فوتبال که تیم فجر شهیدسپاسی در رده چهاردهم قرار گرفت و در دو بازی حذفی مقابل پیکان شکست خورد و به لیگ دسته‌اول سقوط کرد، هیچ نماینده‌ای از استان فارس نتوانسته جواز حضور در بالاترین سطح فوتبال کشور را به دست آورد. این در حالی است که تا فصل 87 ـ 88 با حضور برق شیراز و فجر شهیدسپاسی، شیراز و فارس همواره دو نماینده ثابت در این رقابت‌ها داشت و ورزشگاه حافظیه شیراز هر هفته میزبان یک مسابقه لیگ‌برتری بود، اما پس از سقوط تراژیک برق تعداد نماینده‌های شیراز و فارس به یک تیم کاهش یافت و پنج‌سال بعد فجر نیز مسیر مشابه برق را طی کرد و دستش از لیگ‌برتر خالی ماند؛ تا به امروز و دست‌کم برای یک فصل دیگر.
 
سقوط تراژیک برق از لیگ‌برتر
برق شیراز به عنوان قدیمی‌ترین باشگاه فوتبال کشور در حالی که در فصل 87 ـ 88 (آخرین فصل حضور در لیگ برتر فوتبال) با حضور ستاره‌هایی چون مهدی شیری، ستار زارع، برادران کریمیان و داریوش یزدانی، تا پایان هفته هفتم با شانزده امتیاز در رده اول جای داشت، با جدایی برخی بازیکنان، اختلافات داخلی شدید و عدم همکاری برق منطقه‌ای و مدیر عامل وقت در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در پایان فصل پس از کسب رتبه ۱۸ لیگ برتر، به لیگ دسته اول سقوط کرد. برق پس از آن در لیگ دسته‌اول هم دوامی نیافت و سرانجام چنان غریب و گم افتاد که حالا دیگر کمتر کسی یادش می‌آید که حدود یک دهه پیش برق قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شد.
 
آیا برق می‌تواند دوباره احیا شود؟
جما ندافی پیشکسوت باشگاه برق شیراز با اشاره به اینکه حضور نداشتن تیم‌های پایه برق شیراز بر فوتبال فارس و شیراز تأثیر گذاشته و سبب شده فوتبال شیراز دچار یک رکود و بحران شود، می‌افزاید: احیای برق زمانی اتفاق می‌افتد که مسئولیت اداره این باشگاه به دست یک فرد کاربلد و کسی از بدنه تیم سپرده شود. خسرو دانشمند دیگر پیشکسوت تیم فوتبال برق شیراز معتقد است برای احیای برق باید مسائل و منافع شخصی جای خود را به منافع جمع، شهر و استان دهد. «درکنار این موضوع نمی‌توانیم از نقش پررنگ و حمایت مسئولان، و به‌کارگیری افراد کاربلد و پیشکسوتان برق برای فعالیت و شکل‌گیری دوباره برق شیراز غافل شویم.»
 
*شکست دوباره‌ی فوتبال در سطح کلان استان بررسی شود
سال‌هاست که ورزشگاه حافظیه، فضایی سرد و سوت‌وکور دارد، دیگر نه شاهد ترافیک‌ شدید و صدای بوق و هلهله فوتبال‌دوستان در روزهای برگزاری مسابقات فوتبال در شیراز هستیم و نه حضور بازیکنان و تیم‌های سطح اول فوتبال در این استان. حال آنکه روزگاری تیم‌های مشهور پایتخت (پرسپولیس و استقلال) هر سال دو بار با تمام بازیکنان‌شان برای مصاف با نمایندگان فارس به شیراز سفر می‌کردند. از سویی سال‌های طولانی، فارس و شیراز دارای بازیکنان ثابت در ترکیب تیم ملی فوتبال بودند و چه بسیار از بازیکنان مشهور که فوتبال خود را از تیم‌های پایه برق و فجر آغاز می‌کردند و بدل به الگویی برای کودکان و نوجوانان فوتبال‌دوست شیرازی می‌شدند. حالا اما دیگر نه خبری از نشاط و شور هواداران فوتبالی است، و نه باشگاه‌ها و مدارس فوتبال دیگر شوقی در دل کودکان و نوجوانان شیفته‌ی فوتبال می‌اندازد. با ساخت ورزشگاه پارس امیدها برای حضور دوباره‌ی فوتبال فارس در سطح اول کشور زنده شد، اما فوتبال فارس از احداث این زیرساخت ورزشی نیز طرفی نبست. حالا و پس از ناکامی دوباره فوتبال فارس در کسب سهمیه لیگ‌برتر فوتبال کشور، به نظر می‌رسد این مسئله باید در سطح کلان استان و شهرستان مورد بررسی قرار گیرد، از ظرفیت پیشکسوتان فوتبال استفاده شود و حتی نهادهایی مانند شهرداری شیراز نیز می‌توانند با توجه به تجربه موفقیت‌آمیز شهرداری بوشهر در عرصه‌ی تیم‌داری و سپس صعود به لیگ‌برتر فوتبال کشور، به تیم‌داری در عرصه‌ی حرفه‌ای اقدام کنند. اقدامی که شاید بتواند دوباره شور و هیجان آخر هفته‌های فوتبالی‌ها را به فضای شهر بازگرداند.
برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

گسل ارژن بیدار شد؟

زمین لرزه‌ 4/5 ریشتری عصر دیروز خان زنیان و ش ...

از «کودک همسر» تا«کو ...

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در ...

شيراز در وضع زرد قر ...

شيراز در  وضع زرد قرار گرفت

شیراز برای اولین بار ...

رئیس هیئت والیبال شهرستان شیراز گفت: برای اولین با ...

برگزار نشدن نماز جمع ...

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلا ...

آمریکا و چالشی به نا ...

اختصاصی افسانه آنلاین

در جهش تولید به حرکت ...

استاندار فارس اولین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه ...

فصل گرانی زيتون فارس

كشت و نگهدارى زيتون براى كشاورزان و باغداران استان ...

آغاز بلیت‌فروشی از ه ...

نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شیراز از 13 تا 22 ب ...

نظرات