ناظم السادات: اگر سیستم های ماهواره ای درست بود با تشخیص ابرها اقدامات لازم انجام می شد

    
تعداد بازدید: 5305
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :

یک ماه پس از سیل تراژیک دروازه‌قرآن، انجمن «فرهنگ و سیاست» دانشگاه شیراز میزگردی تخصصی با حضور استادان دانشگاه و برخی مسئولان شهری تشکیل داد و به بررسی ابعاد و جزئیات علل وقوع این سیل پرداخت. در این برنامه که با عنوان «سیل‌آباد» در تالار کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز برگزار شد، عزت‌الله رئیسی پدر پدر علم هیدروژئولوژی (آب‌های زیرزمینی) ایران، علیمردا حسنلی عضو هیئت علمی بخش منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه شیراز، ناصر طالب بیدختی عضو هیئت علمی بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط‌زیست دانشگاه شیراز، سید محمدجعفر ناظم‌السادات عضو هیئت‌علمی بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز، رضا افشین شریفیان استادیار بخش آب دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، سید عبدالرزاق موسوی عضو شورای اسلامی شهر شیراز و رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورا و آرش فرج‌زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در دو بخش به بررسی دلایل سیل دروازه‌قرآن پرداختند. در این میزگرد، کارشناسان با اشاره به ابعاد علمی دلایل وقوع سیل، به بیان راهکارهای خود به مسئولان برای جلوگیری از وقوع تراژدی‌های مشابه پرداختند. مشروح گزارش افسانه از این میزگرد را در ادامه بخوانید.

 

در ادامه این نشست دیگر استاد بخش مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه شیراز به ارائه سخنرانی پرداخت. محمدکاظم ناظم السادات عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز که دارای دکترای اقیانوس‌شناسی از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیاست، نیز در این میزگرد تخصصی گفت: سیلی که اتفاق افتاد براساس رفتارهای ما درباره محیط‌زیست کاملاً طبیعی است. وی اظهار داشت: مدیریت بحران دانشی است که باید بر عهده تئورسین اجتماعی-علمی باشد. عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه عدم توجه به اصول مانع حصول نتیجه می‌شود، ابراز داشت: احتمال بروز آتش‌سوزی و حمله ملخ ناشی از عملکرد پیشین ماست. ناظم‌السادات تأکید کرد: اگر سیستم ماهواره‌ای ما درست بود، بلافاصله با تشخیص ابرها ستاد بحران تشکیل می‌شد و هشدارهای لازم را می‌دادند. وی خاطرنشان کرد: امروز برای مدیریت بحران نمی‌توان تنها از روی زمین اقدام کرد و مطالعات ماهواره‌ای از اهمیت بسیاری برخوردار است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه زمین لحظه‌به‌لحظه پایش می‌شود، عنوان داشت: حدود 40 تا 50 ماهواره وضعیت ما را در زمان سیل ضبط و ثبت کرده‌اند و میزان ابر و مشخصات فیزیکی آن را مشخص کرده‌اند؛‌ درحالی‌که ما از این اطلاعات بی‌بهره بوده‌ایم.

 

*سیستم ماهواره‌ای باید راه‌اندازی شود

ناظم‌السادات افزود: سال‌هاست که تأکید می‌کنیم سیستم ماهواره‌ای باید راه‌اندازی شود؛‌ اما ثمری ندارد. زمانی دستیابی به این تجهیزات آسان و ارزان بود؛ ولی هرروز که تحریم بیشتر می‌شود مشکلات هم افزایش می‌یابد و تهیه تجهیزات بسیار دشوارتر. این استاد مطالعات اقیانوسی درعین‌حال عنوان کرد: با وجود دشواری دست‌یابی به اطلاعات ماهواره‌ای امکان دسترسی به آن وجود دارد و هنوز اطلاعات ارزشمند بسیاری به‌وسیله ماهواره‌های مختلف می‌توان به دست آورد. وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای تهیه ماهواره ابراز کرد: طی سال‌های گذشته نامه‌های بسیاری به مقامات مختلف نوشته شده؛ اما هیچ تأثیری نداشته است. ناظم‌السادات گفت: امروز نگران آتش‌سوزی هستیم که اگر اتفاق بیفتد، بسیار بدتر از سیل خسارت به بار می‌آورد. مسئولان باید بدانند فردا دیر است و نمی‌توان در زمان بحران دست‌به‌کار شد.

 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

استقرار کمپ خونگیری ...

مسعود ترابی، مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: در ...

اتفاق نظر اعضا شورای ...

نوذر امامی عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با افسانه ...

جامعه ايرانی قتل ها ...

گزارش «افسانه» از علل جامعه شناختى قتل ...

روستاییان خود جوش مس ...

* مردم روستا ناچار هستند که برای تامین موادغذایی و ...

هافبک تیم فوتبال فجر ...

هافبک گلزن تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز با بیان ...

سرمايه هاى مردم مناب ...

گفت و گو«افسانه» با حسين راغفر اقتصادد ...

تخریب سنگ هفتاد تنی ...

سنگ خطرناک دروازه قرآن که پیش از این موجب نگرانی ش ...

کاهش 90 درصدی فروش ف ...

«افسانه» از جای خالی فرش دستباف ایرانی ...

نظرات