به اسناد دفترچه ای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمی شود/ به اسم تسهیل مجوز کسب و کار انجام می گیرد

    
تعداد بازدید: 3500
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
 مدیرکل ثبت اسناد  و املاک فارس با اشاره به آثار مثبت الکترونیکی دفاتر اسناد رسمی  ، گفت: از سال ۹۲ تمام خدمات دفاتر اسناد رسمی  به صورت برخط و آنی ثبت می شود و شهروندان می توانند سند رسمی خود را در تمام دفاتر کل کشور استعلام  بگیرند. 

غلامرضا کیانی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت 6  دی ماه روز دفاتر اسناد رسمی  با بیان اینکه با تصویب طرح قانون  طرح الزام سند رسمی معضلات اسناد عادی برطرف می شود، گفت: به عنوان مثال مشاورین املاک در این حوزه قرارداد عادی را تنظیم نخواهند کرد و با دسترسی که از سامانه ثبت الکترونیک به آنها داده خواهد شد برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال می‌کنند.

کیانی معتقد است که سند رسمی  خود پیشگیری کننده از وقوع جرم است و در اسناد عادی اشخاص معاملاتی انجام می دهند که براساس ملک قیمت گذاری نمی شود.

وی افزود: اگر بدون راستی آزمایی و ضابطه سند ملکی تنظیم و مبالغ میلیاردی جابه جا شود ؛ خریدار این دغدغه  را دارد که آیا فروشنده مالکیت دارد یا ندارد؛ در بعضی مواقع  دیده شده که شخص فروشنده حتی مالکیت ندارد و این موضوع باعث طرح دعاوی متعدد در مراجع  قضایی می شود.

کیانی  اظهارداشت: باغ شهری هایی  در سطح شیراز و فارس خرید و فروش می شود که هیچ مستند قانونی ندارد و فقط به استناد یک برگه معاملاتی در آن خرید و فروش انجام می شود؛ زمانی که خریدار برای سند مراجعه می کند با مشکلاتی روبرو می شود و باید از مراجع ذی صلاح مجوز بگیرد.

مدیرکل ثبت اسناد  و املاک فارس  به موضوع توسعه قانون حد نگار یا کاداستر برای پیشبرد بهتر فعالیت دفاتر اسناد رسمی  در تنظیم اسناد اشاره کرد و اضافه کرد: اگر این قانون پیاده سازی شود و املاک سند دار شوند ، قولنامه های رسمی دیگر  جمع آوری  خواهد شد؛ البته این موضوع همکاری سایر دستگاه ها را می طلبد.

وی  با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای تمام خدمات ادارات دولتی  به صورت آنی در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد، اعلام آمادگی کرد و گفت:  در حال حاضر استعلام های شهرداری و دارایی به صورت آنلاین از طریق دفاتر انجام می‌شود ؛ سازمان جهادکشاورزی و منابع طبیعی هم قرار است به این طرح اضافه شوند که به نفع مردم خواهد بود.

بیش از 90 درصد خدمات دفاتر ثبت اسناد در قالب الکترونیک است

کیانی با بیان اینکه بیش از 90 درصد خدمات دفاتر ثبت اسناد در قالب الکترونیک خدمات ارائه می دهند ،عنوان کرد: کمتر از دو ساعت استعلام ها را اخذ و سند رسمی تنظیم می شود؛ این طرح در حال به روز رسانی است و ظرفیت‌های جدیدی به آن اضافه خواهد شد.

وی یادآور شد: در حاضر تنظیم اسناد به صورت حضوری است ، پلتفرمی در حال طراحی است که قرار بود امروز از آن رونمایی شود اما به تعویق افتاد؛ «پلتفرم کاتب» هنوز اجرایی نشده است اما تا سال آینده  و یا 22 بهمن ماه تلاش خواهد شد از آن رونمایی شود.

مدیرکل ثبت اسناد  و املاک فارس با اشاره به اینکه ثبت آنی به صورت فیزیکی است اما ثبت مجازی هنوز راه اندازی نشده است، خاطرنشان کرد:  ثبت آنی خدمت بزرگی هم به دفاتر و هم به شهروندان کرده است یکی از خدمات آن در احراز هویت است؛ در جایی که دیده می شود جعل هویت رخ می‌دهد به دلیل ناآگاهی مردم است.

تهیه نقشه در در قالب حد نگار در 28 شهرستان فارس

کیانی گفت: یک از برنامه های مهم در قالب حد نگار و کاداستر تهیه نقشه است؛ که اگر برعهده مالک باشد هزینه بر است اما با توجه به قراردادهای منعقد شده با مهندسین مشاور در 28 شهرستان فارس  این نقشه برداری ها انجام می گیرد و سازمان این هزینه ها را پرداخت می کند.

وی به همکاری با منابع طبیعی جهت تثبیت و صدور اسناد مالکیت اراضی اشاره کرد و افزود:  در سطح کشور 98 درصد اراضی ملی دارای سند مالکیت هستند ؛ در استان فارس 50در صد محدوده  اراضی کشاورزی سند دار و محدوده آنها مشخص شده است.

به اسناد دفترچه ای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمی شود

مدیرکل ثبت اسناد  و املاک فارس  با تاکید بر اینکه به اسناد دفترچه ای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمی شود؛ خواستار شد: از شهروندان و هم استانی ها  تقاضا می شود با مراجعه به ادارت ثبت اسناد و املاک اسناد خود را به تک برگ  تبدیل کنند.

کیانی افزود: 300 هزار جلد سند دفترچه ای در استان فارس وجود  دارد که باید به اسناد تک برگ تبدیل شده  و بتوان خدمات قضایی بر روی انها انجام داد.

وی ادامه داد: نقشه های برخی از سندهای دفترچه ای در بانک های اداره ثبت اسناد موجود است که این موضوع  تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگ را تسریع می دهد و نیازی به نقشه برداری مجدد نیست.

به اسم تسهیل مجوز کسب و کار انجام می گیرد

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس نیز در این نشست گفت: قانون تسهیل مجوز کسب و کارها از ابتدای شروع به کار مجلس فعلی در دستور کارنمایندگان قرار گرفت و به دنبال تصویب آن بودند؛ چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شد و شورای نگهبان ایراداتی گرفت و نهایتا تصویب شد.

علی آراد با اشاره به برگزاری آزمون سردفتری در  ۲۵ آذر ۱۴۰۱ و پذیرفته شدن تعداد 9هزار و ۵۳۴ نفر در سطح کشور اشاره کرد و افزود:  ما مقید به قانون هستیم و از نظر ما حقوقی ها این قانون ملزم به اجرا است اما نواقصی دارد که باید بازنگری و ابهامات آن حل شود.

وی ادامه داد: از جمله حد نصابی که مشخص شده و کسانی با نمره ۵ هم در آزمون وکالت و سردفتری قبول شده اند باعث شده تا سطح این شغل و منصب پایین بیاید.

آراد با بیان اینکه به اسم تسهیل مجوز کسب و کار انجام می گیرد، گفت: سردفتری یک منصب است نه یک شغل؛ نمی توان به هرکسی گفت رای صادر کند این بزرگترین ظلم اول به مردم است؛ عده ای شروع به کار می کنند و ممکن است نتوانند از عهده این شغل برآیند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس تصریح کرد: کارآموزی جنبه حمایتی از این افراد است؛ در واقع سازمان به شکلی به این افراد  کمک می کند که به یکباره وارد این شغل بدون تخصص لازم نشوند و این  موضوع در همه مشاغل مطرح است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه یک پزشک بعد از گرفتن مدرک پزشکی  بلافاصله سر کار نمی رود بلکه ابتدا دوره های کارآموزی را طی می کند؛ منصب سردفتری هم به همین صورت است؛ ما با اموال مردم سروکار داریم که مردم نسبت به آن حساسیت دارند.

آراد  یادآور شد: کارآموزی جنبه حمایتی از افراد و مردم  را دارد که اسناد و اموال مردم آن ها در معرض خطر قرار نگیرند؛ در حال حاضر جعل ها و کلاهبرداری ها حرفه ای شده است و مطمئنا اولین اقدامی که کلاهبرداران انجام می دهند رفتن به سراغ تازه کارها است.

وی تصریح کرد: سردفترانی که تازه شروع به کار کرده اند اگر تخصصی نداشته باشند ، دوره های  کارآموزی را نگذرانده باشند و هشدارهای لازم به آنها داده نشود به مشکل بر خواهند خورد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس با اشاره به اینکه دوره کارآموزی باید به عنوان جنبه مثبت برای این افراد در نظر گرفته شود ، خاطرنشان کرد: پیش از این کارآموزی الزامی نبود اما در همان زمان هم بسیاری افراد تا 8 ماه این دوره را طی می کردند ؛ به دنبال این هستیم که در برگزاری جلسات کارآموزی به شکلی اقدام شود تا سردفتران در ابتدای کار با کمترین مشکل مواجه شوند و بتوانند به راحتی از عهده تنظیم سند اموال مردم برآیند.

آراد در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به طرح الزام تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول، گفت: این  موضوع با درایت رهبری در هفته قوه قضاییه فرمودند «این مصلحت نظام و مردم است که باید تصویب شود» ؛ امیدواریم این طرح  به گونه ای که باید تصویب شود چون این تجربه وجود دارد که برخی قوانین به شکل دیگری مصوب می‌شوند و قانون قبلی هم از بین می‌برند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس  تصریح کرد: قطعا رهبری به عنوان پدر و بزرگ مملکت حق سرپرست و ولایتی بر مردم دارند تشخیص بسیار خوبی داشته اند و بسیار نکته بین روی این قضیه تاکید کردند ؛ امیدواریم مجمع تشخیص هم دقت لازم در تصویب آن به عمل آورد.

انتقاد به حجم  بالای پذیرش سردفتر در فارس و شیراز

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران فارس نیز دراین نشست گفت: سند رسمی بدون حکم دادگاه قابل اجرا است ؛ اما سند عادی معضلاتی دارد که قابل جعل است  به گونه ای که دیده می شود یک ملک به چندین نفر فروخته می شود.

حسین ساجدی  با بیان اینکه اگر مردم به سند رسمی روی بیاورند این معضلات از بین می رود، افزود: جامعه در حال پیشرفت  است و از طرفی کلاهبرداری ها هم امروزه در بستر الکترونیکی  اتفاق می افتد؛ سند رسمی قابل جعل نیست.

وی معتقد است در چند سال گذشته ظلم هایی به دفاتر اسناد رسمی شده است ؛ سند خودرو را از این دفاتر گرفتند و 60 درآمد این دفاتر کم شد.

ساجدی  با اشاره به تعداد زیاد پذیرش سردفتران در آزمون سال گذشته اشاره کرد و افزود: از تعداد 9 هزار و 534 نفر پذیرش شده آزمون سردفتری  در کشور 850 نفر مربوط  به فارس است که این حجم از سردفتر در استان معضلاتی را به وجود  خواهد آورد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس  یادآور شد: تا پیش ازاجرای  قانون تسهیل مجوز کسب و کار بررسی های صورت می گرفت که چه  تعداد دفتر اسناد رسمی در شهرهای مختلف نیاز است اما بعد از اجرای قانون تسهیل می بینیم که به یکباره 250 سردفتر در آزمون قبول شده اند؛ در حالی که شیراز گنجایش این تعداد از سردفتر را ندارد.

 

 

 

 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

شهروندان به پارك ها ...

گزارش «افسانه» از اقدامات صورت‌گر ...

قانون بايد تلطيف شود

چگونه زنان و دختران به بهانه هاى مختلف اسير خشم مر ...

سرمايه هاى ايرانی در ...

نگاه ايرانيــان به تركيــه همواره يكى از نقــاط جا ...

رصدآنلاین خوردروهای ...

رصدآنلاین خوردروهای فاقد معاینه فنی* طرح LEZ در کا ...

سرمايه هاى مردم مناب ...

گفت و گو«افسانه» با حسين راغفر اقتصادد ...

کرونا 60 درصد فروش س ...

گزارش «افسانه» از شرایط صنایع نساجی ای ...

کلاس‌های دانشگاه پیا ...

رییس دانشگاه پیام نور استان فارس اعلام کرد: با توج ...

نظرات