رصدآنلاین خوردروهای فاقد معاینه فنی

    
تعداد بازدید: 5156
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
رصدآنلاین خوردروهای فاقد معاینه فنی* طرح LEZ در کاهش تصادف های رانندگی موثر است و با اجرایی شدن طرح، خودروهای فاقد معاینه فنی هر ۲۴ ساعت ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند * در طرح LEZ مجموع پلاک ثبت شده ۴ میلیون و ۵۶۴ هزار خودرو بوده است که یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو فاقد معاینه فنی بودند *۷۰ تا ۸۰ درصد تصادفات منجر به فوت و جرح در شب به دلیل برخورد قضایی با رانندگان پرخطر در شب کاهش داشته است* کمربندی شیراز یکی از حادثه خیزترین معابر در سطح کشور است 

مریم مرادی: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اجرایی شدن طرح کنترل آلایندگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه گفت: در طرح کنترل محدوده انتشار آلودگی (LEZ)، مناطق کم انتشار آلودگی هوا در منطقه ای از شهر که میزان آلایندگی بیشتر از استاندارد است مورد بررسی قرار
می گیرد که میزان آلاینده بیشتر از حد نشود. 
مجتبی زوربخش روز گذشته در نشست خبری مشترک با رئیس پلیس راهور فارس با اشاره به اینکه صرف نظر از پدیده ریزگردها، هوای شیراز پاک است و پاکترین هوا را دارد، خاطرنشان کرد:عمدتا ۳۶۵ روز هوای پاک داریم و بر این مبنا یک مسئولیت بین سازمانی برای همه مسئولان متصور است.
زوربخش با اشاره به طرح کنترل محدوده انتشار آلودگی گفت: این طرح به صورت مشترک بین مرکز کنترل ترافیک شهرداری شیراز و ستاد معاینه فنی خودرو اجرا می شود که در ناحیه کم انتشار آلایندگی؛ دسترسی بخشی از خودروها به دلیل زیست محیطی می تواند محدود و ممنوع شود.
وی افزود: در فاز اول این طرح محدودیت و ممنوعیت تردد در نظر گرفته نمی شود، اما با ماشین های
دودزا فاقد شرایط ایمنی برخورد می شود.
زوربخش افزود: همچنین وسایل نقلیه که آلوده ساز محیط زیست هستند شناسایی می‌شوند و اگر این خودروها معاینه فنی نداشته باشند مشمول جریمه می شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به درنظر گرفتن ۴ رده خودرو عنوان کرد: محدوده آبی شامل خودروهای برقی، محدوده سبز خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو۲ و بالاتر و خودروهایی که تست معاینه فنی دارند، محدوده زرد خودروهای بدون استاندارد معاینه فنی و استاندارد آلایندگی زیر یورو ۲ هستند و این خودروها به صورت مشروط می توانند تردد کنند و در نهایت قرمز که خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند که باید از رده خارج شوند. 
زوربخش خاطرنشان کرد: تمامی خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند در رده قرمز قرار دارند.
*اجرای طرح کنترل آلودگی و استعلام معاینه فنی خودرو در شیراز
وی با بیان اینکه اساس طرح این است که از طریق دوربین های آشکارساز، پلاک اتومبیل برداشته و به صورت خودکار به سامانه ارسال شود، یادآور شد: سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) به صورت آنلاین اعلام می کند که خودرو دارای معاینه فنی معتبر است یا نه و این اطلاعات به صورت مکانیزه برای پلیس راهور ارسال می شود. زوربخش با بیان اینکه این طرح در مرحله ارشادی است که در شیراز بعد از تهران اجرا می شود، تصریح کرد: در این طرح  توسط دوربین های پلاک خوان استعلام  پلاک ها به سامانه سیمفا ارسال می شود و به صورت آنلاین پاسخ معاینه فنی خودرو ارسال می شود.
وی با اشاره به اینکه کنترل به صورت جامع و فراگیر است، ابراز کرد: در ۱۰ مکان دوربین های پلاک خوان و مرتبط با کنترل آلودگی هوا داریم و کل پهنه شهر شیراز و وسایل نقلیه که فاقد معاینه فنی است، شناسایی می شوند.
* یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو فاقد معاینه فنی
زوربخش با اشاره به ترددهای ثبت شده از  ابتدای اجرای طرح LEZ از آذر ۹۷ تا تاریخ اول بهمن امسال گفت: در این مدت تعداد پلاک های دارای معاینه فنی که استعلام شده است یک میلیون و ۹۶۴ هزار خودرو است که یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو فاقد معاینه فنی بودند.
وی ادامه داد: مجموع پلاک ثبت شده ۴ میلیون و ۵۶۴ هزار خودرو بوده است که در این بین پاسخ استعلام یک میلیون و ۱۴۰ هزار خودرو نامشخص بوده است. معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به فعالیت ۵ مرکز معاینه فنی خودرو در شیراز گفت: تاکسی ها با مراجعه به مرکز شماره یک معاینه فنی خودرو از پرداخت هزینه معاف هستند و همچنین برای خودروهای صفر معاینه فنی تا ۴ سال،  خودرو شخصی و دولتی مدل ۹۳ به قبل باید معاینه فنی داشته باشند.
زوربخش افزود: همچنین خودرو شخصی و دولتی یک سال اعتبار معاینه فنی خودرو و خودرو عمومی و تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال اعتبار معاینه فنی
سه ماهه باید داشته باشند. وی همچنین در خصوص کمربندی شیراز گفت: ضرورت احداث کندراه در شهرداری و ورودی شهرک ها
برای کمربندی باید در نظر گرفته شود و این برعهده شهرداری است، اما محور اصلی باید در حوزه اداره راه به دلیل حفظ استانداردها بماند.
به گفته زوربخش کاهش تصادف در پهنه شیراز یک وظیفه است که همه باید برای کاهش آن تلاش کنیم.
* طرح LEZ در کاهش تصادف های رانندگی موثر است
در ادامه رئیس پلیس راهور فارس در خصوص طرحLEZ عنوان کرد: این طرح از سطح کشور و تهران مطرح شد که در رابطه آلایندگی بود و در خصوص نقص فنی خودرو که تاثیرگذار در تصادف است، توسط پلیس بررسی می شود. سرهنگ مصطفی عباسی با بیان اینکه درصدی از تصادفات عامل خودرویی است که در ایمنی خودرو اثرگذار است، تصریح کرد: معاینه فنی ضمن اینکه در خصوص آلایندگی مدنظر است در رابطه با ایمنی ترافیک نیز اثرگذار است. وی افزود: در صورت اجرایی شدن طرح LEZ در کاهش تصادف های رانندگی موثر است که به صورت مکانیزه است و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند با اجرایی شدن طرح هر ۲۴ ساعت ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند. وی با اشاره به آغاز مرحله ارشاد طرح یادآور شد:  اطلاع رسانی دریافت معاینه فنی خودروها به صورت پیامک آغاز شده است و بعد از آن اعمال قانون طی یک هفته بعد آغاز می شود.
عباسی خاطرنشان کرد: با احرای طرح اگر یک درصد کاهش تصادفات داشته باشیم موثر است و باید بحث معاینه فنی جدی گرفته شود.
* کاهش ۸۰ درصدی تصادفات منجر به فوت و جرح در شب
وی گفت: در ۹ ماه امسال تصادفات فوتی و جرحی رانندگی در سطح شهر شیراز نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است.  
رئیس پلیس راهور افزود: ۴ سال است شیراز در کاهش تصادفات در سطح کشور حرفی برای گفتن دارد و نگاه به زیرساخت های کنترلی، استفاده از سیستم هوشمند در شهر شیراز، رفع نقاط حادثه خیز، برخورد با رانندگان پرخطر،  از جمله عوامل موثر در کاهش تصادفات است.
عباسی تصریح کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد تصادفات منجر به فوت و جرح در شب به دلیل برخورد قضایی با رانندگان پرخطر در شب کاهش داشته است.
*کمربندی شیراز حادثه خیز ترین معبر کشور است
وی با بیان اینکه ۲۵ نقطه در شهر شیراز کد دار می شود، عنوان کرد: همچنین بالای ۵۰ دوربین تا عید در چرخه اضافه می شود. عباسی با بیان اینکه کمربندی شیراز یکی از حادثه خیزترین معابر کشور است، عنوان کرد: کمربندی شیراز با طول ۴۰ کیلومتر کشته های زیادی دارد.
رئیس پلیس راهور فارس یادآور شد: پوشش انتظامی کمربندی شیراز را پلیس برعهده دارد و تا متولی یک نفر نشود مشکلاتی داریم.
* اجرای طرح ارشادی LEZ از امروز
همچنین مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه طرح ارشادی LEZ از امروز (۷بهمن ماه) آغاز می شود، عنوان کرد: این پیامک برای ۵ هزار خودرو ارسال می شود و بازه زمانی مشخصی برای دریافت معاینه فنی خودرو در نظر گرفته
می شود. به گفته محمد علی علویان مهر حداقل ۱۰ روز اجرای این طرح زمان می برد و بعد از تهران، شیراز از نظر تعداد ارسال پیامک به سامانه سیمفا قرار دارد. 
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد پلاک ها معاینه فنی دارند، تصریح کرد: خودروهایی که در این سامانه معاینه فنی هستند شناسایی می شوند و باید برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

استقرار کمپ خونگیری ...

مسعود ترابی، مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: در ...

پتروشیمی شیراز قطب ت ...

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز، از احداث واحد دوم تو ...

دولت‌ها هنگام خدمت‌ر ...

کاوه بهبهانی: هدف از تأسیس دولت آن بود که این نهاد ...

سرمايه هاى ايرانی در ...

نگاه ايرانيــان به تركيــه همواره يكى از نقــاط جا ...

واپسین یلدای قرن به ...

«افسانه» از ضرورت برگزار نشدن دورهمی&z ...

اجرای طرح تشویقی برا ...

معاون شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: براساس طرح&z ...

دولت به اشتغال و هزی ...

گزارش «افسانه» از مشکلات و خواسته&zwnj ...

شیراز برای اولین بار ...

رئیس هیئت والیبال شهرستان شیراز گفت: برای اولین با ...

نظرات