کرونا 60 درصد فروش سالانه پارچه‌فروشان شیراز را بر باد داد

    
تعداد بازدید: 5071
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
گزارش «افسانه» از شرایط صنایع نساجی ایران و بازار پارچه‌فروشان شیراز در ایام شیوع کووید 19کرونا 60 درصد فروش سالانه پارچه‌فروشان شیراز را بر باد داد*صنایع نساجی ایران که روزگاری مرغوب‌ترین پارچه فاستونی جهان را تولید می‌کرد، امروز رو به تعطیلی است*رئیس اتحادی پارچه‌فروشان: بازار پارچه شیراز در تسخیر جنس‌های چینی ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت است

احسان اکبرپور:  دیگر نوشتن از آثار و پیامدهای کروناویروس بر صنوف اقتصادی، بدل شده است به سوژه‌ای روزمره؛ چه آنکه روزی نیست که از خیابان بگذری و مغازه‌دار یا کارگری را نبینی که از این شرایط اقتصادی، گله‌مند است و دستش از درآمد و سود کوتاه. به عنوان مثال صنف پارچه‌فروشان که در زبان گذشته «بزاز» نامیده می‌شد و یکی از صنوف بسیار قدیمی بازارهای ایران و شیراز است، این روزها روزگاری نامناسب را تجربه می‌کند. از یک سو، تعطیلی‌های ناشی از کروناویروس و کاهش شدید فروش، و از سوی دیگر، پیداشدن رقیب‌های تازه‌نفسی چون کشورهای چین و بنگلادش و... که جنس بسیار ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت‌شان، بازار پارچه ایران را با وجود تولید جنس باکیفیت‌تر و مرغوب‌تر، در قبضه خود در آورده است. از همین روست که صنایع نساجی ایران که روزگاری مرغوب‌ترین پارچه فاستونی جهان را تولید می‌کرد، امروز به‌سبب به‌روز نبودن دستگاه‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه ناشی از گران‌شدن نرخ ارز، در حالت احتضار است و پارچه‌فروشان نیز ناچار به فروش جنس بی‌کیفیت چینی هستند.

 

*کرونا 60 درصد فروش سالانه پارچه‌فروشان شیراز را بر باد داد

در همین راستا رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان شیراز در گفت‌وگو با «افسانه» با بیان اینکه پیک فروش پارچه در شیراز از بهمن‌ماه تا نیمه فروردین‌ماه است، می‌گوید: پس از شیوع کروناویروس و تعطیلی بازار و پارچه‌فروشی‌ها، عملاً 60 درصد فروش سالانه صنف پارچه‌فروشان شیراز از دست رفت. علی ناصح با اشاره به اینکه در این شرایط بسیاری از پارچه‌فروشان که در مغازه‌های استیجاری فعالیت می‌کردند، مغازه خود را تحویل داده‌اند، می‌افزاید: در این شرایط برای این دسته از پارچه‌فروشان هیچ منطق اقتصادی وجود نداشت که هم‌زمان هزینه اجاره مغازه، دستمزد شاگرد و مالیات را با توجه به زیان‌های ناشی از کروناویروس پرداخت کنند.

 

*صنعت نساجی ایران که روزگاری جزو بهترین‌ها در جهان بود، امروز رو به تعطیلی است

ناصح در ادامه با اشاره به اینکه صنعت نساجی ایران مدت‌هاست به خاطر گرانی‌ مواد اولیه ناشی از کاهش ارزش پول ملی و مالیات‌های بالا عملاً در رکود به سر می‌برد، می‌گوید: صنعت نساجی کشور پیش از کرونا نیز رو به تعطیلی بود. رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان شیراز سپس با اشاره به اینکه روزگاری صنعت نساجی ایران بهترین پارچه فاستونی جهان را تولید می‌کرد، می‌افزاید: امروز اما به دلیل هزینه‌های بالای کارخانه‌های نساجی و به‌روز نبودن دستگاه‌های تولید پارچه، صنعت پارچه ایران در شرایط نیمه‌تعطیل به سر می‌برد و عملاً هزینه تمام‌شده پارچه در کشور نسبت به پارچه‌های واردشده بسیار بیشتر است. علی ناصح با اشاره به اینکه در روزهای اخیر و با افزایش مجدد نرخ ارز، قیمت پارچه‌های وارداتی نیز افزایش یافته و خواهد یافت، خاطرنشان می‌کند: این شرایط نیز به صنف پارچه‌فروش و صنایع وابسته به آن آسیب‌های فراوانی وارد خواهد کرد.

 

*بازار پارچه شیراز در تسخیر جنس‌های چینی ارزان‌قیمت است

رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان شیراز در ادامه با اشاره به اینکه به سبب شرایط نامناسب اقتصادی، این روزها اغلب مردم به دنبال پارچه ارزان‌قیمت هستند، می‌گوید: وقتی صحبت از ارزانی پارچه باشد، پارچه‌های چینی ارزان‌ترین هستند و به همین خاطر بازار پارچه شیراز، عمدتاً در اختیار پارچه‌های چینی است. علی ناصح با مقایسه قیمت پارچه ملحفه‌ای بروجرد با پارچه مشابه چینی می‌افزاید: قیمت یک متر از پارچه بروجردی 90 هزار تومان است، اما قیمت جنس مشابه چینی‌اش با همان گل و طرح، هر متر 25 هزار تومان است. به گفته ناصح در چنین شرایطی و با توجه به وضع اقتصادی مردم، اغلب ترجیح می‌دهند پارچه‌های چینی را به جای جنس مشابه ایرانی خریداری کنند.

 

*پارچه‌فروشان سیستم فروش آنلاین را نیز در پیش بگیرند

ناصح در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل افزایش قیمت‌ پارچه و همچنین شرایط نامناسب اقتصادی، رویکرد مردم در خرید پارچه و سپس دوختن لباس نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته است، می‌افزاید: نتیجه آن شده است که مردم به جای خرید پارچه کت‌شلواری، به نزدیک‌ترین فروشگاه کت و شلوار مراجعه می‌کنند و یک دست کت و شلوار چینی با قیمت ارزان می‌خرند. رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان شیراز سپس با اشاره به کاهش فروش پارچه و زیان‌دهی تعدادی از مغازه‌های پارچه‌فروشی می‌گوید: باید در نظر داشت که بسیاری از پارچه‌فروشان ما از مزایای فروش آنلاین غفلت کرده‌اند و سیستم فروش به‌روز آنلاین را هنوز عملی نکرده‌اند. علی ناصح با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از خانه خریدهای خود را انجام دهند، می‌افزاید: به نظر می‌رسد صنف پارچه‌فروشان نیز باید از ظرفیت فروش آنلاین بهره بگیرد تا بتواند زیان‌های ناشی از تعطیلی‌هایی مانند تعطیلی به خاطر کروناویروس و... را جبران کند.

 

*شیراز 3 برابر ظرفیت خود دارای مغازه پارچه‌فروشی است

رئیس اتحادیه صنف پارچه‌فروشان شیراز سپس با اشاره به اینکه بر اساس منطق بازار، تعداد مغازه‌های پارچه‌فروشی در شیراز باید بین 250 تا 300 مغازه باشد، می‌گوید: اما متاسفانه در سال‌های اخیر و پس از دستورالعمل‌های وزارت صمت، تعداد متقاضیان برای اخذ پروانه کسب پارچه‌فروشی به شدت افزایش یافت. علی ناصح با بیان اینکه اتحادیه پارچه‌فروشان در سال‌های اخیر ملزم شده است که به هر متقاضی ورود به صنف پارچه‌فروشی پروانه کسب ارائه کند، خاطرنشان می‌کند: نتیجه آن شده است که در حالی که ظرفیت تعداد مغازه پارچه‌فروشی در شیراز دست‌بالا 300 مغازه است، در حال حاضر بیش از 800 مغازه پارچه‌فروشی در شهر وجود دارد و همین افزایش تعداد مغازه بیش از ظرفیت فروش نیز سبب شده است که بسیاری از پارچه‌فروشان شیرازی عملاً سود و درآمدی از این شغل نداشته باشند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دامداران از افزايش ق ...

با افزایش 28 درصدی قیمت شیر، حداقل هزینه ماهانه یک ...

قوه قضائیه استاندارد ...

گفت‌وگوی اختصاصی «افسانه» با معاو ...

جشن گل‌ریزان نیکوکار ...

گزارش «افسانه» از جشن گل‌ریزان نی ...

روز طبیعت در شیراز و ...

 با رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی در روز سیزد ...

انتخاب هاى خارج از م ...

«افسانه» از دلیل استقبال 5/2 میلیون نف ...

صادرات واقعی یا کاغذ ...

آمار صادرات کالا از فارس به کشورهای مختلف جهان دقی ...

هشدار در خصوص گشوده ...

اداره بهره برداری سد و شبکه رودبال و خسویه درباره ...

افتتاح اولین مجتمع ت ...

آیین افتتاح اولین مجتمع تخصصی بیمه‌های زندگی ...

نظرات