اعتیاد زنانه شده است

    
تعداد بازدید: 5904
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
مدیر کل بهزیستی فارس هشدار داد----------------------------------------------------------------- اعتیاد زنانه شده است

احسان اکبرپور:  خطر اعتیاد و پیامدهای آن همچنان یکی از بزرگترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های دولت‌ها، خانواده‌ها و جامعه است. افیون مرگ‌آفرین که سالانه میلیاردها دلار گردش مالی برای سوداگران مرگ به همراه دارد، حالا بیش از پیش بر نگرانی‌ها افزوده است. به تازگی معاون اجتماعی موسسه «کادراس» ضمن ابراز نگرانی از اینکه رشد اعتیاد در کشور سه برابر رشد جمعیت است، خبر داده که رشد اعتیاد در کشور سالانه حدود هشت درصد است. به گفته فرزانه سهرابی در حالی که جمعیت کشور در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۲ درصد رشد داشته است؛ تعداد معتادان، سالانه بیش از سه درصد رشد داشته است. از آن سو نیز مدیرکل بهزیستی فارس نسبت به زنگ خطر زنانه‌شدن و کاهش سن اعتیاد هشدار داده و گفته است: اعتیاد امروز رنگ زنانه به خود گرفته است.

 

*«زنانه شدن» و «کاهش سن اعتیاد» دو معضل مهم امروز

مدیرکل بهزیستی فارس در نشستی خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه «زنانه شدن» و «کاهش سن اعتیاد» دو معضل مهم امروز در حوزه مصرف مواد مخدر است یادآور شد: این دو معضل زنگ خطر مواد مخدر را بیش از پیش به صدا در آورده است. سید صادق کشفی‌نژاد، با بیان اینکه شعار امسال هفته مبارزه با مواد مخدر «دانش بیشتر برای مراقبت بهتر» است، افزود:‌ توانمندسازی و دانش‌افزایی زنان برای آگاه‌سازی اجتماعی مهمترین موضوعی است که باید به آن پرداخت. کشفی با بیان اینکه سازمان بهزیستی یکی از نهادهای فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: شعار امسال که بر نقش زن در اجتماع تاکید می‌کند، اگر آسیب‌های اجتماعی جامعه زنان را نیز دربرگیرد، باید زنگ خطر و هشدار را به صدا در آورد.

 

*اعتیاد امروز رنگ زنانه به خود گرفته است

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به نقش بهزیستی در بخش درمان، پیشگیری و بازتوانی افزود: متاسفانه باوجود تلاش‌های بسیار نهادهای مختلف هر سال شاهد روند افزایشی در تولید، مصرف، تنوع و تکثر مواد روان‌گردان هستیم. صادق کشفی‌نژاد با بیان اینکه قاچاق مواد مخدر یکی از سودآورترین جرایم در سطح بین‌المللی است یادآور شد: به همین خاطر است که این سوداگران مرگ همواره در تلاش‌ هستند که گروه بیشتری از مردم را درگیر اعتیاد کنند. کشفی‌نژاد با تأکید بر اینکه برخلاف گذشته که اعتیاد در کشور کاملا مردانه بود، خاطرنشان کرد: امروز اما این آسیب هم مانند دیگر آسیب‌ها، رنگ زنانه به خود گرفته و شمایل خود را عوض کرده است. 

 

*ابتلای 60 درصد افراد از طریق دوستان است

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه با با اشاره به اینکه ابتلای ۶۰ درصد افراد به اعتیاد ازطریق دوستان است، افزود: از همین رو آموزش و توانمندسازی خانواده‌ها در این حوزه باید افزایش یابد تا در خانواده به فرد مبتلا به اعتیاد یاری نشود، به ویژه آنکه وسوسه‌ بازگشت به اعتیاد ممکن است افراد را دوباره به مسیر خطر بکشاند. صادق کشفی‌نژاد با اشاره به اجرای طرحی مشترک با آموزش و پرورش در این راستا خاطرنشان کرد: هدف از این طرح که «مانا» نام دارد، مشارکت دانش‌آموزان در پیشگیری از اعتیاد است. کشفی‌نژاد سپس با تأکید بر ضرورت فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد یادآور شد: اشاعه فرهنگ پیشگیری از اعتیاد با یاری سمن‌ها در دستور کار است.

 

*رسانه‌ها باید درباره انواع مواد مخدر و خطرات آنها اطلاع‌رسانی کنند

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در پیشگیری از اعتیاد افزود: رسانه‌ها می‌توانند با آگاه‌سازی درباره خطر سهولت دسترسی به مواد مخدر اقدام کنند. کشفی‌نژاد سپس با اظهار تاسف نسبت به اینکه هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد معرفی انواع مواد مخدر به خوبی شکل نگرفته است، خاطرنشان کرد: این مسئله باید بیش از این مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد، چراکه به عنوان مثال برخی مواد مخدر صنعتی می‌توانند با یک بار استعمال فرد را درگیر اعتیاد دائمی کنند. از همین رو صادق کشفی‌نژاد با اشاره به خط ملی اعتیاد با سرشماره «۰۹۶۲۸» یادآور شد: این خطر تلفن برای پاسخگویی در زمینه اعتیاد از ۸ صبح تا ۲۰ هر روز در اختیار مردم قرار دارد.

 

*تست کرونا برای معتادان متجاهر رایگان است

مدیر کل بهزیستی فارس در ادامه با اشاره به اینکه مرکز جامع درمان اعتیاد با سبک جدید و حمایت پس از سم‌زدایی در کشور وجود ندارد، بیان کرد: همواره  یک مسیر انحصاری برای فرد با کمک وی و خانواده او در جریان ترک اعتیاد شکل می‌گیرد. صادق کشفی‌نژاد با اشاره به اینکه اداره کل بهزیستی فارس امسال ۶ میلیارد تومان برای درمان معتادان در استان هزینه کرده است، افزود: بهزیستی در سال گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای درمان معتادان متجاهر و درمجموع  ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای درمان اعتیاد هزینه کرده است. کشفی‌نژاد سپس با بیان اینکه با شیوع کرونا از معتادان متجاهر تست کرونای رایگان گرفته می‌شود، یادآور شد: هزینه هر تست ۵۰۰ هزار تومان است و کرونا به معضلات درمان و رسیدگی به این قشر افزوده است. به گفته کشفی‌نژاد افزون بر این اعتبارات، سازمان بهزیستی، بیش از ۳۰۰ کارگاه در حوزه مهارت‌های زندگی راه‌اندازی کرده‌ است که مهم‌ترین آموزش‌ها در زمینه پیشگیری از اعتیاد به‌شمار می‌رود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

رونمایی از سامانه‌ ر ...

 مجری سامانه راهنمای گردشگری نابینایان گفت: ب ...

گزارش استاندار فارس ...

استاندار فارس در ارائه گزارشی از روند اجرای طرح فا ...

مناطق مستعد خطر شيرا ...

مخازن شرکت نفت در بلوار امیرکبیر، کارخانه روغن&zwn ...

تفاهم نامه همکاری‌ها ...

روسای جهاددانشگاهی و موسسه استنادی و پایش علم و فن ...

شیراز برای اولین بار ...

رئیس هیئت والیبال شهرستان شیراز گفت: برای اولین با ...

خطر همراه شدن آنفلوآ ...

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به خطر شیوع ه ...

نظرات