گردشگری در چشم‌انداز 6 ماهه رونقی ندارد

    
تعداد بازدید: 5730
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
گزارش «افسانه» از تاثیرات بازگشایی اماکن گردشگری فارسگردشگری در چشم‌انداز 6 ماهه رونقی ندارد*رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس: فعالان صنعت گردشگری امیدی به سیاست‌ها و وعده‌های دولت ندارند

احسان اکبرپور: 

هم‌زمان با عید سعید فطر، اماکن گردشگری فارس و کشور بازگشایی شد و اندک مسافران و معدودی از شهروندان در دور روز گذشته کم‌وبیش به این مکان‌ها سر زدند. اما صنعت گردشگری که با کروناویروس به حالت اغما فرو رفت، به نظر می‌رسد که مدت‌هاست تا قد راست کردن مجدد، فاصله داشته باشد. به ویژه آنکه در شرایط کنونی که کروناویروس همچنان و شاید حتی خطرناک‌تر از ابتدا در کمین نشسته است، از یک سو، رؤسای دولت‌ها بر بازگشایی اماکن گردشگری و صنوف تأکید می‌کنند و از آن سو وزرا و مسئولان بهداشتی همان دولت‌ها، به مردم نسبت به حضور در اماکن جمعی و انجام سفر هشدار می‌دهند؛ چراکه کووید 19 پشت در ایستاده است و هنوز هرروز هزاران قربانی در جهان بر جای می‌گذارد.

*برخی مسافران بازگشایی اماکن گردشگری را به منزله بی‌خطر بودن کرونا می‌دانند
در شیراز نیز به‌رغم عدم اطلاع‌رسانی پرسروصدا، اماکن گردشگری که نگین شهر هستند، از روز یکشنبه تقریباً به سیاق سابق بازگشایی شدند و مشاهدات نیز نشان می‌دهد گرچه کم‌ و بیش برخی شهروندان و احیاناً اندک مسافران سری به بارگاه خواجه راز و شیخ اجل زده‌اند و به تماشای باغ ارم و عفیف‌آباد از نزدیک نشسته‌اند، اما اغلب شهروندان از حضور در این اماکن سر باز زده‌اند و ماندن در خانه را ترجیح داده‌اند. با این حال اما هستند افرادی که ابایی از حضور در بارگاه حافظ و قدم زدن بر چمن‌های ارم نداشته باشند؛ به عنوان مثال حمید که به همراه همسرش از مشهد به شیراز سفر کرده، به «افسانه» می‌گوید: «وقتی دولت این اماکن رو بازگشایی کرده، یعنی اینکه دیگه خطری نیست.» وقتی از او درباره چرایی عدم استفاده از ماسک و دستکش، هنگام حضور در حافظیه می‌پرسم، می‌افزاید: «به نظر من دیگه خطر کرونا کم شده.» حال آنکه این تلقی نادرست، کاملاً در تضاد با دیدگاه وزرات بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کروناست.

*در شرایط کنونی بازگشایی اماکن گردشگری تاثیری بر اقتصاد گردشگری نخواهد داشت
اما آیا بازگشایی اماکن گردشگری که به هر شکل، موجب شکل‌گیری اجتماع می‌شود و خطر گسترش کروناویروس را نیز افزایش می‌دهد، تأثیری بر صنعت گردشگری و رونق آن هم دارد؟ در این رابطه رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس در گفت‌وگو با «افسانه» با اشاره به اینکه ناامیدی فعالان صنعت گردشگری از شیوه کنونی بازگشایی اماکن گردشگری می‌گوید: گرچه این اماکن بازگشایی شده، اما ترس و واهمه مردم از کرونا همچنان پابرجاست و به تبع آن، مسافرت‌های به قصد گردشگری نیز بسیار کم انجام شده است. سهراب شرفی با بیان اینکه بازگشایی اماکن گردشگری در شرایط کنونی تاثیر چندانی بر اقتصاد گردشگری نخواهد داشت، خاطرنشان می‌کند: برای بازگشت به حالت طبیعی، صنعت گردشگری به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

*فعالان صنعت گردشگری امیدی به سیاست‌ها و وعده‌های دولت ندارند
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در شرایط کنونی و با توجه به توصیه پزشکان و وزارت بهداشت، طبیعی است که گردشگر داخلی نیز نداشته باشیم، می‌گوید: از آن سو مدت‌هاست که گردشگر خارجی نیز نداریم و از این رو نمی‌توان در شرایط کنونی رونق اقتصادی در حوزه گردشگری متصور بود. سهراب شرفی سپس در ادامه با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت می‌افزاید: با این سیاست‌ها، صنعت گردشگری هیچ امیدی به حسن روحانی ندارد. شرفی با بیان اینکه دولت روحانی نتوانست مانند دولت‌های بسیاری از کشورهای جهان، در شرایط کرونا احساس مسئولیت نسبت به مشاغل داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: از آن سو نیز دولت به وعده‌های خود عمل نکرد و به همین خاطر است که انتظار تحول اقتصادی از دولت، انتظاری بیهوده است.

*دولت به تعهدات کرونایی خود عمل نکرد
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس سپس با اشاره به آمارسازی‌های اقتصادی دولت می‌گوید: مردم نیز به آمارهای اقتصادی ارائه شده دولت اعتماد ندارند و از این رو فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز انتظار تحول از این دولت ندارد. سهراب شرفی سپس با بیان اینکه در شرایط کنونی، نه تنها صنعت گردشگری بلکه اقشار آسیب‌پذیر نیز بسیار خسارت و صدمه دید، می‌افزاید: دولت در زمینه تعهدات خود به کارفرماها نیز عمل نکرد و به عنوان مثال در بحث بیمه بیکاری نیز به وعده‌های خود عمل نکرد. به باور شرفی، پیامدهای اقتصادی این شرایط، بیش از همه بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد خواهد شد.

*در چشم‌انداز 6 ماهه، رونقی در بخش گردشگری نخواهد بود
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس در پایان با اشاره به اینکه کروناویروس صنعت گردشگری در تمام جهان را تحت تاثیر شدید قرار داد، می‌گوید: نه تنها ایران، بلکه دست کشورهای گردشگرپذیر همچون فرانسه نیز عملاً از تمام درآمدهای صنعت گردشگری کوتاه ماند. سهراب شرفی با بیان اینکه دست‌کم در چشم‌انداز 6 ماه پیش رو، هیچ‌گونه رونقی در بخش گردشگری پیش‌بینی نمی‌کند، یادآور می‌شود: به خاطر شرایطی که کروناویروس بر جهان تحمیل کرده، صنعت گردشگری نیز دچار آسیب‌ها و خسارت‌های بسیار زیادی شده است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

تاریخ مصرف بورس تما ...

استاد دانشگاه الزهرا(س) در گفت و گو با «افسا ...

مسیر خوشبختی از میان ...

گزارش «افسانه» از کار کودکان در محلات ...

مدیرکل ورزش و جوانان ...

مدیرکل ورزش و جوانان فارس اعلام کرد:حضور ورزشکاران ...

واپسین یلدای قرن به ...

«افسانه» از ضرورت برگزار نشدن دورهمی&z ...

افزایش مبتلایان کرون ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ...

نرخ کود کشاورزی برای ...

مدیر عامل شرکت سرمایه گذارى غدیر گفت: علیرغم برخی ...

پتروشيمی هايی كه در ...

«افسانه» از انتظار 12 ساله براى ر ...

برپایی موکب به مناسب ...

مراسم ولادت با سعادت امام مهربانی‌ها حضرت اما ...

رفع کمبود دارویی بیم ...

رفع کمبودهای دارویی بیماران تالاسمی استان فارس در ...

مسمومیت الکلی در فار ...

۶۸۳نفر به علت مسمومیت با الکل صنعتی به مراکز درمان ...

نظرات