عقب نشينی موقت خودروسازان

    
تعداد بازدید: 5859
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
بازار خودرو در شیراز حالا حالا قصد ندارد رونق پیدا کند، بطوری که در تمام روزها مردم و مشتریان همچنان منتظر خبرهای خوب و ارزانی قیمت خودرو هستند که متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نمی دهد.

محمدرضا طاهری: اوایل زمستان ۹۷ بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصوبه قیمتگذاری خودروهای داخلی را در حاشیه بازار اعلام کرد. طبق این مصوبه، خودروسازان مجاز شدند قیمت محصولات خود را تا ۵ درصد زیر نرخ بازار تعیین کنند، اما مصوبه موردنظر یکی دو ماهی بیشتر و آن هم به صورت ناقص به اجرا درنیامد.
مدتی پیش ایران خودرو و سایپا با در نظرگرفتن مسائلی مانند تورم عمومی، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و احتمالاً هزینههای تحریم، درخواست رشد ۴۰ درصدی قیمتها را به ستاد تنظیم بازار ارائه دادند. خودروسازان البته به دنبال این بودند تا دولت را به اجرای مصوبه قیمتگذاری خودرو در حاشیه بازار مجاب کنند، با این حال ظاهراً موفق نشدهاند. در روزهای گذشته قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا بر اساس جدیدترین دستورالعمل شورای رقابت مشخص شد.
طبق جدیدترین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شد، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص و جهت اجرا به این بنگاه های تولیدی ابلاغ شد. به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت، محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۱۰ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش قیمت دارند. دلیل اینکه قیمت محصولات ایران خودرو نسبت به سایپا رشد کمتری دارد این است که ایران خودرو در بهمن ۹۷ قیمت محصولات خود را افزایش داده بود.
بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت هر دستگاه سایپا 131 معادل 37 میلیون و 400 هزار تومان و هر دستگاه پژو 405 بنزینی 54 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است.
در همین راستا رزمی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگىهاى فروش و خدمات پس از فروش اتومبیل شیراز می گوید: اگرچه در روزهای گذشته قیمت خودرو دچار افت شد و کاهش یافت، اما همچنان موضوع ابلاغ دستورالعمل دولت به خودروسازان باعث شده که مردم از خرید و ثبت نام برای خرید خودرو دست نگه دارند.
جواد رزمی در گفت و گو با «افسانه» با بیان اینکه بازار خودرو همچنان در حالت رکود و کسادی به سر می برد، می گوید: در حال حاضر هیچ خرید و فروشی در بازار خودرو شیراز انجام نمی شود.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگىهاى فروش و خدمات پس از فروش اتومبیل شیراز با اشاره به اینکه عدم ثبت نام و تحویل خودرو توسط خودرو سازان همانند زمان های گذشته باعث می شود بی شک بازار خودرو با مشکل مواجه شود، می افزاید: اگرچه عرضه و تقاضا پایه و اساس اقتصاد به شمار می رود بنابراین زمانی که محصولات به روش صحیح در بازار عرضه نشوند بی شک متقاضیان با روش های دیگر اقدام به تامین کالا مورد نظر خود می کنند
که این مهم در آینده ای نه چندان دور مشکلاتی را ایجاد می کند.
رزمی در ادامه با اشاره به اینکه در روزهای گذشته قیمت خودرو 206 از 145 میلیون تومان به 120 میلیون تومان کاهش یافت، بیان می کند: اما این نکته هم باید در نظر داشت که هیچ معامله ای در بازار خودرو شیراز انجام نمی شود و این قیمت ها تنها به صورت زبانی در میان مردم و فعالان بازار خودرو رد و بدل می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خریداران همچنان بر این باورند که ابلاغ دستورالعمل دولت به خودروسازان منجر به کاهش قیمت خودرو می شود وبه همین امید از خرید خودرو دست کشیده اند، می افزاید:
در نقطه مقابل فروشندگان خودرو هم کاهش و ارزانی قیمت خودرو را باور نمی کنند.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگىهاى فروش و خدمات پس از فروش اتومبیل شیراز با بیان اینکه بعید می دانم در شیراز افراد اقدام به تجمیع و انبار کردن خودرو برای فروش کرده باشند، می افزاید: اخبار مبنی بر احتکار و انبار کردن خودرو در شیراز به هیچ وجه به اندازه تهران نیست.
رزمی با بیان اینکه افزایش و کاهش قیمت خودروهای خارجی متاثر از قیمت خودروهای داخلی است، می افزاید: اما ذکر این نکته هم ضروری است که قانون دولت شامل خودروهای خارجی نمی شود، پس چندان اتفاقی در قیمت خودروهای خارجی رخ نخواهد داد.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگىهاى فروش و خدمات پس از فروش اتومبیل شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای خارجی وارد نمی شوند، ادامه می دهد: زمانی که به مقایسه ارزش قیمت خودروها می پردازیم نباید فراموش کرد که افزایش قیمت خودروهای خارجی به مراتب بیشتر است. به گفته وی مشخص نشدن قیمت خودرو در بازار و تعیین قیمت هاى اتومبیل توسط افرادى که هویتشان مشخص نیست، همواره از ابهاماتى است که فعالان بازار خودرو با آن مواجهند.
رزمى با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ گونه معامله خودرو دربازار شیراز انجام نمى شود، مىگوید: 50 روز است هیچ گونه معامله اى در بازار شیراز انجام نشده که این مهم مشکلاتى را براى نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو ایجاد کرده است. با این حال رزمى معتقد است که اگر دولت تمهیدات لازم را براى فعالان بازار خودرو و اصناف نیندیشد، بىشک این قشر در خرداد ماه و در موعد رسیدن اظهار نامه مالیاتى، با مشکل مواجه خواهند شد و به سمت تعطیلى و دست کشیدن از ادامه فعالیت حرکت خواهند کرد.
به گفته وى، فعلا نمى توان آینده بازار خودرو را پیش بینى کرد اما واقعیت بیانگر این است که آینده روشنى پیش روى بازار خودرو نیست.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

نگاهی به آداب ماه مب ...

نگاهی به آداب ماه مبارک رمضان در ابتدای سده‌ی ...

نامزد دوازدهمین دوره ...

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ...

شتاب تورم کُند شد

گزارش «افسانه» از تازه‌ترین آماره ...

در بازدید نایب رئیس ...

سفر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به شهرستان مُهر در ...

ثبت تردد 400 ميليون ...

*۲۱ پاسگاه پلیس راه  در مناطق سردسیر ، ۶ واحد ...

آتش‌نشانی شیراز آماد ...

به گفته رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهردار ...

استقلال كانون وكلا ا ...

*مشکلات ما چه در امر قانون، چه قانون‌گذاری و ...

کارخانه های فارس را ...

در شرایطی که طبق آمارها بیش از 47 هزار و پانصد نفر ...

گزارش «افسانه» از دو ...

گزارش «افسانه» از دومین رو همايش ملى ف ...

400 هزار میلیارد ران ...

گفت‌وگوی اختصاصی «افسانه» با دکتر ...

نظرات