خاطره بازی با دهه 30

    
تعداد بازدید: 7160
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
عصر دیروز و در آخرین جمعه اردیبهشت‌ماه، محوطه‌ی ارگ کریم‌خانی شیراز میزبان یکی از خاطره‌انگیزترین خودروهای کلاسیک جهان بود

احسان اکبرپور: به گزارش افسانه آنلاین، عصر دیروز و در آخرین جمعه اردیبهشت‌ماه، محوطه‌ی ارگ کریم‌خانی شیراز میزبان یکی از خاطره‌انگیزترین خودروهای کلاسیک جهان بود: فولکس‌واگن بیتل که ایرانی‌ها آن را به‌ نام «فولکس‌قورباغه‌ای» می‌شناسند؛ خودرویی که نسل پدربزرگان ما رانندگی را با آن آموختند و به‌سبب ایمنی، زیبایی منحصربه‌فرد و قیمت بسیار مناسب، برای دهه‌های متمادی محبوب‌ترین خودروی مردم بود. عصر دیروز از همین منظر، روزی خاطره‌انگیز نه‌تنها برای نسل‌های دهه 20 و 30 بود، بلکه تعداد قابل‌توجهی از جوانان و میانسالان نیز برای تجدیدخاطره با این خودروی کلاسیک به محوطه ارگ آمده بودند. گردهمایی دیروزِ فولکس‌واگن‌های شیراز هفتمین گردهمایی فولکس‌واگن در ایران بود که به صورت هم‌زمان در شهرهای اصفهان، مشهد، یزد، اصفهان و تهران نیز برگزار ‌شد. در این گردهمایی بیش از 20 خودروی کلاسیک فولکس‌واگن ازجمله یک خودرو مدل 1954 میلادی در رنگ‌ها و انواع مختلف در محوطه‌ی ارگ حضور داشتند و بازدیدکنندگان نیز با این خودروهای رنگ‌رنگ و خاطره‌انگیز عکس یادگاری و سلفی گرفتند.
*فولکس‌واگن از آغاز تاکنون
فولکس‌واگن در زبان آلمانی به معنای «خودروی مردم» است، چراکه قیمتش در دهه 1930 میلادی برابر با قیمت یک موتورسیکلت (396 دلار آمریکا) بود. در اوایل آن دهه، خودروهای موجود در کشور آلمان، اغلب خودروهای لوکس و گران‌قیمت بودند و یک فرد متوسط در جامعه آلمان به زحمت می‌توانست برای خود خودرو خریداری کند. از همین رو فردیناند پورشه در سال 1930 تصمیم گرفت خودرویی بسازد که عموم مردم آلمان توانایی خرید آن را داشته باشند و به همین خاطر خط تولید این خودروی جذاب و خاطره‌انگیز را پایه‌ریزی کرد. فولکس واگن گرچه امروز بزرگترین شرکت خودروسازی جهان است، اما شاید کمتر کسی بداند که اگر «ایوان هیرست» افسر نیروی زمینی بریتانیا نبود، این خودرو پس از جنگ جهانی دوم برای همیشه فراموش و خط تولیدش متوقف می‌شد؛ چراکه وقتی سربازان آمریکایی کارخانه فولکس‌واگن را اشغال کردند، ابتدا تصمیم داشتند که آن را انبار وسایل جنگی کنند، اما هیرست مخالف این کار بود و پس از رایزنی‌های بسیار با مقامات، توانست آن‌ها را متقاعد کند که بازسازی کارخانه می‌تواند مفید باشد و در نخستین مرحله نیز توانست 20 هزار سفارش از نیروی زمینی بریتانیا برای ساختن خودرو بگیرد. فولکس واگن رفته‌رفته خط تولید خود را توسعه بخشید و به لطف صادرات قابل‌توجه به نقاط مختلف جهان، بدل به یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان شد؛ تا آن که سال گذشته این شرکت خودروسازی اعلام کرد با پیشی‌گرفتن از تویوتا ژاپن، با بیش از 10 میلیون فروش خودرو در سال به پرفروش‌ترین خودروساز جهان تبدیل شد.
*فولکس‌ قورباغه‌ایِ محبوب ایرانی‌ها
ایرانی‌ها فولکس‌واگن‌های بیتل را با نام «فولکس‌قورباغه‌ای» می‌شناسند؛ خاطره‌انگیز بودن آن نیز برمی‌گردد به اینکه فولکس‌قورباغه‌ای برای ۶۵ سال بدون وقفه تولید شد و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نخستین رانندگی خود را در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میلادی با آن تجربه کردند؛ زمانی که بسیاری از خودروسازان توان تولید پا به پای فولکس واگن را نداشتند. در ایران نیز فولکس‌واگن در دهه‌های 10 تا 30 خورشیدی جزء خودروهای مردمی و محبوب بود و رد حضورش را می‌توان در عکس‌ها و فیلم‌های قدیمی از آن روزها مشاهده کرد.
*آخرین جمعه اردیبهشت روز فولکس‌واگن است
در حاشیه برگزاری هفتمین گردهمایی روز فولکس‌واگن در شیراز با مسئول باشگاه فولکس‌واگن استان فارس گفت‌وگویی کوتاه درباره دلایل برگزاری این رویداد انجام دادیم.
محمد رسول هاشمی در گفت‌وگو با «افسانه» بیان کرد: به مناسبت هفته موزه ایران، آخرین جمعه اردیبهشت‌ماه هرسال به‌عنوان روز فولکس‌واگن در موزه خودروهای تاریخی ایران ثبت شده است و ما این جشن را به خاطر همبستگی باشگاه فولکس‌واگن ایران با هفته موزه‌ها برگزار می‌کنیم.
هاشمی با اشاره به اینکه فولکس‌واگن همان‌گونه که از نامش مشخص است، اتومبیلی مردمی است، افزود: مردم نیز از قدیم با این خودرو خاطره دارند و فولکس واگن برای مردم خودرویی جذاب و خاطره‌انگیز بوده است. او با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین مدل فولکس‌واگن به نمایش درآمده در این رویداد شهری در شیراز فولکس‌واگن مدل 1954 میلادی است، درباره این خودرو افزود: این خودرو پنج سال پیش به‌صورت کامل بازسازی شد و هزینه بازسازی این خودرو در سال 92 بیش از 45 میلیون تومان بود که تمامی قطعات آن نیز از کارخانه فولکس‌واگن در کشور آلمان تأمین شد.
*سفرهای گروهی باشگاه فولکس‌واگن فارس به شهرهای ایران
مسئول باشگاه فولکس‌واگن استان فارس سپس با اشاره به اینکه در باشگاه فولکس‌واگن فارس، ارائه خدمات، تعمیر و نگهداری خودروهای فولکس‌واگن انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این خودروها دیگر ساخته نمی‌شوند و از همین رو باید به بهترین شکل از آن‌ها نگهداری و مراقبت کنیم.
محمدرسول هاشمی با اشاره به اینکه بسیاری از این خودروها در گذشته شرایط نگهداری مناسبی نداشتند و در سوله‌های نامناسب نگهداری می‌شدند، افزود: از سال 1380 که ما کارمان را در باشگاه فولکس‌واگن فارس آغاز کردیم، این خودروها را یکی یکی جمع کردیم، لوازم و قطعات یدکی آن‌ها را تأمین کردیم و با مالکان این خودروها برای تعمیر و بازسازی کامل آن‌ها همکاری داشته‌ایم.
هاشمی در پایان با بیان اینکه فولکس‌واگن‌های موجود در باشگاه شیراز برخلاف دیگر شهرهای کشور، از لحاظ ایمنی و استاندارد در شرایط خوبی هستند، افزود: این خودروها همگی به صورت کامل بازسازی و تعمیر شده‌اند و ما تاکنون با آن‌ها سفرهای گروهی به شهرهایی مانند بندرعباس، قشم، بوشهر، ارتفاعات ماسال گیلان، چابهار و... انجام داده‌ایم.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

تلاش دوباره ذی‌نفعان ...

گزارش «افسانه آنلاین» از کمپین شیرازی& ...

اینجا ماه هیچ وقت کا ...

گزارش «افسانه آنلاین» از مشکلات روستاه ...

مناطق مستعد خطر شيرا ...

مخازن شرکت نفت در بلوار امیرکبیر، کارخانه روغن&zwn ...

فصل گرانی زيتون فارس

كشت و نگهدارى زيتون براى كشاورزان و باغداران استان ...

پلیس فتای فارس ۲۴ شا ...

رییس پلیس فتای استان فارس گفت: از ابتدای شیوع کرون ...

استاندار فارس: مدیرا ...

استاندار فارس گفت: همه مدیران و مسئولان باید در کن ...

نگاهی به سریا ل ممنو ...

این روزها بازار سریال های نمایش های خانگی داغ است. ...

گزارش استاندار فارس ...

استاندار فارس در ارائه گزارشی از روند اجرای طرح فا ...

داروخانه‌های توزیع ک ...

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، داروخا ...

نظرات