برندهای موبایل از دسترس خارج می شوند

    
تعداد بازدید: 6998
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :

برندهای موبایل نظیر سامسونگ، ال جی، هواوی و اچ تی سی به فکر خروج و کاهش فعالیت در بازار ایران هستند، از این رو با نبود کالا و تقاضا برای خرید موبایل، فروشندگان به تعمیرکاران این کالاها تبدیل شدهاند. در همین رابطه بسیاری از فروشندگان موبایل در بازار شیراز می گویند نمایندگیهای رسمی فروش گوشی در بازار موبایل ایران از سوی کشور مبدا تحت فشار قرار گرفتهاند تا بازار ایران را ترک کنند؛ برای مثال شرکت سونی مدتی است از ایران خارج شده، هواوی هم قصد رفتن دارد و برند سامسونگ نیز به سختی ادامه میدهد و برخی از مدلها را به بازار ایران عرضه نمیکند.
آن طور که دستغیب رئيس اتحاديه تعميركاران و فروشندگان تلفن و لوازم جانبى شيراز می گوید: در حال حاضر شرکت های فروش موبایل در حال خروج از کشور هستند؛ این امر سبب شده که مغازه ها و مردم در بخش خدمات با مشکلات عدیده ای مواجه شوند، بطوری که این شرکت ها مانند گذشته به مردم و مشتریان خدمات پس از فروش ارائه نمی دهند.
سید علی دستغیب در گفت و گو با «افسانه» می افزاید: در جهت پیگیری این مورد، بارها با شرکت های فروش موبایل تماس برقرار کردیم که آنها همواره اذعان می کنند به دلیل ترخیص نشدن محصولات و اجناسشان از گمرک، نمی توانند به مردم خدمات ارائه دهند.
دستغیب با بیان اینکه در جهت پیگیری مشکلات و عدم خدمات دهی با یکی از شرکت ها نامه نگاری کردیم، ادامه می دهد: با توجه به اینکه طبق قانون شرکت های فروش موبایل باید از یک هفته پس از فروش محصولاتشان پاسخگوی مردم و مشتریان باشند، اما در حال حاضر این شرکت ها بعد از دو ماه هنوز نتوانسته اند به مشتریان خدمات برسانند.
وی خاطر نشان می کند: شرکت های فروش موبایل به دلایلی مانند عدم همکاری گمرک با آنها، عدم تخصیص دلار مبدا، مبادله ای، پایه و ..... ادامه خدمات دهی برایشان مقرون به صرفه نیست.
رئيس اتحاديه تعميركاران و فروشندگان تلفن و لوازم جانبى شيراز خاطر نشان می کند: عدم خدمات دهی
شرکت های فروش موبایل به مردم سبب شده که میزان شکایت های مردم 4 الی 5 برابر افزایش پیدا کند. وی می افزاید: افزایش نرخ دلار سبب 3 الی 4 برابری قیمت موبایل در شیراز شد، بنابراین این مهم سبب شده که قیمت یک گوشی 4 میلیون تومانی به 12 میلیون افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه بازار کار تعمیرات تلفن همراه
4 برابر شده است، بیان می کند: در شرایط فعلی مردم به دلیل نداشتن قدرت خرید زمانی که تلفن همراهشان خراب می شود به جای خرید گوشی نو ترجیح می دهند گوشی خود را تعمیر کنند.
به گفته وی، در شرایط فعلی فروش گوشی در مغازه های شیراز نسبت به گذشته یک دهم شده و این امر سبب رکود سنگینی در بازار موبایل شیراز شده است.
دستغیب با بیان اینکه اتحادیه فروشندگان تلفن همراه شیراز در یک ماه گذشته حدود 10 پروانه کسب را تعطیل کرده است، ادامه می دهد: اتحادیه موبایل فروشان شیراز در جهت تمدید پروانه های مغازه های موبایل فروشی در شیراز به 103 واحد موبایل فروشی در شیراز نامه ارسال کرده است؛ این در حالی است که تعداد 50 واحد این مغازه ها به دلایل متعدد تعطیل شده اند.
رئيس اتحاديه تعميركاران و فروشندگان تلفن و لوازم جانبى شيراز در ادامه با اشاره به اینکه شرکت هایی که در بخش فروش موبایل در تهران فعالیت می کنند پاسخگوی نیاز جامعه و شهرهایی مانند شیراز نیستند، بیان می کند: در جهت رونق در بازار
موبایل، بارها نامه ای را به مسئولان ارسال کرده و تاکید کرده ایم که اکثر تلفن های همراه در شیراز وارداتی هستند این در حالی است که تولیدات داخل هم توانایی جبران نیاز جامعه را در بخش گوشی تلفن همراه، ندارند.
وی با بیان اینکه نبود حریم صنفی مشکلات عدیده ای را برای فروشندگان موبایل در شیراز ایجاد کرده است، ادامه می دهد: قدمت فعالیت بعضی از مغازه ها در برخی از نقاط شهر به بیش از 5 الی 10 سال می رسد؛ لذا اگر فردی در کنار این افراد اقدام به راه اندازی مغازه کند، این امر باعث می شود که مشتریان مغازه های قدیمی کاهش یابند و در نهایت منجر به تعطیلی دو مغازه می شود.
رئيس اتحاديه تعميركاران و فروشندگان تلفن و لوازم جانبى شيراز بیان می کند: با توجه به اینکه صنف فروشندگان و تعمیرات تلفن همراه جزو صنف های سرمایه بر به شمار می آیند، بنابراین رعایت نشدن این حریم مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است و در نهایت تعطیلی این مغازه ها، سبب افزایش معضلات اجتماعی می شود.
وی با بیان اینکه دخل و خرج مغازه ها با هم همخوانی ندارد، ادامه می دهد: افزایش چند برابری قیمت ها و اجناس و کاهش فروش مغازه داران باعث بروز مشکلات عدیده ای برای موبایل فروشان شیراز شده است.
( احمد) یکی از مغازه داران موبايل فروشى در شيراز است. وی با بيان اينكه بازار موبايل در سال جارى با افت شديدى مواجه شده است، مى گويد: ما در سال هاى گذشته در ماه اسفند، حدود 200 گوشى مى فروختيم، اما در سال گذشته اين رقم به 20 عدد كاهش يافت.
وى مى افزايد: بازار گوشى شيراز با مشكلات زيادى مواجه شده است و بايد يك مسير پر پيچ و خم را بگذرانيم تا بتوانيم گوشى هاى موبايل را رجيسترى كنيم.
احمد با بيان اينكه براى خريد گوشى به شدت با بن بست ها و مشكلاتى مواجه هستيم، خاطر نشان مى كند: بازار موبايل به گونه اى شده است كه گوشى هاى گارانتى دار را هم بايد 500 هزار تومان گران تر خريدارى كنيم. وى مى افزايد: در حال حاضر و در عيد سال جارى، مردم به دليل مشكلات زياد از خريد گوشى استقبال نمى كند و ترجيح مى دهند ضروريات و مايحتاج زندگى را تامين كنند.
وى با بيان اينكه بازار تلفن همراه در شيراز در يك سر درگمى بى سابقه به سر مى برد، مى گويد: از آن جا كه نرخ ارز و دلار در يك ماه گذشته با نوسانات شديدى مواجه شده است، بنابراين در اين مقطع زمانى بسيارى از افراد براى اينكه متضرر نشوند و بتوانند اجناس خود را با سود قابل توجهى
بفروشند صبر كردند تا نرخ ارز در بازار به ثبات نسبى برسد.
احمد مى افزايد: در حال حاضر مغازه داران موبايل فروشى در شيراز با كمبود مشترى مواجه نيستند اما عدم ثبات در نرخ گوشى هاى تلفن همراه باعث شده كه مشتريان فعلا از خريد گوشى موبايل دست بكشند.
اين مغازه دار با بيان اينكه بسيارى از مغازه داران و فروشندگان موبايل به خريد و فروش ارز و دلار رو آورده اند، مى گويد: افزايش قيمت دلار تا مرز 19 هزار تومان باعث شد كه بسيارى از افراد و فعالان بخش موبايل به خريد و فروش ارز و دلار روى آورند.
وى ادامه مى دهد: اگرچه بعضى از افراد و فعالان بازار بر اين باورند كه كاهش نرخ ارز و دلار مى تواند در كوتاه ترين زمان ممكن بر كاهش نرخ اجناس و گوشى موبايل تاثير بگذارد، اما نبايد فراموش كرد كه كاهش قيمت گوشى موبايل در مدت كوتاه در بازار اتفاق
نمى افتد؛ چرا كه زمانى كه يك فرد يك جنس را با قيمت يك ميليون خريدارى مى كنند به هيچ وجه آن را با قيمت كمتر به مردم نمى فروشد.
اين مغازه دار بيان مى كند: بيشتر فروشندگان موبايل در مغازه هاى استيجارى فعاليت مى كنند بنابراين آنها بايد حداقل روزى يك ميليون تومان براى تامين هزينه هايى مانند اجاره، آب، برق گاز و .... كنار بگذارند و اين نوسان قيمت دلار باعث بروز مشكلاتى براى آنها مى شود.
یکی دیگر از مغازه داران بیان می کند: چنین شرایط بدی را تاکنون تجربه نکردهایم. اگر این شرایط پایدار باشد، به ناچار میبایست مغازههای خود را تعطیل کنیم و به دنبال شغل دیگری باشیم. در واقع قدرت خرید مشتریان کاهش پیدا کرده و کالایی نیز برای فروش وجود ندارد. در سال گذشته توقیف گوشی های
موبایل در گمرک، مانع از رونق فروشمان شدهاند و ما نیز در عید به امید فروش بیشتر مغازهها را تعطیل نکردیم، اما همچنان فروشمان تقریبا صفر بود.
وی افزود: مغازههایی در کنار ما فعالیت میکردند که در گذشته فروش بسیار بالایی داشتند، اما هماکنون کالاهای دستدوم عرضه میکنند یا به تعمیر موبایل میپردازند. فعالان این حوزه قصد دارند مغازهها را تعطیل کنند؛ چراکه اجاره مغازه بسیار زیاد است و درآمدها جوابگوی هزینهها نیست.

کد گزارش: 1404
به قلم: محمدرضا طاهری

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

اعلام لیست انتخاباتی ...

 لیست انتخاباتی سامان در حوزه‌های مختلف ...

راه‌اندازی سومین مرک ...

با افتتاح سومین مرکز تولید ماسک سازمان فرهنگی، اجت ...

طرح زمستانه هلال احم ...

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر فارس از آغاز طر ...

حاشیه های سیزدهمین ن ...

در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس ...

می خواستند من و کلنل ...

گزارش «افسانه» از دیدار با محمود دولت& ...

اعتیاد زنانه شده است

مدیر کل بهزیستی فارس هشدار داد-------------------- ...

نظرات