درآمد ايرانی ها نصف شد

    
تعداد بازدید: 5114
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :

احسان اکبرپور: 100 روز از آغاز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا در کشور و حدود دویست روز از تولد بدشگون مرگبارترین ویروس سده جدید میلادی می‌گذرد؛ ویروسی مرگبار که اکنون تقریباً تمامی گستره جهان را درنوردیده و در ایران نیز به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تمامی مناطق کشور درگیر آن هستند. ویروسی که ابتدا در شهر قم و سپس استان گیلان شیوع پیدا کرد، سپس مازندران و تهران و اصفهان را در برگرفت و اندکی بعد، در کمتر از 20 روز به تمامی نقاط کشور رسید. در این 100 روز، بنا بر آمارهای رسمی وزارت بهداشت، ۸۵۶ هزار و ۵۴۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ انجام شده، ۱۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر بیمار مبتلا به کووید 19 شناسایی شده‌اند و از این تعداد ۱۱۱ هزار و ۱۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند، 2 هزار و 551 بیمار در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت قرار دارند و ۷ هزار و ۵۶۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

*یک درصد جمعیت تست کرونا دادند، 5 درصد مبتلایان جان باختند
بنا به این آمارهای رسمی، تنها از یک درصد از جمعیت کشور آزمایش کووید 19 گرفته شده است، 5/16 درصد از افرادی که آزمایش کرونا داده‌، به این ویروس مبتلا بوده‌اند، 5/78 درصد از افراد مبتلا، بهبود یافته‌اند و 3/5 درصد از مبتلایان نیز جان باخته‌اند. در استان فارس نیز تاکنون 82 هزار آزمایش کرونا گرفته شده، 5 هزار و 612 نفر مبتلا به کروناویروس شناسایی شده‌اند و 108 نفر نیز بر اثر ابتلا به کووید 19 جان باخته‌اند. اکنون نیز پس از 100 روز از آغاز اطلاع‌رسانی رسمی درباره شیوع کروناویروس در کشور، دولت تقریباً تمامی مشاغل، صنوف و ادارات را ملزم به بازگشایی و ادامه فعالیت کرده است؛ به رغم آنکه هشدارها و آمارهای روزهای اخیر وزارت بهداشت، خبر از ابتلای روزانه بیش از 2 هزار نفر می‌دهد.

*در این 100 روز خبری از حمایت‌های دولتی از مشاغل و کارگران نبود
در ایام شیوع کرونا که ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را نیز در بر گرفت، اغلب مشاغل خدماتی بیش از 2 ماه تعطیل بودند، کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی به صورت نیمه‌تعطیل فعالیت کردند و اماکن گردشگری و زیارتی نیز بیش از 3 ماه را در تعطیلی گذارندند. در شیراز نیز مدیریت شهری در تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور پیشتاز بود و حدود سه ماه، اتوبوس‌ها و قطارشهری فعالیتی نداشتند. در آن سو اما دولت به‌رغم وعده‌های حمایتی از صاحبان مشاغل و اقشار جامعه، تقریباً دستاوردی جز اعطای وام یک میلیون تومانی به برخی از یارانه‌بگیران نداشت و به عنوان مثال، هنوز حدود یک میلیون نفر کارگر بیکارشده‌ای که برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند، مقرری 3 ماه پیش خود را دریافت نکرده‌اند.

*کرونا درآمد 50 درصد ایرانی‌ها را کاهش داد
کرونا ویروس در کنار زیان‌های اقتصادی سنگینی که به بسیاری از صنوف خدماتی، صنعت گردشگری و مشاغل آزاد وارد کرد، درآمد نیمی از مردم کشور را کاهش داد، تعداد قابل‌توجهی از مشاغل را به عرصه تعطیلی کشاند و حدود یک میلیون نفر را (براساس آمار ثبت‌نام بیمه بیکاری) بیکار کرد. با این حال اما کرونا ویروس، تنها اقتصاد ایران را تحت‌تاثیر قرار نداد و اقتصاد کل جهان را دستخوش بزرگترین بحران پس از بحران مالی 2008 ساخت. بسیاری از خطوط هواپیمایی عملاً تعطیل شدند، صنعت گردشگری به شکل کامل در محاق رفت و درآمد شرکت‌ها، کارخانجات و صنایع بزرگ را نیز بسته به نوع فعالیت اقتصادی، بسیار کاهش داد. بنا به آمارهای سازمان ملل متحد، کروناویروس ده‌ها میلیون‌ نفر را در سرتاسر جهان بیکار کرده است و به گسترش فقیر و بیکاری در جهان خواهد انجامید.

*کرونا منجر به افزایش اختلالات روانی شد
در آن سو نیز کروناویروس سبب افزایش بحران بیماری‌های روحی ـ روانی در سطح جهان شد. بنابر اظهارات معاون پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و طبق آخرین آماری که از نظرسنجی‌های انجام شده توسط انجمن‌­های روانپزشکی و اورژانس بهداشت روانی در سراسر دنیا منتشر شده اضطراب، افسردگی، وسواس و استرس پس از سانحه (PTSD) از جمله شایع‌ترین اختلالات پس از بروز ویروس کرونا هستند. معاون پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می‌گوید: پژوهش‌های صورت‌گرفته نشان داد که پریشانی روانی، فراتر از حالت طبیعی زندگی اجتماعی در این ایام با میزان خشونت فردی در محیط خانواده و جامعه و احساس تنهایی رابطه مثبت و با هدفمندی معناداری زندگی رابطه منفی داشته است. بنابر این اظهارات، اضطراب فراگیر ناشی از بحران کرونا بسیار بیشتر از میانگین این متغیر در حالت طبیعی بود و این اضطراب فراگیر به شدت با سطح پرخاشگری افراد رابطه مثبت و با کیفیت رابطه خانواده و نگرش مثبت به آینده رابطه منفی داشته است.

*افزایش 30 درصدی خشونت‌های خانگی در فارس
در فارس نیز بنا به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی استان، در ایام خانه‌نشینی متأثر از کروناویروس، تعداد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی بیش از 30 درصد افزایش یافته و خشونت‌های خانگی همچون کودک‌آزاری و همسرآزاری در رأس تنش‌های افزایش‌یافته در ایام کرونا بوده است. به گفته معصومه فروتن، در شرایط شیوع کروناویروس، بروز برخی مشاجرات میان زوجین یا والدین و فرزندان اجتناب‌ناپذیر است. در همین راستا مریم سروش جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «افسانه» با اشاره به نگرانی‌های جهانی نسبت به افزایش خشونت‌ها و تنش‌های ناشی از خانه‌نشینی تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از پیامدهای این امر، افزایش میزان جدایی و طلاق خواهد بود. از این رو نیاز است از یک سو مردم خویشتن‌داری و مهارت‌های آموزش زندگی را بیشتر بیاموزند و از سوی دیگر نیز دولت‌ها مسئولیت‌های خود در قبال این بحران را با سیاست‌گذاری‌های مجدد در زمینه مدیریت بحران ایفا کنند.

*آینده جهان در آستانه دویستمین روز کرونا مبهم است
100 روز پس از شیوع کرونا ویروس در ایران، و در آستانه دویستمین روز از شیوع یکی از مرگبارترین ویروس‌ها در جهان، بسیاری از دولت‌های دنیا، تعطیلی مشاغل و صنوف را لغو کرده‌اند، فعالیت‌های اقتصادی را به حالت پیشاکرونا درآورده‌اند و تنها به توصیه‌های فردی بسنده به شهروندان بسنده می‌کنند. از آن سو نیز، اقتصاد جهان در آستانه بزرگترین بحران سده اخیر قرار گرفته و از همین حالا بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی و اجتماعی، معتقدند جهان پساکرونا با جهان پیشاکرونا، تفاوت‌های عمده‌ای خواهد داشت. تفاوت‌هایی که از نحوه تعاملات اجتماعی تا شیوه زندگی فردی را دستخوش خود کرده و گرچه بنا به آمارهای رسمی، بیش از 100 شرکت داروسازی، با صرف میلیاردها دلار در پی یافتن واکسن کووید 19 هستند؛ اما هنوز آینده مقابله جهان با این ویروس مرگبار خسارت‌آفرین، مشخص نیست و چشم‌انداز نیز همچنان مبهم است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

آغاز عملیات نورپرداز ...

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی (منطقه ۸) شیراز از آغاز ...

استاندار فارس: مدیرا ...

استاندار فارس گفت: همه مدیران و مسئولان باید در کن ...

سال آینده با کمبود گ ...

*در صورت تاخیر و یا عدم‌ تامین کود، نگرانی کا ...

داروخانه تنها محل مع ...

سرپرست معاونت غذا و داروی علوم پزشکی شیراز با اشار ...

ایران تا 30 سال آیند ...

گزارش «افسانه» از نگرانی‌های جمعی ...

مراسم گلریزان در لار ...

جشن گلریزان برای آزادی ۳۰ زندانی جرائم غیرعمد درلا ...

سال طلايی گندم فارس

*پیش بینی می شود بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزارتن ...

نظرات