شادی با شناسنامه ایرانی

    
تعداد بازدید: 7236
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
 گزارش«افسانه» از اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج می کنند 

لیلا اکبرزاده: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند. با انتشار این خبر به گفتگو با دختری که فرزند مادری ایرانی و پدری افغان است پرداخته ایم.
خانم فولادی، 25 ساله است و مادری ایرانی و پدری افغان دارد، از ابتدای تولدش در ایران زندگی کرده و پدرش را چندی پیش از دست داده است، درخواست گفتگو را به سرعت می پذیرد و با هیجان از دردها و سختی هایی که کشیده حرف میزند. حالا دانشجوی سال آخر کارشناسی ارشد است و حتی پایان نامه اش را به دانش آموزان افغان در مدراس ایران اختصاص داده. «اگر خیلی گذرا به بخش تابعیت وزارت امور خارجه در تهران سر بزنید تعداد بیشماری از افغان هایی که مادران ایرانی و پدران افغان دارند را خواهید دید که سال هاست برای گرفتن تابعیت ایرانی و داشتن شناسنامه تلاش می کنند و سختی می کشند و در این میان تعداد زیادی نیز عطای این تابعیت را به لقایش بخشیده اند» او می گوید شرط گرفتن تابعیت برای فرزندانی که مادر ایرانی و پدر افغان دارند لغو تابعیت افغانی است و افغانستان هیچ قانونی برای لغو این تابعیت ندارد.
این دختر ایرانی- افغان که به گفته خودش تا کنون افغانستان را به چشم ندیده و اقوام پدریش را نمی شناسد از اجرا نشدن قانون ها و حرف ها گلایه دارد و بر اساس قانون در 18 سالگی برای گرفتن شناسنامه مراجعه کرده و 5 سال است در یک مرحله مانده نه می تواند گواهی نامه بگیرد، نه می تواند ازدواج کند و نه حتی یک حساب بانکی بدون دردسر داشته باشد«همین چند روز پیش حساب بانکی من مسدود شده فقط به جرم نداشتن تابعیت» او نگران فارغ التحصیلی اش است و می گوید 6 ماه تا گرفتن مدرک زمان دارد و در صورت نگرفتن تابعیت ایرانی باید برای مدرکش هزینه به دانشگاه بپردازد.
تنها نقطه امیدوار کننده ای که او از اجرای قانون در ایران به خاطر دارد مربوط به دولت اصلاحات است که همه فرزندانی که مادر آنها ایرانی بود بدون دردسر توانسته اند شناسنامه بگیرند.
او که به تصویب کلیات لایحه اعطای تابعیت به کودکانی که مادر ایرانی دارند امیدوار شده است می گوید این لایحه اگر به قانون تبدیل شود در صورتی حلال مشکلات است که از بدو تولد به این کودکان تابعیت داده شود. 
مهاجران غیر ایرانی به ویژه افغان ها سال هاست در ایران زندگی می کنند و بسیاری از زنان ایرانی همسرانی با تابعیت غیر ایرانی دارند که با مشکلاتی از این دست رو به رو هستند و حال با تصویب کلیات این لایحه امیدوار شده اند مشکلات حداقل برای کوچکترها رفع شود.  
نمایندگان مجلس  در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با 188 رای موافق، 20 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 226 نماینده حاضر در این جلسه با کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند.
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و لعیا جنیدی معاونت حقوقی ریاست جمهوری حضور 
داشتند.
محمود رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام در موافقیت با این لایحه گفته است: در سال 1313 قانون انتقال تابعیت از طریق پدر تصویب شده است، زمانی که زن را به عنوان یک کالا و وسیله در نظر می گرفتند، امروز که زن به عزت و کرامت رسیده و تحصیلات و جایگاه والایی در کشور دارد، بر اساس کدام منطق اعطای تابعیت یا انتقال خون از مادر به فرزند را رد و زن را از این حق محروم می کنید.
وی می افزاید: ما برای احیای حق زنان ایرانی تلاش می کنیم، زنانی که عشق آنان به وطن و کشور همیشگی است، فرزندان دارای مادر ایرانی حق دارند که تابعیت ایران را داشته باشند.
فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین در مجلس در مخالفت با کلیات این لایحه می گوید: ما قانون اعطای تابعیت را داریم، این قانون باز کردن دریچه کشور برای کسانی است که ممکن است به لحاظ امنیتی برای کشور مشکل ایجاد کنند.
وی بیان می کند: ما در زمینه کار و اشتغال و معیشت جوانان مشکل داریم، در این شرایط به دنبال اعطای تابعیت به کسانی هستیم که ممکن است در این زمینه برای کشور ایجاد مشکل کنند.
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در موافقت با کلیات این لایحه اظهار می کند: ما گرفتار ماده 976 قانون مدنی شده ایم، قانون مدنی تابعیت ذاتی را صرفا از پدر نقل می کند، در صورتی که این قانون مغایر آیه شریفه قرآن است که می فرماید ما شما را از زن و مرد آفریدیم. وی می افزود: ما تاکنون تابعیت را به حضور مرد تلقی کردیم در صورتی که تولد یک نوزاد به دست یک زن و مرد است، باید در این مورد تجدید نظر کنیم. مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران هم در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: مخالفت من با این لایحه مشروط است، به این مفهوم که در جهت ارتقای منزلت زن ایرانی و همچنین حفظ حقوق فرزندان آن ها باید برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.
وی یادآور می شود: اگر بدون برنامه ریزی و حساب و کتاب عمل کنیم مشکلاتی خواهیم داشت، بعضی در تشریح این موضوع، مبحث شرعی بودن ازدواج زنان را مطرح می کنند در صورتی که این موضوعی حقوقی است.
بر اساس آمارها استان فارس دومین استان پذیرنده مهاجران افغان است و آمارهای غیر رسمی نیز نشان می دهد چند هزار زن در این استان همسرانی با تابعیت غیر ایرانی دارند که فرزندان آنها با مشکلات زیادی در زمینه تابعیت  و تحصیل و... رو به رو هستند با تصویب کلیات این لایحه می توان امیدوار بود سرگردانی این قشر از جامعه ایرانی تا حدودی بر طرف شود.

 

 

 

برچسب ها :
 
از   1   رای
5

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دوچرخه هوشمند نسل چه ...

لایحه دوفوریتی اعطای مجوز به شهرداری با موضوع واگذ ...

قدردانی وزیر کشور از ...

وزیر کشور با ارسال پیامی خطاب به استاندار فارس از ...

اعلام محدودیت ترافیک ...

محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی شب‌های قدر ...

بازگشایی مطب‌های متخ ...

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس ...

بازار لوازم خانگی کو ...

محصولات لوازم خانگی توسط شرکت های فروش و پخش، قیمت ...

نرخ کود کشاورزی برای ...

مدیر عامل شرکت سرمایه گذارى غدیر گفت: علیرغم برخی ...

هدایای بنیاد پانزده ...

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان فارس گ ...

پتروشیمی شیراز صادرک ...

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز، در پی انتخاب این شرک ...

نظرات