۱۰ تالاب فارس مستعد ریزگردها

    
تعداد بازدید: 5060
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
مسئولان استان برای غلبه بر آلودگی هوا راهکار ارائه دادند ۱۰ تالاب فارس مستعد ریزگردها* طی دو سال گذشته به دلیل بارندگی‌های نرمال شرایط تا حدودی بهتر شده است اما در موضوع گرد و غبار همچنان دچار مشکل هستیم* براساس ارزیابی‌های انجام شده گاهی اوقات گازوئیل و بنزینی که توزیع می‌شود استانداردهای لازم را ندارد* فارس فاقد زیرساخت خط لوله است و به همین دلیل، امکان ذخیره فرآورده یورو ۴ در مخازن حمل و نقل وجود ندارد

مریم مرادی: استاندار فارس با بیان اینکه مقابله با پدیده گرد و غبار در ارتباط با حقوق عامه مردم است، عنوان کرد:  انجام اقدامات عملی و کارآمد برای جلوگیری از آلودگی هوا نیازمند برنامه ریزی در زمینه منشاء آلودگی، میزان اثر گذاری آلاینده ها، اقدامات و راهکارهای کنترل آلودگی و عوامل تشدید کننده و
کند کننده است.

عنایت الله رحیمی روز گذشته در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر شیراز و مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: عواملی همچون تولید خودرو، تامین سوخت و دریافت معاینه فنی خودرو، در آلودگی ناشی از رفت و آمد اتومبیل‌ها موثر است. وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای کاهش آلودگی و مقابله با پدیده گردو غبار تصریح کرد: این برنامه ریزی در صورتی به نتایج عملی منجر خواهد شد که اهداف کلان و خرد در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در آن تدوین شود.

به گفته استاندار فارس، بعضی از این عوامل نیازمند اصلاح روند و یا کنترل و نظارت اجرای تصمیمات در سطوح کلانِ ملی است و علاوه براین نیازمند برنامه ریزی ها و اجرای صحیح طرح های درون استانی نیز است. 

رحیمی، دارا بودن معاینه فنی را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و افزود: این معاینه در خصوص خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی انجام می شود.

 وی همچنین کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر را نیازمند توسعه سایر روش های حمل و نقل عمومی پاک همچون مترو، تراموا و حمل و نقل با سیستم دوچرخه مطرح کرد. به گفته وی، در این دولت توجه ویژه ای به حوزه سیستم حمل و نقل پاک شده است و تامین اعتبار مربوط به سهم دولت برای اجرای خطوط مترو، نشانگر این موضوع است.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: درحالی خط یک مترو شیراز به اتمام رسیده که امید است تا پایان سال ۹۹، شاهد به بهره برداری رسیدن خط 2 و آغاز فعالیت در خط سه باشیم. رحیمی ضمن تاکید بر لزوم اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی اظهار کرد: گاز سوز بودن اتوبوس ها و کنترل سیستم احتراق خودروهای سواری، از جمله این اقدامات ساختاری محسوب می‌شود که باید با جدیت در برنامه مدیریت شهری قرار گیرد.

وی در خصوص ناوگان تاکسیرانی از نظر ایجاد اشتغال و همچنین تسهیل در رفت و آمد شهروندان گفت: از این رو باید به نوسازی این ناوگان از طریق بهره مندی از تسهیلات ملی و منابع داخلی بانک ها، حساسیت بیشتری داشته باشیم.

*ضرورت شناسایی منشاء گرد و غبارها

رحیمی با بیان اینکه کاهش و کنترل گرد و غبار نیازمند شناسایی کانون‌های گرد و غبار است، عنوان کرد: این کانون ها ممکن است درون استان، ملی و یا فرا ملی باشد که در هر یک از این موارد، به برنامه ریزی های
خاصی در سطوح مختلف نیاز است.

وی خشکی مراتع، خشک شدن تالاب‌ها و زمین های کشاورزی خالی از کشت را از جمله کانون های درون استانی گرد و غبار برشمرد و  ادامه داد: درخصوص کنترل کانون های درون استانی گرد و غبار، اقداماتی انجام شده، اما امیدواریم با برنامه ریزی سازمان محیط زیست و همراهی سایر دستگاه ها، شاهد کاهش و کنترل بیش از پیش آن باشیم.

استاندارفارس با بیان اینکه معادن تولید شن و ماسه از دیگر کانون های تولید آلودگی و گرد و غبار است، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز اقدامات کنترلی مناسبی انجام شده و امیدواریم با جا به جایی این معادن در غرب و حریم ۳۰ کیلومتری شیراز، شاهد رفع مشکلات باشیم. رحیمی، کشت گیاهان متناسب با اقلیم فارس و همچنین گیاهان کم آب بر در زمین ها و مراتع خالی از پوشش گیاهی را در تثبیت وضع خاک و جلوگیری از انتشار گرد و غبار موثر دانست.

*همچنان موضوع گرد و غبار در فارس وجود دارد

در ادامه، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه بسیاری از پهنه‌های تالابی کشور خشک و اکثر دشت‌های سیلابی ایران هم شرایط نامناسبی داشته اند، تصریح کرد: با این وجود طی دو سال گذشته به دلیل بارندگی‌های نرمال شرایط تا حدودی بهتر شده است، اما در موضوع گرد و غبار همچنان دچار مشکل هستیم.

به گفته حمید ظهرابی، امروز بسیاری از پهنه‌های سرزمینی ما که خود منشا ارائه خدمات و کارکردهای اکوسیستمی متنوعی برای بهبود شرایط محیط زیست و حتی تامین مواد غذایی و علوفه برای دام و حیات وحش بودند، به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند. وی افزود: گرد غبار دو منشا داخلی و خارجی دارد؛ درحالیکه امکان دخالت در منشا خارجی آن را نداریم اما در بحث گرد و غبار با منشا داخلی، ستاد مقابله با گرد و غبار کشور فعالیت‌های گستردهای انجام داده است. به گفته ظهرابی، همچنین در بودجه ٩٨ حدود ١٠٠ میلیون دلار برای مبارزه با گرد و غبار در استان خوزستان مصوب کرد و امسال نیز مقرر شده که این موضوع را به سایر استان‌ها هم تسری دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه فارس دارای پهنه‌های مستعد بیابانی است، ابراز کرد:  بخشی از شمال و شرق استان را مناطق بیابانی و نیمه بیابانی تشکیل می‌دهد و همچنین ۱۰ تالاب در فارس داریم که می‌توانند به عنوان پهنه گرد و غبار عمل کنند.

*ارتباط گرد و غبار با آلودگی هوا

ظهرابی با بیان اینکه گرد و غبار و آلودگی هوا ارتباط نزدیکی با هم دارند، عنوان کرد: غبار محیطی و غبار کمتر از ٢.٥ میکرون عامل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرهاست که البته منشا کوچکی از آن طبیعی و مابقی انسانی شامل خودروها، صنایع و فعالیت‌هایی است که انسان در محیط های شهری انجام می‌دهد. به گفته وی، امسال شیراز نسبت به سایر
کلانشهرها که با مشکلات عدیده‌ای در موضوع آلودگی هوا مواجه بودند، شرایط خوبی داشت که  دلیل این مهم تلاش‌های این اداره کل و همکاری‌های خوب دستگاه‌های اجرایی به همراه بهبود شرایط محیطی ناشی از بارش‌ها است.

ظهرابی با تاکید بر اینکه تلاش حفاظت محیط زیست بر این است که کیفیت هوا را بهبود دهد، تصریح کرد: بررسی وضع آلاینده‌های جوی در شیراز طی حدود ٩٤ درصد از روزهای امسال شاخص سالم و متوسط را نشان داده است.

*عدم استاندارد برخی گازوئییل های توزیعی 

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه یکی از مسائل جدی و تاثیرگذار در کیفیت هوا، کیفیت سوخت مصرفی است، افزود: ارزیابی‌های انجام شده بیانگر این است که گاهی اوقات گازوئیلی که توزیع می‌شود استانداردهای لازم را ندارد و گاهی حتی بنزین هم چنین مشکلاتی داشته است.

به گفته ظهرابی، سوخت مصرفی تاثیر بسزایی در تولید و انتشار آلاینده‌ها در محیط های شهری به ویژه سوختی که در بخش حمل و نقل و صنایع استفاده می‌شود، دارد. وی در این خصوص اظهار کرد: معمولا هوا که سرد می‌شود با موضوع تبدیل سوخت صنایع از سوخت‌های سبک مانند گاز و سوخت سنگین مانند گازوئیل و مازوت مواجه هستیم و تلاش کردیم با فشاری که بر صنایع استانی می‌آوریم اجازه ندهیم با رشد مصرف این سوخت‌ها مواجه شویم. مدیرکل محیط زیست فارس افزود: براساس مصوبات دولت، در کلانشهرها نیز با هماهنگی وزارت نفت تلاش شده تا سوخت یورو ٤ و یورو ٥ توزیع شود.

* امکان ذخیره فرآورده یورو ۴ در مخازن حمل و نقل فارس وجود ندارد

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس نیز با اشاره اینکه در 2 ماه  اخیر بیش از 2 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار در جایگاه‌های عرضه سوخت شهر شیراز توزیع شده است، عنوان کرد: در سال ۹۷، روزانه ۷۰۰ هزار لیتر بنزین یورو ۴ در جایگاه‌های شهر شیراز توزیع می‌شد.

امیر بنی کریمی در خصوص میزان توزیع این نوع بنزین در سال ۹۸ گفت: روزانه یک میلیون لیتر و طی دو ماهه گذشته با تثبیت تولید این فرآورده، در ۵۰ جایگاه‌ شیراز به دو میلیون لیتر در روز رسیده است. به گفته وی، مبدا تامین بنزین یورو ۴ و نفت گاز فارس از سه پالایشگاه بندرعباس، ستاره خلیج فارس بندرعباس و اصفهان است که طبق سیاست‌های وزات نفت و تنظیم برنامه‌های پالایشگاه‌ها توسط این وزارتخانه، سهمیه فارس از طریق نفت کش مشخص می‌شود. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه استان فارس فاقد زیرساخت خط لوله است، عنوان کرد: به همین دلیل امکان ذخیره فرآورده یورو ۴ در مخازن حمل و نقل وجود ندارد و درخواست‌های ما از طریق نفت کش و سه پالایشگاه  فوق تامین می‌شود.بنی کریمی افزود: از آنجا که نفت، گاز و بنزین شهر شیراز باید تحت پوشش بنزین یورو ۴ قرار می‌گرفت، خوشبختانه طی سه چهار سال گذشته تاکنون توانسته‌ایم این مهم را اجرایی کنیم. وی گفت: اگر گاهی با محدودیت‌هایی در توزیع بنزین یورو ۴ مواجه می‌شویم، تنها مختص شیراز و استان فارس نیست، بلکه محصول اتفاقاتی است که در شرایط ویژه انجام می‌شود.

 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

سرمايه هاى مردم مناب ...

گفت و گو«افسانه» با حسين راغفر اقتصادد ...

هجوم فارغ التحصیلان ...

«افسانه آنلاین» از مشکلات شغل آرایشگرا ...

برگزای مراسم گرامیدا ...

مراسم گرامیداشت روز شیراز شامگاه امروز در باغ ...

ورود به پناهگاه حیات ...

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بختگان از ممنوع ...

اینجا ماه هیچ وقت کا ...

گزارش «افسانه آنلاین» از مشکلات روستاه ...

تداوم نظارت بر مبادی ...

نظارت‌ها بر ورودی و خروجی‌های استان فارس ...

دعوت امام جمعه شهرست ...

حجت السلام جاویدی امام جمعه شهرستان سروستان با صدو ...

کاهش مصرف بنزین در ف ...

در طی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی وکاهش ترددها د ...

صدور ۲ پروانه فعالیت ...

 طی سال گذشته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگ ...

نظرات