برگزای مراسم گرامیداشت روز شیراز در باغ جهان‌نما / شیراز، «جهان‌شهر» است

    
تعداد بازدید: 6662
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
مراسم گرامیداشت روز شیراز شامگاه امروز در باغ جهان‌نما با حضور جمعی از مدیران شهری، هنرمندان و نویسندگان و همچنین شهروندان شیرازی برگزار شد.

احسان اکبرپور: در این مراسم چهره‌هایی همجون محمود پاک‌نیت، مهوش صبرکن، امین و ابوالقاسم فقیری، محمد فیلی و جمعی دیگر از هنرمندان شیرازی نیز حضور داشتند و منصور اوجی و عبدالجبار کاکایی برای حاضران شعرهایی در وصف شیراز خواندند.
در ابتدای این مراسم شهردار شیراز گفت: ما روز شیراز را جشن می‌گیریم تا مهر و دوستی و گذست و مدارا را جشن بگیریم. حیدر اسکندرپور با اشاره به اینکه شیراز در تاریخ و حوزه تمدنی سرمایه عظیم ایران است افزود: آنچه شیراز در حوزه فرهنگی دارد نیز مایه‌ی افتخار جهان است. اسکندرپور در ادامه سعدی و حافظ را سرمایه و میراث معنوی جهان خواند و افزود: ما گذشته و داشته‌های شیراز را جشن می‌گیریم اما بایستی به فکر بایسته‌های امروز برای شیراز و نسلی باشیم که گذشته را افتخار خود می‌داند اما برای آینده نیاز به راه‌حل‌های امروزی دارد.
شهردار شیراز در ادامه با تاکید بر اینکه مدارا و تسامح نیاز جامعه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ما امروز در تمامی بخش‌ها به‌ویژه فضای ملی و بین‌المللی نیازمند گفت‌وگو هستیم. به گفته حیدر اسکندرپور اگر گفت‌وگو محور تعاملات اجتماعی قرار گیرد، تمامی گرفتاری‌ها و جنگ‌ها از چهره‌ی این جهان رخت برخواهد بست. اسکندرپور با تاکید بر اینکه فرهنگوران در این زمینه‌ مسئولیتی مضاعف دارند، خاطرنشان کرد: امروز نیز شیراز باید سردمدار حوزه فرهنگی باشد و حرف‌های نو برای ایران و جهان داشته باشد. شهردار شیراز درادامه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با یکدیگر خشن صحبت کرده‌ایم و بیشتر به فکر حذف بوده‌ایم تا اقناع، افزود: ما با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کنیم و ادبیات تریبون‌های ما خشن است؛ از همین رو باید مهربانانه‌تر با یکدیگر سخن بگوییم.
حیدر اسکندرپور در ادامه سعدی را «نماد بارز تسامح» خواند و افزود: گفتار و پند و مواعظ این حکیم بزرگ جامعه را به سمت صلح و مدارا سوق می‌دهد. اسکندرپور سپس با تاکید بر اینکه شیراز، نه یک شهر که «جهان‌شهر» است، خاطرنشان کرد: شهرداران شهرهای تاریخی جهان در دیدارهای مشترک می‌گویند ما شیراز را بر قله‌ی جهان می‌بینیم، اما این داشته‌های فرهنگی شیراز به گذشته تعلق دارد و شیراز امروز را باید بر قله جهان بنشانیم.
شهردار شیراز در ادامه با یادآوری مهربانی و گذشت مردم شیراز در حادثه سیل فروردین‌ماه گفت: این خصیصه باید در تمام حوزه‌ها ادامه پیدا کند. حیدر اسکندرپور در ادامه با تاکید بر اینکه مدیریت جدید شهری شیراز تمام تلاش خود را برای توسعه فرهنگی در شهر شیراز می‌کند، افزود: در ماه‌ها و سال‌های آینده اثربخشی این برنامه‌ها را مشاهده خواهیم کرد.
اسکندرپور در پایان با تاکید بر اینکه شیراز متعلق به همه شیرازی‌ها، استان فارسی‌ها و تمامی کشور است، افزود: در شیراز حق نداریم خط‌کشی کنیم؛ چراکه شیراز متعلق به همه‌ی مردم است و در شیراز همه اقوام و مردم در کنار هم برای تعالی این شهر تلاش می‌کنند.
پس از صحبت‌های شهردار شیراز، هادی سیف زبان‌شناس گفت: شهری که با وساطت فرشته‌ها و همدلی شاعران ماندگاری مانند سعدی و حافظ ساخته شود، بی‌شک از همان ابتدای تولد شهر رمز و راز بوده است و با علم و ادب روزگاران خودش را سپری کرده است. وی‌ با بیان اینکه شیراز شهری معمولی نیست؛ افزود: شیراز ملک شخصی کسی نیست؛ شیراز شهری جهانی است. رییس شورای شهر نیز در این مراسم گفت: شیراز مجموعه ای از خوبی هاست و آنچه شیراز را در جهان بی بدیل کرده خوبی های مردم شیراز است. احمدرضا دستغیب وجود حافظ و سعدی و حضرت شاهچراغ و مردم مهمان نواز و بی کینه را مجموعه خوبی های شیراز برشمرد و گفت: در یک کوچه این شهر سه دین مقدس الهی مناسک دینی خود را انجام می دهند. دستغیب وجود اقوام در شیراز را یک فرصت بی بدیل برای این شهر خواند و گفت: نمی توان گوشه ای از شیراز را دید و گوشه های دیگر را ندید. در ادامه این مراسم هنرمندان و مدیران شهری کیک روز شیراز را بریدند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

مبلغ یارانه نقدی برا ...

مبلغ یارانه نقدی برای سال آینده از 45 هزار و 500 ت ...

آیین نامگذاری خیابان ...

در یکصد و سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ته ...

خسارت ۴۶۰ میلیارد ری ...

آمنه سپهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با ...

بازار لوازم خانگی کو ...

محصولات لوازم خانگی توسط شرکت های فروش و پخش، قیمت ...

ادامه بارش‌های پراکن ...

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: پیش‌بینی‌ها ...

پتروشیمی شیراز صادرک ...

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز، در پی انتخاب این شرک ...

صادرات واقعی یا کاغذ ...

آمار صادرات کالا از فارس به کشورهای مختلف جهان دقی ...

گردشگری در چشم‌انداز ...

گزارش «افسانه» از تاثیرات بازگشایی اما ...

نظرات