هجوم فارغ التحصیلان بیکار به حرفه آرایشگری

    
تعداد بازدید: 5480
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
«افسانه آنلاین» از مشکلات شغل آرایشگران و اشتیاق افراد برای ورود به این کسب و کار گزارش می دهد

محمدرضا طاهری: با بررسی تعدادی مغازه آرایشگاه های مردانه در سطح شهر شیراز متوجه می شویم که حدود 1300 واحد آرايشگاه مردانه مجوزدار، مشغول فعاليت هستند.
درحالي كه اين شغل در برخي كلانشهرها از جمله تهران سود آوراست اما آرايشگران در شیراز به زورهزينه هاي خود را بدست مي آورند؛ چراكه هزينه هايي مانند اجاره مغازه، پرداخت عوارض وماليات وحداقل مزدتعيين شده براي آرايشگران، سبب شده تا اين روزها پيرايشگران حال و روز خوبي نداشته باشند وبرخي عطاي كار را به لقايش ببخشند و به دنبال مشاغل ديگري بروند.
آن طور که بردبار رئیس اتحادیه آرايشگران و پيرايشگران مردانه شیراز می گوید: افرادی که در شغل های دیگر متضرر و ورشکست شده اند و قصد راه اندازی کار مجدد دارند، وارد حرفه آرایشگری
می شوند که این مهم سبب شده مشکلات عدیده ای برای ما ایجاد شود.
امید بردبار در گفت و گو با «افسانه» با بیان اینکه در سال های گذشته سیل عظیمی از افراد به حرفه آرایشگری در شیراز روانه شده اند، می افزاید: در حال حاضر آرایشگران شیرازی بدون هیچ ملاحظه ای در نزدیکی و چند متری یکدیگر مغازه راه اندازی می کنند.
وی با بیان اینکه در هفته حدود 20 نفر متقاضی راه اندازی حرفه آرایشگری در جهت اخذ مجوز و پروانه کسب در شهر شیراز به ما مراجعه می کنند، می افزاید: راه اندازی آرایشگاه در نزدیکی و به موازات هم از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.
رئیس اتحادیه آرايشگران و پيرايشگران مردانه شیراز با بیان اینکه در بیشتر آرایشگاه های شیراز حدود سه الی 4 صندلی و آرایشگر وجود دارد، ادامه می دهد: با این وجود، اما تنها یک نفر در آرایشگاه مشغول به فعالیت است.
وی با بیان اینکه بیشتر مغازه داران و آرایشگران بعضی از موارد و اصول را در حق کارگران خود رعایت نمی کنند، می گوید: این موضوع باعث شده که کارگران ناراضی بعد از مدتی کار را رها کرده و اقدام به راه اندازی آرایشگاه در کنار مغازه قبلی کنند.
بردبار ادامه می دهد: کارگران همواره از اخلاق نامناسب آرایشگران گله مندند، و این مهم سبب شده افراد زیادی اقدام به راه اندازی آرایشگاه در سطح شهر شیراز کنند.
رئیس اتحادیه آرايشگران و پيرايشگران مردانه شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 1200 تا 1250 مغازه پروانه کسب دار در شهر شیراز فعالیت می کند، می افزاید: این در حالی است که 300 نفر هم در حال اقدام برای اخذ پروانه کسب هستند.
بردبار بیان می کند: بیشتر افراد به این دلیل که آرایشگری جزو مشاغلی است که با سرمایه اندک هم می توان آن را راه اندازی کرد، اقدام به ایجاد آرایشگاه می کنند؛ اما در واقعیت این گونه نیست، چرا که ایجاد و راه اندازی آرایشگاه علاوه بر اینکه نیازمند یک سرمایه کافی است، جوانی و سلامت افراد را نیز به خطر می اندازد.
وی به قیمت و نرخ آرایشگاه های مردانه در سطح شهر شیراز اشاره می کند و می افزاید: در حال حاضر قیمت اصلاح های ساده در آرایشگاه ها 22 هزار تومان است.
بردبار می گوید: تعدد و افزایش تعداد واحدهای صنفی آرایشگری در شیراز مشکلاتی برای فعالان این صنف ایجاد کرده است و سبب شده در حال حاضر هر آرایشگر در طول روز تنها حدود 3 الی 4 مو را اصلاح کند و درآمد این قشر به طور محسوسی کاهش یافته است.
به گفته وی، بیشتر افراد و آرایشگرانی که در سال های گذشته پروانه هایشان را باطل کرده اند مجددا به دلایل زیادی با مراجعه به اتحادیه، خواستار راه اندازی دوباره مغازه هایشان هستند.
بردبار با بیان اینکه هزینه های مغازه آرایشگران به شدت افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: هزینه اجاره بهای مغازه، بیمه، هزینه خرید لوازم و محصولات بهداشتی، ادامه کار برای آرایشگران شیراز را به شدت سخت کرده است.
وی بیان می کند: اگرچه در گذشته حدود 6 الی 7 نفر بدون هیچ مشکلی در یک مغازه آرایشگاه در کنار هم فعالیت می کردند، اما در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که بیشتر افراد قصد دارند به صورت تکی و انفرادی فعالیت کنند.
بردبار با اشاره به اینکه تعدادی از آرایشگران در شیراز به صورت زیر زمینی فعالیت می کنند ادامه می دهد: بعضی افراد برای فرار از بسیاری موارد مانند اجاره بها، بیمه، مالیات، و ..... به فعالیت درون منازل و خانه هایشان رو آورده اند.
**هجوم بسیاری از افراد به حرفه آرایشگری
(فرزاد) یکی از آرایشگران شیراز با بیان اینکه در حال حاضر وضع بازار به دلیل شرایط بد اقتصادی نامناسب است، می گوید: اگرچه افراد در گذشته جهت اصلاح موی سر به صورت میانگین هر بیست روز یکبار به آرایشگاه مراجعه می کردند، اما شرایط به گونه ای شده است که الان بعد از یک ماه و چهل روز می آیند.
وی با بیان اینکه قیمت های آرایشگری در سال جاری مناسب است می افزاید: با احتساب بسیاری شرایط و هزینه ها می بینیم که هزینه هایی مانند اجاره، لوازم جانبی، بیمه و ........ به مراتب گران تر است.
این آرایشگر ادامه می دهد: تعدد مغازه های آرایشگری در کنار هم، کار و فعالیت را برای مغازه داران سخت کرده است، بطوری که در حال حاضر شاهد فعالیت چندین مغازه در یک خیابان هستیم.
وی با اشاره به اینکه شاهد 4 الی 5 صندلی در یک مغازه آرایشگاه هستیم، بیان می کند: بیشتر افراد بعد از فارغ التحصیلی و یا زمان دانشجویی در جهت کسب در آمد به آرایشگری رو می آورند که اینها همه باعث شده نسبت ورود افراد در این حرفه به مراتب بیشتر از خروجشان باشد.
فرزاد می افزاید: گروهی سودجو صرفاً به دلیل منافع اقتصادی شخصی در حال ضربه زدن به جایگاه رسمی و اجتماعی آرایشگران دارای مجوز هستند. به گفته وی امروزه هزینه تجهیزات مورد نیاز در آرایشگاه‌ها و هم‌چنین هزینه‌های بیمه، تهیه لوازم بهداشتی و آتش‌نشانی فشار زیادی را از نظر مالی به آرایشگران وارد کرده است.
*
(امیر) دیگر آرایشگر شهر شیراز بیان می کند: دركنار اين هزينه ها، آرایشگران مردانه برای بیمه تأمین اجتماعی باید ماهیانه حدود 600 هزار تومان پرداخت کنند واين درحالي است كه پرداخت چند صد هزار تومانی پول برق، آب و مالیات نيز به اين پرداخت ها اضافه شده وآرایشگاه‌ها را با هزينه هاي بسيار بالايي مواجه كرده است؛ از طرفي تعداد بالاي واحدهاي آرايشگاهي درشهر براين مشكلات بيشتر افزوده است.
این مغازه دار می افزاید: طبق قانون صنفی، فاصله بین يك مغازه تا مغازه دیگر، حدود ۳۰۰ متر و از فرعی به اصلی حدود ۱۵۰ متر باید باشد كه اين موضوع هنگام دادن مجوز رعايت مي شود؛ مگر واحدي كه فاقد مجوز بوده وبه صورت غيرقانوني در مكاني به فعاليت مشغول است.
به گفته وی يكي از مشكلات ما دستمزد پايين است كه هر ساله از سوي صنف آرايشگران تعيين شده و هرچند سال يكبار درصد كمي به آن اضافه مي شود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

آمار کرونا در زرین د ...

آمنه سپهر: رییس شبکه بهداشت و درمان زرین دشت ...

مشاوره تلفنی 38 روان ...

«افسانه» از پویش مشاوره تلفنی «ب ...

شناسایی 125 مورد جدی ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی 1 ...

آتش ممنوعه

«افسانه» از آتش زدن بقاياى زمين هاى كش ...

مدیرعامل شرکت آرگون ...

مدیرعامل شرکت آرگون مدیکال  یکی از فعالان حوز ...

دستمزد سال آینده کار ...

عضو شورای عالی کار در گفت و گو با« افسانه&ra ...

ممنوعیت تردد در مناط ...

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس از ممنوعیت ورود و تردد ...

آغاز عملیات نورپرداز ...

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی (منطقه ۸) شیراز از آغاز ...

ارائه فرش با پایین ت ...

ارائه فرش با پایین ترین قیمت و بالاترین کیفیت در م ...

هافبک تیم فوتبال فجر ...

هافبک گلزن تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز با بیان ...

نظرات