موسوی: بالا دست دروازه قرآن نیازمند سد تاخیری با گنجایش 50 هزار متر مکعب بود که نجام نشده است

    
تعداد بازدید: 5742
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :

 

گزارش «افسانه» از میزگرد دانشگاه شیراز درباره سیل اخیر شیراز 

یک ماه پس از سیل تراژیک دروازه‌قرآن، انجمن «فرهنگ و سیاست» دانشگاه شیراز میزگردی تخصصی با حضور استادان دانشگاه و برخی مسئولان شهری تشکیل داد و به بررسی ابعاد و جزئیات علل وقوع این سیل پرداخت. در این برنامه که با عنوان «سیل‌آباد» در تالار کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز برگزار شد، عزت‌الله رئیسی پدر پدر علم هیدروژئولوژی (آب‌های زیرزمینی) ایران، علیمردا حسنلی عضو هیئت علمی بخش منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه شیراز، ناصر طالب بیدختی عضو هیئت علمی بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط‌زیست دانشگاه شیراز، سید محمدجعفر ناظم‌السادات عضو هیئت‌علمی بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز، رضا افشین شریفیان استادیار بخش آب دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، سید عبدالرزاق موسوی عضو شورای اسلامی شهر شیراز و رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورا و آرش فرج‌زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در دو بخش به بررسی دلایل سیل دروازه‌قرآن پرداختند. در این میزگرد، کارشناسان با اشاره به ابعاد علمی دلایل وقوع سیل، به بیان راهکارهای خود به مسئولان برای جلوگیری از وقوع تراژدی‌های مشابه پرداختند. مشروح گزارش افسانه از این میزگرد را در ادامه بخوانید.

*گزارش نهایی گروه کارشناسی شورای شهر هفته آینده اعلام می‌شود

دومین سخنران نشست علمی سیل‌آباد رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای اسلامی شهر شیراز بود که ضمن تشریح فعالیت‌های شورای شهر از بدو وقوع سیلاب تاکنون، خاطرنشان کرد: کمیته حقیقت‌یاب طی چندین جلسه با حضور متخصصان و مشاوران گزارشی در مرحله نخست تهیه کرد که در سه بخش سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که مسئولیت دارند، مطالعات کانال و علل و عوامل بروز حادثه تدوین شده است. سید عبدالرزاق موسوی با اشاره به اینکه گروهی هشت نفره از کانون کارشناسان رسمی دادگستری ظرف هفته آینده گزارش نهایی از بررسی‌های خود را به شورای شهر و مردم ارائه می‌کنند، افزود: براساس مصوبه‌های سال 82 و 87 هیئت وزیران در خصوص طرح جامع امداد و نجات کشور، کارگروه سیل یکی از کارگروه‌های 14 گانه این طرح است و برای این کارگروه در سطح ملی، استانی و شهرستانی دستگاه‌های مسئول مشخص شده‌اند. موسوی در ادامه با بیان اینکه در کارگروه پیشگیری از سیل ستاد مدیریت بحران 4 مرحله پیش‌بینی، آمادگی، مقابله و بازسازی تعریف شده است، گفت: ستاد بحران استان فارس بر مبنای این مراحل در 31 شهریور 97 طی دستورالعملی وظایف دانشگاه‌های مختلف را در حوزه سیل مشخص می‌کند. موسوی با اشاره به اینکه در 16 اسفندماه 97 (دو هفته پیش از وقوع سیل اخیر) مجدداً وظایفی بر عهده دستگاه‌های مختلف گذاشته شد و جلسه مدیریت بحران شهرستان با توجه به تعطیلات نوروز، پایش وضعیت جوی را در تعطیلات بر عهده سازمان هواشناسی گذاشت؛ همچنین به روسای کارگروه‌های تخصصی با مشخص کردن دو رده جانشینی آماده‌باش کامل داده شد.

 

*ساخت‌وساز 130 هکتاری در مسیر سیل

رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه پیش از ایام نوروز 98، پیش‌بینی‌های ضروری و حیاتی ازجمله لایروبی مستمر، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر پرخطر، شناسایی و پایش نقاط درخطر و حادثه‌خیز با توجه به تجربیات گذشته در دستور کار قرار گرفت، افزود: در حالی که برای رسیدگی به این موضوع دستگاه‌هایی مشخص شده‌ بودند، اما وظیفه هر دستگاه مشخص نشده است که شورای شهر شیراز این موضوع را پیگیری خواهد کرد. موسوی با بیان اینکه از زمان آغاز سیل تا جاری شدن آن به سمت دروازه قرآن، فاصله زمانی 26 تا 40 دقیقه مطرح شده است، این پرسش مهم را مطرح کرد: اینکه چه کسانی مسئول بودند و چه دستگاهی متولی هشدار به مردم و جلوگیری از حضور مردم در نواحی خطرخیز بوده است، هنوز مشخص نشده است. موسوی با اشاره به «ساخت‌وساز 130 هکتاری» در مسیل سیل، خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده 100 شهرداری بیش از هشت رأی درباره ساخت‌وسازهای غیرقانونی در محدوده دروازه قرآن شیراز داده است، اما برخی دستگاه‌ها به وظیفه خود در قبال رسیدگی به این رأی عمل نکردند.

 

*شرکت آب منطقه‌ای پاسخی به طرح‌ها نداد

موسوی بیان کرد: بر اساس مستندات و مطالعاتی که درباره کانال عبور آب در دروازه قرآن ارائه شده است، بیش از 30 سال پیش طرحی ارائه شده که براساس آن کانالی برای عبور آب ایجاد شود؛ اما بر سر قطر کانال اختلاف‌نظر است و گفته می‌شود آنچه تعیین شده با آنچه انجام شده متفاوت است. وی افزود: همچنین در نزدیکی پل علی ابن حمزه نیز کانال زانو خورده و مسیر آب مستقیم نیست؛ جز این‌ها یک بند تأخیری با گنجایش 50 هزار مترمکعب آب باید پیش‌بینی می‌شد که نشده است. موسوی با بیان اینکه براساس مطالعاتی دیگر باید لوله‌ای به قطر 60 سانتی‌متر افزوده می‌شد،‌ خاطرنشان کرد: هم‌زمان با افزودن لوله یادشده باید بندی تأخیری نیز ساخته می‌شد. عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای پاسخی به این طرح‌ها نداده است؛ اما اعلام کرده است که در زمان احداث کانال با این امر مخالف بوده‌اند ولی کسی به اظهارنظر آن‌ها توجه نکرده است. به گفته موسوی ما در هر 4 مرحله مقابله با سیل با مشکل مواجه هستیم.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

روایت «افسانه آنلاین ...

«ماشین‌نوشته» زبان ارتباطی رانندگ ...

دستمزد سال آینده کار ...

عضو شورای عالی کار در گفت و گو با« افسانه&ra ...

مدیریت ناصحیح باغ از ...

کارشناس کشاورزی اهل اسپانیا گفت: مدیریت ناصحیح باغ ...

خريد و فروش طلا،صفر ...

رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان شیراز: خرید و ...

آگاه‌سازی عمومی دربا ...

رییس اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ...

گزارش «افسانه» از حا ...

گزارش «افسانه» از حال و هوای حجره&zwnj ...

بیمارستان شهید بهشتی ...

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اضافه شدن ب ...

تاکنون فقط 25 درصد ظ ...

ظرفیت هتل های استان در نیمه نخست اردیبهشت ماه در ش ...

واپسین یلدای قرن به ...

«افسانه» از ضرورت برگزار نشدن دورهمی&z ...

قيمتها 20 درصدگرانتر ...

گزارش«افسانه» از افزايش كالا در بازار ...

نظرات