واپسین یلدای قرن به شیوه مجازی

    
تعداد بازدید: 5520
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
«افسانه» از ضرورت برگزار نشدن دورهمی‌های یلدا به منظور پیشگیری از افزایش سرایت کرونا گزارش می‌دهدواپسین یلدای قرن به شیوه مجازیمعاون بهداشت علوم پزشکی شیراز: برگزاری دورهمی یلدا، پیک سوم کرونا را مجدداً بازمی‌گرداند و به همین خاطر ممنوعیت تردد شبانه از پنجشنبه‌شب از 6 عصر آغاز می‌شود


احسان اکبرپور: چند روز بیش نمانده به آئین یلدا؛ آئینی که معنایش جمع‌شدن خانواده‌ها و دوستان در کنار هم و سپری‌کردن بلندترین شب سال با عزیزان و نزدیکان است. امسال اما برگزاری یلدا می‌تواند چنان خطرآفرین باشد که حتی فرصت جمع‌شدن دوباره همه خانواده بر سر سفره و میزی مشترک را به خطر اندازد. چه آنکه، چنان که افتد و دانی، ویروس کرونا در عرض 3 ثانیه و یا با یک سرفه ساده، می‌تواند از فرد ناقل بدون علامت به دیگران منتقل شود و چه‌بسا همچون آثار تلخ برگزاری برخی مجالس عروسی در ماه‌های گذشته، بار دیگر موجب شدت‌یافتن سرایت ویروس شود و این بار نزدیک‌ترین اعضای خانواده را هدف گیرد. پس گرچه بی‌تردید دل‌هامان تنگ است برای پدر و مادر، گرچه شاید ماه‌هاست آن‌ها را ندیده‌ایم، اما با آغاز رسمی واکسیناسیون کرونا در چند کشور جهان و چشم‌انداز روشن از واکسیناسیون قریب‌الوقوع در کشور؛ به نظر می‌رسد با تحمل اندکی دلتنگی افزون، و سپری‌کردن این زمستان کوتاه پیش‌رو با رعایت پروتکل‌های مراقبتی و فاصله‌گذاری اجتماعی؛ می‌توان امیدوار بود و یقین داشت که در سده جدید خورشیدی، امکان دور هم جمع‌شدن و تجدید دیدارهای فاصله‌افتاده میسر خواهد شد؛ آن هم با حضور و سلامتی همه عزیزان.

*برگزاری متفاوت واپسین یلدای سده چهاردهم به شیوه مجازی
از همین است که چند روزی است به انحای مختلف، پویش‌هایی برای برگزاری مجازی یلدا تبلیغ می‌شود. کسی چه می‌داند، شاید تقدیر آن بوده که همین یک یلدا، آخرین یلدای سده حاضر را، نه به سیاق همه‌ساله، که اندکی متفاوت‌تر و با همین گوشی‌های تلفن همراه برگزار کرد. طرفه آنکه، مدت‌هاست گوشی‌های همراه بدل به جزئی جداناشدنی از زندگی‌هامان شده‌اند و امکان برقراری تماس‌های تصویری در همه‌جای جهان، نزدیکی دل‌های دورمانده از یکدیگر را ممکن ساخته است. پس آنچه در باب برگزاری مجازی یلدای 99 گفته می‌شود، نه صرفاً توصیه‌ای از سوی وزارت بهداشت؛ که نکته‌ای مهم و پیشگیرانه به منظور نشان دادن اهمیت سلامتی دیگران است؛ به ویژه عزیزترین‌هایی که شادی و سلامت‌مان، به حضور گرم‌شان بسته است. پس اگر امسال، و تنها همین امسال، را با تصویر انارهای دانه‌شده و هندوانه‌های قاچ‌شده سپری کنیم؛ تنها به این معناست که اهمیت داده‌ایم به حفظ جان و سلامت پدرها و مادرهای‌مان. چه‌بسا برگزاری مجازی واپسین یلدای سده چهاردهم، خود بدل شود به بخشی از خاطرات بی‌شمار این قرن پرتلاطم و پرنشیب و فراز.

*دورهمی‌ها علت 50 درصد همه‌گیری کرونا ویروس است
از سویی برگزار نکردن آئین یلدا به سیاق همه‌ساله، خواهش اکید مسئولان بهداشتی است؛ آن‌ها که 10 ماه است شبانه‌روز، فداکارانه به تیمار بیماران و درمان مبتلایان پرداخته‌اند. در همین راستا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با «افسانه» با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که دورهمی‌ها علت بیش از 50 درصد همه‌گیری کرونا ویروس است، می‌گوید: از این منظر از مردم که در یک ماه اخیر کمک کردند و آمارهای ابتلا و مرگ با رعایت آن‌ها کاهش یافت، می‌خواهیم که یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار کنند. دکتر عبدالحسین همتی با اشاره به آغاز برگزاری پویش برگزاری یلدای مجازی در فارس از امروز چهارشنبه می‌افزاید: فراخوان این پویش امروز از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر می‌شود تا بر اساس آن، به کسانی که بهترین تصاویر را از برگزاری یلدای مجازی خود ارسال کنند؛ هدایایی نفیس تعلق خواهد گرفت.

*برگزاری دورهمی یلدا، پیک سوم کرونا را مجدداً بازمی‌گرداند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با تاکید بر همراهی مردم در عدم برگزاری حضوری آئین یلدا می‌گوید: با رعایت‌هایی که در یک ماه گذشته صورت گرفت، ما توانستیم پیک سوم همه‌گیری کرونا در کشور را کنترل کنیم، اما بیم آن می‌رود که با برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، بار دیگر پیک سوم کرونا تشدید شود. دکتر عبدالحسین همتی با بیان اینکه بدیهی است در هنگام برگزاری دورهمی‌ها، رعایت پوشش ماسک و فاصله‌گذاری میسر نباشد، می‌افزاید: افزون بر این‌ها، هر چه تعداد افرادی که زیر یک سقف حضور دارند، بیشتر باشد، بر احتمال افزایش ابتلا به کرونا نیز افزوده می‌شود و این مسئله می‌تواند بار دیگر آمارهای مربوط به کرونا را در روزها و هفته‌های بعد افزایش دهد.

*ممنوعیت تردد شبانه در شب‌های منتهی به یلدا از 6 عصر آغاز می‌شود
اما با آغاز محدودیت‌های جدید از ابتدای آذرماه، منع تردد شبانه از ساعت 9 شب تا 4 صبح در شهرهای قرمز و نارنجی کشور به اجرا درآمد. اتفاقی که به گفته مقامات وزارت بهداشت، با رعایت قابل‌توجه از سوی مردم همراه شد و آثار مثبتی هم به ویژه در عدم برگزاری دورهمی‌ها بر جای گذاشت. با این حال معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقد است این محدودیت‌ها باید در روزهای منتهی به یلدا تشدید شود. همتی در ادامه با بیان اینکه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا درصدد هستند با اعمال برخی محدودیت‌ها در روزهای منتهی به یلدا، مانع از تشکیل دورهمی‌ها شوند، می‌گوید: پیشنهاد ما آن است که از پنجشنبه‌شب (فرداشب) تا یکشنبه‌شب محدودیت تردد شبانه خودروها افزایش یابد. دکتر عبدالحسین همتی با بیان اینکه پیشنهاد ستاد ملی اعمال محدودیت‌ تردد در این 4 شب از ساعت 6 عصر است، می‌افزاید: البته هنوز این محدودیت به تایید نرسیده و اعمال نشده است، اما به احتمال بسیار زیاد تصویب و اجرایی خواهد شد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

توضیحات دادستان در م ...

به دنبال انعکاس اخباری در خصوص وقوع یک فقره قتل و ...

شهرستانی‌ها هم می‌تو ...

سرمربی فجرسپاسی می‌گوید راه درستی نیست این&zw ...

اپلیکیشن فراوکلا " س ...

دسترسی به وکیل و دریافت مشاوره حقوقی بیش از عقد هر ...

مدیریت ناصحیح باغ از ...

کارشناس کشاورزی اهل اسپانیا گفت: مدیریت ناصحیح باغ ...

مصرف دخانیات در بین ...

گزارش«افسانه» از علل سوق پیدا کردن جوا ...

آگاه‌سازی عمومی دربا ...

رییس اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ...

دستمزد سال آینده کار ...

عضو شورای عالی کار در گفت و گو با« افسانه&ra ...

بازار شب يلدا در تب ...

* خشکبار ایرانی ۶۰ درصد و خارجی ۲۰۰ درصد نسبت ...

کلیه مراکز سیاحتی، ز ...

فعالیت بازار و اصناف محدود شد/ کلیه مراکز سیاحتی، ...

نظرات