مشخص شدن تقویم کوچ بهاره عشایر فارس

    
تعداد بازدید: 2614
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس از مشخص شدن تقویم کوچ بهاره عشایر این استان به مناطق ییلاقی خبر داد.

مهرزاد بوستانی دوشنبه 26 فروردین در جمع خبرنگاران گفت: کوچ بهاره عشایر استان فارس از مناطق قشلاقی (گرمسیری) به مناطق ییلاقی (سردسیری) به دو شکل پیاده و خودرویی شروع شده است.

او با بیان اینکه کوچ عشایر فارس تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، گفت: کوچ بهاره عشایر استان فارس از مناطق گرمسیر جنوب و غرب استان و نیز استان‌های بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان آغاز شده و عمدتا از مراتع میانبند شهرستان‌های شیراز و کوار عبور کرده و به سمت استان‌های اصفهان و شمال کهگیلویه حرکت می کنند.

بوستانی با یادآوری اینکه اغلب این عشایر در مناطق سردسیری استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد، در سیاه‌چادرها مستقر می‌شوند، گفت: تاریخ ورود دام به مراتع ییلاقی استان فارس مطابق با تاریخ مندرج در پروانه چرای دام است.

وی با اشاره به اینکه کوچ زود هنگام به مراتع  ییلاقی و ورود دام مازاد بر پروانه چرا به مراتع تخلف است، گفت: دامداران ملزم به رعایت زمان ورود دام به مراتع ییلاقی هستند و در صورت تخطی از آن، برابر مقررات قانونی با متخلف رفتار خواهد شد.

بوستانی با اشاره به ایجاد پایگاه ‎ های ثابت و گشت ‎ های سیار یگان حفاظت اداره کل در گلوگاه های ورودی در مناطق مختلف استان فارس، گفت: با ستاد کوچ عشایر برای راهنمایی، کمک و اطلاع رسانی، هماهنگی لازم انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس همچنین تاکید کرد که برنامه ریزی و هماهنگی لازم با دستگاه‌های وابسته نظیر امور عشایر برای امدادرسانی و تهیه ملزومات رفاهی مورد نیاز و با فرمانداری‌ها برای همکاری در مسیرهای کوچ و حمل دام عشایر، انجام شده است.

او گفت: همراه داشتن اصل پروانه مرتعداری در هنگام ورود دام به عرصه ‎ های مرتعی برای کنترل و شمارش دام الزامی است؛ عشایر محترم مطلع باشند که چرای دام در مراتع بدون پروانه چرا یا ورود دام مازاد بر ظرفیت تعیین شده جرم محسوب و مستلزم پرداخت 20 درصد متوسط ارزش واحد دامی در هر زمان برای هر واحد دامی به عنوان جریمه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس تعداد واحد دامی موجود در سطح عرصه های طبیعی استان را 412 هزار و 455 واحد عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت مجاز مراتع استان تنها  135 هزار و 428 واحد دامی است.

به گزارش ایسنا، در استان فارس بالغ بر 30 هزار خانوار عشایر سیار و 22 هزار و 594 بهره بردار مراتع، زندگی می‌کنند

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

چقدر تا خاموشی ها فا ...

*درحالی امروز  در خط زرد هستیم که فاصله چندان ...

ارائه فرش با پایین ت ...

ارائه فرش با پایین ترین قیمت و بالاترین کیفیت در م ...

پتروشیمی شیراز بر بل ...

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیرازبا اشاره به اینکه نخست ...

محدوديت هاى كرونايی ...

«افسانه» از جزئیات ابلاغ محدودیت‌ ...

اجاره بها 50 درصدافز ...

اجاره بها 50 درصدافزايش داشته است

یک بام و دو هوای ساز ...

سازمان لیگ فوتبال کشور، تنها برای تیم‌های بزر ...

فوت ۸۴ نفر با مسموم ...

 شمار جان باختگان مسمومیت الکل در فارس ۸۴ نفر ...

نظرات