لرزش ارز در بازار كامپيوتر

    
تعداد بازدید: 7040
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :

افسانه از بازار فروش كامپيوتر و رايانه در شيراز گزارش مى دهد
لرزش ارز در بازار كامپيوتر
مغازه داران در شيراز نمى توانند به صورت مستقيم كالاهاى خود را به صورت عمده خريدارى كنند و فعاليت آنها در بخش توزيع محدود شده است
بر اساس تازه ترين گزارش هاى منتشر شده از سوى كارشناسان مؤسسه گارتنر، بازار فروش رايانه هاى شخصى در سه ماهه نخست سال جارى ميلادى روندى نزولى را طى كرده است.
با توجه به ركودى كه در سال هاى اخير گريبانگير بازار فروش گوشى هاى هوشمند و رايانه هاى شخصى و لپ تاپ شده است، بيشتر كارشناسان و تحليلگران فعال در حوزه فناورى برآورد كرده بودند كه بازار فروش اين محصولات در سال هاى آتى روندى نزولى را تجربه خواهد كرد كه حالا به نظر مى رسد پيش بينى آنها درست از آب در آمده است.
بررسى ها از بازار كامپيوتر و رايانه در شيراز بيانگر اين موضوع است كه در چنين شرايط اقتصادى تجهيزات آى تى در سبد خانوار چندان جايى ندارد، چراكه مسائل مهم ترى وجود دارد؛ به همين دليل اين بازار روز به روز كوچك تر مى شود و مصرف كننده ها نيز برنامه اى براى خريد نخواهند داشت. كاهش واردات و كمبود كالا سبب شده بيشتر مغازه هاى اين صنف تعطيل شود. در حال حاضر بزرگ ترين مشكل براى بازار سخت افزار، نبود و كمبود كالا است، چراكه در اين بازار اكثر فروشندگان اگر كالايى براى فروش داشته باشند حتما آن را مى فروشند؛ اما مسئله اين است كه كالايى براى فروش در بازار موجود نيست و خروج از اين وضع اجتناب ناپذير است.
رئيس اتحاديه صنف ماشين هاى ادارى و رايانه اى شيراز با بيان اينكه نوسانات نرخ ارز سبب ايجاد مشكلات عديده اى در بخش رايانه شده است، مى گويد: مغازه داران و افرادى كه در شهر شيراز در بخش رايانه فعاليت مى كنند نمى توانند به صورت مستقيم كالاهاى خود را به صورت عمده خريدارى كنند و فعاليت آنها در بخش توزيع محدود شده است، بنابراين اين مهم سبب بروز شكلاتى مانند توقف در فروش و خريد محصولات شده است.
مى افزايد: « افسانه » ناصر مهرتاش در گفت و گو با شرايط و تلاطمات بازار باعث شده كه فروشندگان رايانه، لپ تاپ، نوت بوك و .... در شيراز به مثابه افراد فشار خونى شوند كه هر ثانيه فشار خون آنها بالا و پايين مى رود.
وى خاطر نشان مى كند: با توجه به اينكه عمده كالاى صنف ما وارداتى است بنابراين اين محصولات را بايد با ارز و دلار خريدارى كنيم كه متاسفانه نوسانات نرخ ارز سبب شده فعالان صنف ما در بسيارى از موارد مانند ثبت سفارش، فروش محصولات، خريد و ..... به بن بست بخورند.
مهرتاش تصريح مى كند: افرادى كه از مبادى قانونى اقدام به واردات محصولاتى مانند نوت بوك كرده اند، زمانى كه قصد دارند محصولاتشان را وارد بازار كنند نوسانات نرخ ارز، مشكلاتى را براى آنها ايجاد مى كند. وى با بيان اينكه مغازه داران لوازم كامپيوتر و رايانه فروشان محصولاتشان را تكى و خرده تهيه مى كنند، ادامه مى دهد: در حال حاضر اجناس و محصولات مورد نياز رايانه اى در بازار موجود است، اما افراد و عمده فروشان به دليل نوسانات نرخ ارز و دلار اجناسشان را به صورت عمده در بازار توزيع مى كنند.
رئيس اتحاديه صنف ماشين هاى ادارى و رايانه اى شيراز مى افزايد: مغازه داران و فعالان صنف رايانه در جهت خريد محصول و كالا بايد به صورت لحظه اى قيمت ها را با مركز چك كنند و پس از همسان سازى و هماهنگى مى توانند كالاى مورد نظر خود را
تهيه كنند.
مهرتاش با اشاره به اينكه نوسانات نرخ ارز خريداران را دچار سردرگمى كرده است، ادامه مى دهد: در حال حاضر شرايط به گونه اى شده است كه مردم تا مجبور نشوند اقدام به خريد رايانه و محصولات رايانه اى نمى كنند. مهرتاش با بيان اينكه قيمت رايانه و محصولات رايانه اى به صورت چشمگيرى افزايش داشته است، ادامه مى دهد: اين در حالى است كه قيمت محصولات رايانه اى نسبت به سال گذشته و قبل از نوسانات ارز، حدود 70 الى 130 درصد افزايش داشته است.
وى ادامه مى دهد: افرادى كه وارد بازار رايانه و محصولات رايانه اى مى شوند به دليل اينكه تحصيلكرده اين بخش هستند تا جايى كه امكان دارد در اين حرفه مى مانند، اما نبايد فراموش كرد كه بعضى از مغازه داران به دليل نداشتن قدرت توان پرداخت اجاره بها، اقدام به تعطيلى مغازه كرده اند.
مهرتاش مى گويد: از آن جا كه ارز مورد نياز در جهت تامين كالا و محصولات رايانه اى به صورت آزاد محاسبه مى شود، بنابراين دولت هم نمى تواند در جهت تامين محصولات اين صنف را حمايت كند.

کد گزارش: 1402
به قلم: محمدرضا طاهری

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

از «کودک همسر» تا«کو ...

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در ...

مرمت كامل كف بازار و ...

*امسال آخرین سال پروژه بهسازی کف بازار وکیل است و ...

در حوزه های مختلف و ...

هماهنگ کننده عقیدتی سیاسی ارتش در استان های فارس و ...

پلیس فتای فارس ۲۴ شا ...

رییس پلیس فتای استان فارس گفت: از ابتدای شیوع کرون ...

گزارش «افسانه» از حا ...

گزارش «افسانه» از حال و هوای حجره&zwnj ...

آتش ممنوعه

«افسانه» از آتش زدن بقاياى زمين هاى كش ...

نگاهی به کتاب «اسب‌ه ...

«افسانه» نگاهی دارد به کتاب «اسب ...

شهرستانی‌ها هم می‌تو ...

سرمربی فجرسپاسی می‌گوید راه درستی نیست این&zw ...

طرح فاصله‌گذاری اجتم ...

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری ...

سومين آيين نكوداشت م ...

مديرعامل بنياد مادر از برگزاري سومين آيين نكوداشت ...

نظرات