مبلغ یارانه نقدی برای سال آینده از 45 هزار و 500 تومان به 72 هزار تومان افزایش یافت

    
تعداد بازدید: 5379
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
مبلغ یارانه نقدی برای سال آینده از 45 هزار و 500 تومان به 72 هزار تومان افزایش یافتفارسی ها 4 هزار و 100 میلیارد تومان یارانه می گیرند

احسان اکبرپور: بیش از ۹ سال از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومانی به مردم می‌گذرد و در این مدت بیش از 350 هزار میلیارد تومان یارانه به افراد جامعه پرداخت شده است. یارانه‌ای که تاکنون 107 مرحله از آن به مردم پرداخت شده است و بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس، مبلغ یارانه نقدی با تجمیع شدن با کمک معیشتی، در سال آینده برای همه مشمولان یارانه به ۷۲ هزار تومان افزایش خواهد
یافت.
این افزایش به معنی حذف پرداخت جداگانه یارانه معیشتی است که از آبان‌ امسال به مشمولان پرداخت می‌شد؛ کمک معیشتی برخلاف یارانه نقدی به ازای هر نفر مبلغ مشخصی نبود و به تناسب اعضای خانوار پرداختی انجام می‌شود؛ به نحوی که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام می‌شد.
*95 درصد جمعیت کشور یارانه نقدی می‌گیرند
تازه‌ترین گزارش از عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در پایان نیمه نخست امسال از این حکایت دارد که حدود ۷۶ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۵۰ نفر در هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند. با توجه به این‌که براساس آخرین سرشماری عمومی نفوذ و مسکن در حال حاضر ایران دارای حدود ۷۹ میلیون نفر جمعیت است باید گفت که بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور در حال حاضر یارانه نقدی دریافت می‌کنند. در طرحی که اکنون در مجلس به تصویب رسیده از سال آینده دیگر دو یارانه نقدی و معیشتی به طور جداگانه پرداخت نخواهد شد، بلکه در مجموع همه 76 میلیون نفری که در لیست یارانه‌بگیران قرار دارند به اعضای هر نفر ۷۲ هزار تومان دریافتی خواهند داشت و دولت در هر ماه به حساب آنها پرداخت انجام می‌دهد.
*دولت در سال آینده 70 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت خواهد کرد
در این حالت منابع پرداختی بابت این رقم ۷۲ هزار تومانی نیز از مجموع درآمد اختصاص یافته به یارانه‌های نقدی و کمک‌های معیشتی تأمین می‌شود؛ به نحوی که برای یارانه‌های نقدی تاکنون سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع مصوب می‌شد و از سوی دیگر کمک معیشتی از محل یارانه بنزین نیز حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال پیش‌بینی شده که قرار است حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان آن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کنار گذاشته شده و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده بین 76 میلیون نفر یارانه‌بگیر توزیع شود. در این شرایط در مجموع ۴۲ هزار میلیاردی که برای یارانه نقدی پیش‌بینی شده و ۲۸ هزار میلیارد تومان ناشی از درآمد بنزین حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی ۷۲ هزار تومانی در سال آینده اختصاص خواهد یافت و بین مردم توزیع می‌شود.
اما با توجه به این‌که قرار بود فقط ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت کنند و از سوی دیگر 76 میلیون نفر یارانه نقدی بگیرند، با مصوبه مجلس تمام 76 میلیون نفر مبلغ یکسانی را دریافت خواهند کرد.
*مردم فارس در سال آینده 4 هزار و 100 میلیارد تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند
بر اساس آمارهای سازمان برنامه و بودجه، دولت هر ماه، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و هر سال و در سال تا ۴۲ هزار میلیارد تومان به حساب سرپرست خانوار یارانه نقدی واریز می‌کند. از سویی بر اساس آمارهای سازمان برنامه و بودجه کشور، به طور میانگین بیش از 95 درصد جمعیت استان‌های کشور یارانه دریافت می‌کنند و استان فارس نیز با جمعیتی حدود 5 میلیون نفر و دریافت یارانه بیش از 4 میلیون و 750 هزار نفر از مردم استان، پنجمین استان کشور در دریافت یارانه نقدی است. بر این اساس اهالی استان فارس تاکنون در 9 سال گذشته بیش از 22 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی دریافت کرده‌اند. به بیان دیگر، در هر سال بیش از دو هزار و 450 میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم فارس تعلق گرفته است که با توجه به افزایش این مبلغ به 72 هزار تومان، در سال آینده مجموع یارانه پرداختی به اهالی استان فارس حدود 4 هزار و 100 میلیارد تومان خواهد بود.
*تاریخچه پرداخت یارانه نقدی
۱۵ دی ماه ۱۳۸۸ بود که قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با ۱۶ ماده و تبصره در مجلس تصویب و در آذرماه 1389 پرداخت یارانه اجرا شد. بر اساس قانون مصوب مجلس، قرار بر این بود که با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی که اهداف خاص خود را به همراه داشت منابع ناشی از آن در محل‌های تعیین شده اختصاص پیدا کند. ۳۰ درصد برای حمایت از تولید، بهداشت و درمان و سایر بخش‌هایی که ممکن بود در نتیجه حذف یارانه دچار آسیب شوند، ۲۰ درصد برای کمک به دولت در تأمین هزینه‌ها و البته حرکت به سمت بودجه‌های عمرانی و ۵۰ درصد باقی مانده از آنچه حاصل می‌شود برای توزیع بین خانوارها که نقدی و غیر نقدی را در برمی‌گرفت.
*864 هزار تومان یارانه نقدی برای هر سال
اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در چند فاز برنامه‌ریزی و 94 سال پایانی اجرا تعیین شده بود. در این مدت فاز نخست از سال 89 کلید خورد و در اردیبهشت ماه 93 وارد فاز دوم شد. گرچه فاز سوم به طور رسمی اعلام نشد، اما با تغییر نرخ حامل‌ها در خرداد ماه 94 به نوعی وارد فاز سوم شد. در این سال‌ها به دلایل مختلف همچون نبود اطلاعات کافی درباره دهک‌های بالای جامعه حذف یارانه نقدی محقق نشده بود و سال آینده پس از افزوده شدن طرح یارانه معیشتی که در قبال افزایش قیمت بنزین صورت گرفت، تمامی مشمولان دریافت یارانه، مبلغ 72 هزار تومان به صورت ماهانه و 864 هزار تومان به صورت سالانه یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

کرونا مستاجران را حا ...

گزارش«افسانه» ‌از شیب تند اج ...

کرونا به فارس رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جلسه کارگروه سلام ...

نگاهی به سریا ل ممنو ...

این روزها بازار سریال های نمایش های خانگی داغ است. ...

هشدار در خصوص گشوده ...

اداره بهره برداری سد و شبکه رودبال و خسویه درباره ...

همکاری قابل تقدیر مر ...

مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت: همکاری قابل تقدیر م ...

شناسایی دهمین مورد ک ...

 به گفته یک منبع آگاه دهمین مورد کرونا مثبت د ...

پرواز مسير شيراز - م ...

مديرکل فرودگاه‎هاي استان فارس از برقراري پرواز ...

حافظ تبلور عینیت یاف ...

گزارش «افسانه آنلاین» از سخنرانی اشتفا ...

نظرات