شـــــــيراز سومين شهر گران مسكن

    
تعداد بازدید: 5540
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
«افسانه» از افزایش قیمت میانگین هر متر مربع مسکن در شیراز به 4/11 میلیون تومان گزارش می‌دهدشیراز سومین شهر گران کشور در بخش مسکنرئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز: دولت برای رفع مشکل مسکن باید وارد عرصه انبوه‌سازی به نفع مردم شود و خانه‌ را به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار مردم قرار دهد

احسان اکبرپور: چندان دور و دیر نبود روزگاری که می‌شد یک واحد آپارتمان را با پس‌اندازی چند ده‌میلیون تومانی و با گرفتن یک وام از بانک، صاحب شد. امروز اما ساخت و خرید خانه تبدیل به یک آرزو شده است. به عنوان نمونه جهش قیمت مسکن در سال‌های اخیر با چنان شتابی صورت گرفته که بر مبنای آمارهای روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی، قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در عرض یک دهه اخیر 22 برابر شده است. این افزایش چند ده برابری قیمت تنها منحصر به پایتخت نبوده و تقریباً در تمام کشور نیز این افزایش قیمت مشابه اتفاق افتاده است. به گونه‌ای که امروز حتی مسکن مهر که روزگاری خانواده‌ها رغبتی به حضور در آن‌ها نداشتند، دارای قیمت‌هایی میلیاردی شده است. از آن سو، این روند موجب شده که خرید خانه برای بخش قابل‌توجهی از مردم و به ویژه دستمزدبگیران، بدل به رویایی دست‌نایافتنی شود.

*میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در کشور 15 میلیون تومان است
در همین راستا روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آماری که این وزارتخانه درخصوص قیمت مسکن در کل کشور استخراج کرده گفت: متوسط قیمت مسکن در کل کشور متری ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که شهرهای تهران و اهواز بالاترین و شهر یاسوج نیز کمترین قیمت را دارند. محمودزاده با بیان اینکه بازدهی مسکن در سال 96 بالغ بر ۱۵۹ درصد بوده که بالاترین رقم را طی سال‌های اخیر داشته افزود: در سال‌های 97 و 98 بخش مسکن به ترتیب از سود ۶۵ و ۶۰ درصد برخوردار بوده است. وی سهم مسکن در هزینه خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۸ را حدود ۳۶ درصد دانست که بالاترین میزان طی سال‌های گذشته بوده بوده است. به گفته معاون وزیر از حدود سال 88 روند قیمت مسکن در شهر تهران از حدود 2/1 میلیون تومان به عدد ۲۷ میلیون تومان (حدود 5/22 برابر) افزایش یافته است.

*شیراز سومین شهر گران کشور در بخش مسکن
بر این اساس به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در ماه گذشته بیشترین قیمت مسکن در شهرهای کشور پس از تهران و اهواز، متعلق به شیراز و اصفهان با میانگین قیمت هر متر مربع 4/11 میلیون تومان است. به گفته او برآورد تحولات قیمت مسکن بر حسب دلار نشان می دهد بالاترین قیمت هر متر مربع مسکن به دلار مربوط به سال 87 با حدود 2 هزار و 224 دلار بوده است. این قیمت گرچه در آبان ماه امسال به یک هزار و 24 دلار رسیده است، اما «متاسفانه کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش قیمت مسکن در کشور شده است.» به گفته محمودزاده امروز قیمت مسکن در ایران تقریبا با ترکیه و مصر برابری می کند؛ در حالی که درآمد سرانه ایرانی ها بالاتر از مصر و پایین تر از ترکیه است.

*میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شیراز به 4/11 میلیون تومان رسید
در همین راستا رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در گفت‌وگو با «افسانه» با اشاره به میانگین قیمت هر متر مربع مسکن 4/11 میلیون تومان در شیراز می‌گوید: دلیل افزایش قیمت مسکن در دو سال اخیر، کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن افزایش نرخ دلار بوده است. قاسم تابنده‌ماه با بیان اینکه افزایش نرخ ارز سبب افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه ساخت مسکن شده است، می‌افزاید: این مسئله سبب شد که قیمت تمام‌شده مسکن نیز با افزایش قابل توجه روبه‌رو شود. تابنده‌ماه با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن منجر به ایجاد رکود در معاملات مسکن شد، خاطرنشان می‌کند: با وجود تداوم رکود در معاملات مسکن، قیمت‌ها همچنان کاهش نیافته است، اما شاید در صورت استمرار رکود، قیمت‌ها کاهش یابد.

*دولت باید وارد عرصه انبوه‌سازی مسکن به نفع مردم شود
رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با اشاره به اینکه روند ساخت‌وساز بخش خصوصی در سطح شیراز به اندازه‌ای نیست که منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمت شود، می‌گوید: هر زمان که افزایش ساخت‌وساز به انبوه‌سازی مسکن منجر شود، قیمت مسکن کاهش خواهد یافت. قاسم تابنده‌ماه با بیان اینکه دولت باید وارد عرصه انبوه‌سازی مسکن به نفع مردم شود، می‌افزاید: دولت باید طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی را به صورت جدی پی بگیرد و سپس مسکن را به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار مردم قرار دهد. به باور تابنده‌ماه در صورت انجام چنین اقدامی از سوی دولت، هم قیمت عمومی مسکن کاهش خواهد یافت و هم گروه‌های اجتماعی صاحب خانه خواهند شد.

*قیمت هر واحد مسکن مهر در شیراز به 900 میلیون تومان رسید
رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با بیان اینکه امروز قیمت هر واحد مسکن مهر در شیراز به حدود 900 میلیون تومان رسیده است، می‌گوید: تکرار تجربه مسکن مهر یا مسکن ملی، با در نظر گرفتن رفع کاستی‌ها و اشکالات آن، می‌تواند اتفاق مثبتی در بخش مسکن و رفع این مشکل برای مردم باشد. قاسم تابنده‌ماه به عنوان مثال به افزایش قیمت رهن و اجاره‌بها در دو سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: زمانی که قیمت خرید و فروش مسکن افزایش می‌یابد، طبیعی است که نرخ رهن و اجاره‌بها نیز با افزایش مواجه شود. با این حال تابنده‌ماه با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعیین سقف افزایش 20 درصدی اجاره‌بها برای مستأجران خاطرنشان می‌کند: با این حال بسیاری از مالکان به این بخشنامه عمل نکردند و حکم تخلیه برای مستأجران خود گرفتند. او با بیان اینکه در این مسئله، نوعی دوگانگی وجود داشت، می‌افزاید: از یک سو با بخشنامه ستاد ملی مقابله با کرونا مواجه بودیم و از سوی دیگر با قانون مصوب مجلس مبنی بر حکم تخلیه ملک بر اساس آئین دادرسی مدنی؛ از همین رو پرونده‌های زیادی در اجرای احکام دادگاه‌ها معطل مانده است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

استقرار کمپ خونگیری ...

مسعود ترابی، مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: در ...

در جهش تولید به حرکت ...

استاندار فارس اولین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه ...

کلاس‌های دانشگاه پیا ...

رییس دانشگاه پیام نور استان فارس اعلام کرد: با توج ...

رونمایی از سامانه‌ ر ...

 مجری سامانه راهنمای گردشگری نابینایان گفت: ب ...

توضیحات دادستان در م ...

به دنبال انعکاس اخباری در خصوص وقوع یک فقره قتل و ...

گزارش «افسانه» از دو ...

گزارش «افسانه» از دومین رو همايش ملى ف ...

برپایی موکب به مناسب ...

مراسم ولادت با سعادت امام مهربانی‌ها حضرت اما ...

ورود فاضلاب صدرا به ...

«افسانه» از تداوم سرریز پساب صدرا به آ ...

نظرات