وعده هاى متناقض خريد واكسن كرونا

    
تعداد بازدید: 5535
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
*نتوانستند یک دلار هم برای خرید واکسن کرونا بدهند و سرونوشت واردات این واکسن شاید همانند سرنوشت واکسن آنفولانزا شود*در حالی تعلل و سردرگمی برای تهیه واکسن کرونا وجود دارد که وزیربهداشت گفته گره های واردات واکسن کرونا باز می شود *سهم کشورهای فقیر از واکسن کرونا در مقایسه با کشور های ثروتمند یک در ۱۰ است*دولت از تصمیم و اراده برای واروات واکسن می گوید و محققان واکسن چینی و روسی را تجویز نمی کنند

مریم مرادی: در استانه یکسالی ویروس کرونا حالا بسیاری از شرکت های معتبر دارویی و ساخت واکسن خبر از تولید واکسن کرونا داده اند
واکسنی که این روزها به نوعی برای دستیابی به آن در بین کشورها رقابت ایحاد شده است و کشورهای مختلفی درخواست خود را برای دریافت واکسن کرونا ثبت کرده اند.
در همین حین که کرونا همچنان قربانی می گیرد برخی از کشورها واکسیناسیون گسترده را آغاز کرده اند .
گرچه امیدها برای واکسیناسیون و دریافت واکسن کرونا افزایش یافته است که از طرفی اما و اگرهایی بر سر راه دریافت این واکسن وجود دارد.
رسماً روند واکسیناسیون سراسری کرونا در کشور بریتانیا و روسیه آغاز شده است و سایر کشورها نیز درحال انجام مقدمات قانونی و آماده واردات و توزیع هستند.
پیش از این سازمان بهداشت جهانی با تشکیل کنسرسیومی اعلام کرد که با ساخت واکسن کرونا روند دسترسی عادلانه کشورها برای خرید واکسن فراهم شود.
سازمان بهداشت جهانی بر اساس کنسرسیوم کواکس برای توزیع عادلانه واکسن کرونا در نظر گرفت تا کشورهای مختلف بتوانند با عضویت در آن پیش پرداختی را به عنوان بخشی از هزینه واکسن کرونا پرداخت وارد فهرست خریداران شوند.

*تعلل و سردرگمی برای تهیه واکسن کرونا
نگرانی ها از دریافت واکسن کرونا در داخل کشور و اما و اگرها در این زمینه کم نیست
درحالی صحبت های ضد و نقیضی از روند دریافت واکسن کرونا گفته می شود که هنوز به طور قطعی مشخص نیست روند واردات واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون در داخل کشور تا چه اندازه جدی است.
این درحالی است که همین چند ماه پیش تهیه واکسن آنفولانزا که چندین سال پیش ساخته شده است؛ تقریبا غیرممکن بود و به نوعی مردمی که هرسال واکسن انفولانزا را به راحتی از داروخانه ها تهیه می‌کردند امسال به دلیل کمبود توزیع داروخانه ای نشد‌.
تبدیل شدن سرنوشت واکسن‌ کرونا به سرنوشت واکسن آنفولانزا و تعلل و سردرگمی در برای دریافت واکسن کرونا منجر به این شده است که عده ای کاسبی خود را داه بیندازند و از همین حالا تبلیغات دروغین برای دریافت واکسن کرونا آغاز شده است.

* نگران تبدیل شدن سرنوشت واکسن‌کرونا به سرنوشت واکسن آنفولانزا هستیم
اما آنسوی نگرانی ها نظرات و واکنش های مقامات دولتی نسبت به روند واردات واکسن کرونا است
در حالی دولت اعلام کرده است که واکسن کرونا از دی یا بهمن ماه وارد کشور می‌شود که از آن طرف نمایندگان مجلس ادعا دارند که حتی یک دلار هم برای خرید واکسن در نظر گرفته نشده است.
آنطور که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرده است دولت حتی یک دلار هم برای خرید واکسن کرونا نداده‌است و توان خرید واکسن کرونا را نداریم و نه به ما خواهند داد.
شهریاری می گوید: نتوانستند یک دلار هم برای خرید واکسن کرونا بدهند و سرونوشت واردات این واکسن شاید همانند سرنوشت واکسن آنفولانزا شود .
به گفته وی ایران قرار بود عضو کواکس باشد به شرطی که بتواند پول بدهد و قرار است ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به ایران بدهند در صورتی که پیش قسط اولیه آن ۵۲ میلیون دلار است که تا امروز که بررسی کرده ایم حتی یک دلار هم پرداخت نشده است.
*گره های واکسن کرونا باز می شود

اما نمکی؛ وزیر بهداشت نظری متفاوت دارد و گفته است واکسن کرونا وارداتی به زودی وارد می شود.
به گفته وزیر بهداشت به دلیل فشارهای ناجوانمردانه آمریکا در نقل و انتقالات ارز دچار مشکل بودیم و با دستور رئیس جمهور گره‌های تامین واکسن از خارج از کشور در حال گشوده شدن است.
وی همچنین می گوید: به زودی واکسن کرونا وارداتی برای ترغیب گروه‌های آسیب‌پذیر وارد کشور خواهد شد

*سهم کشورهای فقیر از واکسن کرونا در مقایسه با کشور های ثروتمند یک در ۱۰ است
سفارش واکسن کرونا در کشورهای مختلف ادامه دارد و در برخی کشورها همچون کانادا با حجم واکسن کرونایی که سفارش داده است می‌تواند پنج بار جمعیت کشور خود را واکسینه کند.
این موضوع منجر به افزایش نگرانی از سهم نابرابر کشورهای ثروتمند و فقیر از واکسن کرونا شده است و آنطور که عفو بین الملل گفته است کشورهای ثروتمند ۱۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و ۵۳ درصد از واکسن‌های ساخته شده کرونا را خریداری کرده اند اما در کشورهای فقیر از هر ۱۰ نفر تنها یک نفر می تواند به واکسن کرونا دسترسی داشته باشد‌

*واکسن چینی و روسی توصیه نمی شود
همچنین مینو محرز؛ محقق پروژه تولید واکسن کرونا ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا
گفته است که معلوم نیست واکسن کرونا از چه کشوری قرار است خریداری شود.
او که گفته است واکسن چینی و روسیه را توصیه نمی‌کنیم در مورد واکسن کرونا ایرانی نیز گفته است: واکسن کرونایی که تولید شده در واقع ویروس ضعیف شده است مانند واکسنی که در کشورهایی مانند چین و روسیه ساخته شده است.
همچنین به گفته محرز کهپپپ واکسن کرونا تولید داخل اواخر بهار ۱۴۰۰ آماده می شود و از طرفی هم واکسن کرونا که در کشورهای دیگر است تا به دست ما برسد زودتر از تیم داخلی نخواهد بود.
*تصمیم و اراده واردات واکسن کرونا در مقابل تحریم

تناقض در عمل و اظهارات از روند تهیه و تولید واکسن و اینکه برخی گفته اند مشکل برای طراحی واردات واکسن کرونا وجود ندارد ، درحالی است که از سوی دیگر به دلیل تحریم های بانکی و مشکلات ارزی همچنان مشکل وجود دارد.
رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت تاکید کرده است که وزیر بهداشت خریداری و واردات واکسن کرونا را آغاز کند.
حسن روحانی با بیان اینکه واکسیناسیون افرادی که در گروه پر خطر هستند به زودی آغاز می‌شود، عنوان‌کرده است که بانک مرکزی برای وارد کردن واکسن کرونا فعال است و پول ، اراده و تصمیمش صادر شده اما آمریکا مانع است و به هر بانک و کشوری مراجعه می‌کنیم ممانعت می کند.
در همین رابطه رییس بانک مرکزی هم در یادداشت اینستاگرامی اعلام کرده است که ایران به خاطر تحریم ها برای خرید واکسن از کنوانسیون کواکس دچار مشکل شده است.
به گزارش افسانه؛
در حالی این‌ روزها روند فوتی های کرونا در کشور کاهش ۴۰ درصدی داشته است که از فوت روزانه ۵۰۰ نفر به ۳۰۰ نفر رسیده است و این روند کاهشی در کنار ساخت واکسن کرونا امیدهایی را برای رهایی از مهمان ناخوانده یکساله در جهان بیشتر کرده است

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

توليد مواد غذايی در ...

توليد مواد غذايی در كنار فاضلاب...* در مسیر فاضلاب ...

صرفه‌جویی میلیون‌ها ...

مدیر عامل شرکت پتروشیمی شیراز  گفت: در اقدامی ...

تلخی‌های سوگواری کرو ...

«افسانه» از شرایط دشوار سوگواری درگذشت ...

ایده های خود را به ک ...

دبیر اجرایی رویداد استارتاپی هوشمند سازی در صنعت:ا ...

راه‌اندازی کارگاه تو ...

آستان مقدس حضرت احمدبن موسی‌الکاظم (ع) در پی ...

گزارش «افسانه» از دو ...

گزارش «افسانه» از دومین رو همايش ملى ف ...

شناسایی 125 مورد جدی ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی 1 ...

نظرات