تاریخ مصرف بورس تمام شده است

    
تعداد بازدید: 5136
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
استاد دانشگاه الزهرا(س) در گفت و گو با «افسانه» از ناتوانی دولت در حفظ بازار سهام می گویدتاریخ مصرف بورس تمام شده است*راغفر: مدت هاست که بازار بورس به شدت دارای حباب است و سقوط بازار سهام در این شرایط امری منطقی است*در شرایط فعلی تنها تبلیغات شرکت های شستا و بنگاه هایی که دولت در آنها نفوذ دارد توانسته تا حدودی بازار بورس و قیمت سهام ها را بالا نگه دارددستکاری در انتظارات جامعه و ترغیب مردم برای ورود به بورس از عوامل افزایش قیمت در بازار سهام است

محمدرضا طاهری: در حال حاضر دولت بدون تمرکز بر فعالیت های بنیادی در تلاش است تا بتواند اقتصاد را به صورت روزانه اداره کند و برای این فعالیت هر روز به نوسان و کاهش و افزایش بازارهایی مانند ارز، بورس، طلا و... رو می آورد و شرایط را روز به روز برای مردم دشوارتر می کند.
از زمانی که در بازار ارز، نرخ ۲۰ هزار تومان عادی شد، کانال‌های بعدی راحت‌تر پشت سر گذاشته شدند، به طوریکه بیشتر فعالان اقتصادی و مردم نگرانند که این عادی‌سازی با صعود به دهه چهارم قیمتی تشدید شود؛ مسئله‌ای که انتظارات را بیش از پیش منفی می‌کند.
هم زمان با اینکه دلار فاصله خود با مرز ۳۰ هزار تومان را کمتر می‌کند، رئیس کل بانک مرکزی از ایستادگی این بانک برابر خواسته‌های تورم‌زا خبر داد. این حرف به این معنی خواهد بود که سیاستگذار پولی در این نقطه در برابر دیگر اضلاع تیم اقتصادی دولت ایستادگی خواهد کرد؛ چرا که هرچه تامین کسری‌ بودجه ازین پس بر نقدینگی بیافزاید، عملا تورم‌های غیرقابل کنترل نزدیکتر خواهد شد.
این روزها بیش از هر زمان دیگر فعالان اقتصادی؛ از خصوصی تا دولتی نگران وضع اقتصادی کشور هستند. گزارش مربوط به رشد نقدینگی، تورم فقر، افزایش نرخ بیکاری، رکود و ورشکستگی بخش‌های صنعتی و تولیدی و خدماتی سبب پیچیده‌تر شدن شرایط فعلی شده است. اقتصاد به‌شدت دچار روزمرگی شده و تلاطم سیاسی بین‌المللی فرصت و انگیزه‌ لازم برای تدوین راهکارهای بلندمدت توسعه‌ کشور را به چالش کشیده است. آن طور که راغفر استاد دانشگاه الزهرا می گوید: اگرچه دولت در آینده تلاش می کند تا حدودی نرخ دلار را کاهش دهد اما با در نظر گرفتن وضع اقتصادی و سیاست هایی که در این بخش اتخاذ می شود نرخ دلار مجددا به 30 هزار تومان باز خواهد گشت.
راغفر با اشاره به اینکه دولت با افزایش نرخ ارز به 30 هزار تومان مسائل و امورات کشور را می گذرانند بیان کرد: بی شک در شرایط فعلی نرخ دلار طبق کسری بودجه دولت تعیین می شود.
استاد دانشگاه الزهرا در ادامه با اشاره به وضعیت بورس و اتفاقات ناشی از آن بیان کرد: مدت هاست که بازار بورس به شدت دارای حباب است و نباید فراموش کرد که در این شرایط سقوط بازار سهام امری منطقی است. وی با اشاره به اینکه دولت تمام تلاشش را برای حفظ بازار بورس به کار گرفته است گفت: اما نباید فراموش کرد که دولت توان حفظ بازار سهام را ندارد.
راغفر در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه بازار بورس هیچ ارتباطی با تولید در کشور ندارد ادامه داد: در شرایط فعلی تنها تبلیغات دولت، رسانه های بخش عمومی و تبلیغ بنگاه های عمومی مانند سازمان تامین اجتماعی و شرکت های شستا و بنگاه هایی که دولت در آن ها نفوذ دارد توانسته تا حدودی بازار بورس را نگه داردو قیمت سهام ها را بالا نگه دارد.
وی با اشاره به اینکه تلاش های کاذب برای بنگاه های دولتی و تحت نفوذ دولت باعث شده که قیمت های سهام همچنان بالا بماند ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که تاریخ مصرف بورس خیلی وقت است که گذشته و احتمالا سرمایه گذاری در بازار سرمایه در آینده جواب نخواهد داد. استاد دانشگاه الزهرا با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار سهام در دوران افول قرار دارد گفت: بی شک دولت سرمایه هایی که وارد بازار سهام و بورس می شود در نهایت وارد بانک ها می کند بطوریکه در این پروسه تنها جای حساب ها تغییر می کند.
راغفر ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی بازار بورس سرمایه گذاری در بورس به هیچ وجه قابل اتکا و اعتماد نیست این در حالیست که دستکاری در انتظارات جامعه و ترغیب مردم برای ورود به این از عوامل افزایش افزایش قیمت سهام در بازار بورس به شمار می رود.
وی ادامه داد: متاسفانه اتفاقاتی که اخیرا در بازار بورس رخ داده است باعث لطمه به اعتماد مردم شده است که احیا و بازسازی این آسیب در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

صدور 209 هزار سند ما ...

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس در گفت و گو با افسان ...

رونمایی از سامانه‌ ر ...

 مجری سامانه راهنمای گردشگری نابینایان گفت: ب ...

بن بست آی تی آی؟

گزارش «افسانه» از اعتراض جمعی از بازنش ...

توضیحات دادستان در م ...

به دنبال انعکاس اخباری در خصوص وقوع یک فقره قتل و ...

از هر ۱۰۰ نفر در کشو ...

از هر ۱۰۰ نفر در کشور20 نفر در تصادفات جان خود را ...

راه‌اندازی کارگاه تو ...

آستان مقدس حضرت احمدبن موسی‌الکاظم (ع) در پی ...

کرونا 60 درصد فروش س ...

گزارش «افسانه» از شرایط صنایع نساجی ای ...

پاک فطرت و اعتمادی ب ...

رئیس کمیته حقیقت یاب سیل شورای شهر شیراز تایید کرد ...

نگاهی به سریا ل ممنو ...

این روزها بازار سریال های نمایش های خانگی داغ است. ...

نظرات