فصل گرانی زيتون فارس

    
تعداد بازدید: 5492
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
كشت و نگهدارى زيتون براى كشاورزان و باغداران استان مقرون به صرفه نيست -----------------------------------------------------------................................-------فصل گرانی زيتون فارس 

محمدرضا طاهری: مشکلات کشاورزان و باغداران استان تمامی ندارد و هر ساله وارد یک مرحله جدید می شود؛ اگرچه در سال گذشته تعداد کشت زیاد محصولات مشکلاتی را برای باغداران زیتون ایجاد کرده بود اما در سال جاری عکس این موضوع اتفاق افتاده است، بطوری که کاهش تولید و کشت این محصول مشکلاتی را برای باغداران و فعالان این بخش ایجاد کرده است.
کمبود کارخانه‌های فرآوری، نبود قیمت تضمینی و جایگاه‌های خاص برای عرضه، آفات و بیماری‌ها، باردهی نداشتن و برداشت سنتی زیتون سبب شده تا درصد بالایی از زیتون استان فارس یا به‌صورت خام از استان خارج شود یا این‌که به صورت خام‌خوری مصرف شود. با توجه به نقش زیتون در تولید روغن و واردات 90 درصدی روغن مورد نیاز از خارج، سرمایه‌گذاری در زمینه فرآوری زیتون می‌تواند از خروج سرمایه و ارز از کشور و فارس جلوگیری کند.
آن طور که طباطبائی رئیس انجمن زیتون فارس می گوید: در سال جاری با کاهش 60 تا 80 درصدی تولید زیتون در کل استان مواجه هستیم که این مهم مشکلاتی را برای باغداران ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه سال گذشته یکی از سال های خوب در بخش تولید زیتون در استان بود، می گوید: اما در سال جاری کاشت زیتون در استان کاهش یافته است بطوری که در سال 99 در بخش کاشت زیتون با کاهش 80 درصدی مواجه هستیم.
سید جعفر طباطبائی در گفت و گو با «افسانه» با اشاره به اینکه درختان زیتون معمولا یک سال در میان بارآوری دارند، می افزاید: این در حالی است که حدود 50 درصد از وضع کشت زیتون به افت دما در بهمن ماه هر سال بستگی دارد، بطوری که افت دما از اسفند سال گذشته تا فروردین سال جاری باعث شد که باغداران زیتون با مشکل مواجه شوند.وی می افزاید: بی شک این مهم سبب می شود که کشاورزان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند چرا که کاهش تولید زیتون در سال های گذشته در استان بی سابقه است.
طباطبائی با اشاره به اینکه ورود دلالان برای خرید و فروش زیتون در سال گذشته باغداران را با مشکلات زیادی مواجه کرد، می افزاید: اما در سال جاری کاهش کشت زیتون کشاورزان را با مشکل مواجه می کند.
رئیس انجمن زیتون فارس با اشاره به اینکه 30 درصد کاهش تولید زیتون به دلیل موضوع سال آوری امری طبیعی است، ادامه می دهد: اما 50 درصد کاهش تولید به نوسانات دمایی باز
می گردد، بطوری که این مهم سبب شده که از بهمن ماه سال گذشته تا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری افت شدید دمایی داشته باشیم.
عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران در ادامه با بیان اینکه متاسفانه همزمان شدن کاهش تولید و نوسانات و افت دمایی باعث شده که در سال جاری کشت و تولید زیتون 80 درصد کاهش یابد، می افزاید: با این تفاسیر کشت و نگهداری زیتون به هیچ وجه برای کشاورزان و باغداران مقرون به صرفه نیست.
طباطبائی در ادامه با بیان اینکه زیتون همانند برنج محصولی نیست که در سفره تمام اقشار جامعه وجود داشته باشد، می افزاید: بی شک گران شدن قیمت زیتون باعث می شود که مردم دیگر از خرید این محصول استقبال نکنند و این محصول از سبد غذایی مردم حذف شود.
وی با اشاره به اینکه وضع بد اقتصادی وکاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت محصولی مانند زیتون باعث شده که مردم دیگر از خرید این محصول استقبال نکنند، ادامه می دهد: اما نباید فراموش کرد که روغن زیتون یکی از محصولاتی است که تاثیر زیادی بر کاهش سکته قلبی و..... داشته و دارای خواص زیادی است.
رئیس انجمن زیتون فارس با اشاره به اینکه باغداران و زیتون کاران موظفند که طرح ملی کاشت زیتون را رعایت کنند، ادامه می دهد: به دلیل اینکه 90 درصد روغن زیتون ها وارداتی است و از دیگر کشورها وارد می شود بنابراین این محصول به عنوان کالای استراتژیک محسوب می گردد.
عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران یادآور می شود که میزان تولید زیتون در سال گذشته کشور حدود 12 هزار تن بود. وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود30 هزار تن زیتون در استان کشت شد، می گوید: حدود 30 درصد این مقدار توسط کارخانه های استان خریداری شد؛ در حالی که حدود 21 هزار تن زیتون چیده نشده بر سر درختان باقی است.
**وضع نامناسب تولید زیتون در سال جاری
پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه سال گذشته یکی از سال های خوب در تولید زیتون در استان فارس بود،
می گوید: اما وضع زیتون سال جاری نسبت به سال گذشته تعریفی ندارد.
مجید رضا پاکاری در گفت و گو با «افسانه» با اشاره به اینکه در بخش زیتون روغن و کنسرو زیتون وارد می کنیم، می افزاید: در تلاشیم تا برنامه ریزی مستمر و مداوم واردات زیتون را کاهش دهیم.
وی با اشاره به اینکه دولت در تلاش است تا از واردات زیتون به کشور جلوگیری کند، می افزاید: دولت در جهت تامین زیتون کشور و افزایش کشت این محصول حمایت هایی را انجام می دهد تا به واسطه آن شاهد توقف واردات این محصول به کشور باشیم.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در سال گذشته توانستیم حدود 15 هزار تن زیتون تولید کنیم، می افزاید: بیشتر تولید زیتون در سال گذشته در بخش روغن انجام شد.
پاکاری با اشاره به اینکه وضع زیر ساخت های استان برای کشت زیتون مناسب و فراهم است،
می افزاید: در حال حاضر وضع تولید روغن زیتون در استان بسیار مناسب است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

مسمومیت ۷۱۸ نفر با ا ...

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌ها ...

روز طبیعت در شیراز و ...

 با رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی در روز سیزد ...

حضور تجار عراقی در م ...

رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاو ...

علم و فناوری پیشران ...

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ...

هوش مصنوعی و کنترل خ ...

استفاده از سامانه‌های هوشمند در ‌شهر شیر ...

فروش فرش زنديه به قي ...

علی داورى،مديرعامل مجتمع فرش زنديه درگفت وگو با &l ...

ایستگاه مترو وکیل‌ال ...

شهردار شیراز گفت:ایستگاه مترو وکیل‌الرعایا ضم ...

ابتلای ۴۰ نفر از کاد ...

ابتلای40 نفر از کادر درمان بیمارستان علی اصغر(ع) ب ...

قدردان همراهی شیرازی ...

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به همراهی مرد ...

نظرات