مشاوره تلفنی 38 روان‌شناس در مرکز 1480

    
تعداد بازدید: 5216
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
«افسانه» از پویش مشاوره تلفنی «با ما حرف بزن» در ایام همه‌گیری کروناویروس گزارش می‌دهد  ------------------------------------مشاوره تلفنی 38 روان‌شناس در مرکز 1480----------------------------------*معاون پیشگیری بهزیستی استان: آموزش مهار‌ت‌های ارتباطی آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد----------------------------

 

احسان اکبرپور: اوایل هفته بود که پیامکی سراسری با عنوان «با ما حرف بزن» برای شهروندان ارسال شد؛ پیامکی که در آن اعلام شده بود که شهروندان می‌توانند از ساعت 8 تا 24 به صورت رایگان با مرکز مشاوره تخصصی سازمان بهزیستی تماس بگیرند و درباره مسائل مختلف خود از مشاوره‌های تخصصی روان‌شناختی بهره بگیرند. پویش «با ما حرف بزن» اما طرحی از خدمات رایگان سازمان بهزیستی و مربوط به سال‌ها پیش است و در این روزها و روزگار کرونایی، با ارائه خدمات تخصصی مشاوره روانشناختی به قصد بهبود سلامت روان شهروندان همه‌روزه در حال فعالیت است. به ویژه در ایامی که موج دوم بیماری کرونا به‌سرعت در مناطق مختلف جهان در حال گسترش است و دولت‌ها برای مقابله با اثرات مخرب این ویروس بر سلامت شهروندان طرح‌های متفاوت، روش‌های متنوع و اثرگذاری را امتحان می‌کنند.

 

*روحیه، عنصر کلیدی غلبه بر کرونا

واقعیت آن است که حفظ روحیه و افزایش اعتمادبه‌نفس در غلبه به هر وضعیت نامناسب روحی و روانی به‌ویژه در این هنگامه بیماری کرونا مؤثر است. روانشناسان در این 3 ماه و اندی که از همه‌گیری کروناویروس گذشته است، بارها توصیه کرده‌اند که اگر شهروندان در این شرایط روحیه خود و امید به زندگی‌شان را از دست بدهند، آسیب‌های بیشتری می‌بینند و این روند درمان را طولانی‌تر می‌کند. از سوی دیگر نه‌تنها تقویت روحیه شهروندان و افراد درگیر در این وضعیت روحی و روانی مهم، لازم و ضروری است، بلکه علاوه بر فرد مبتلا، اعضای خانواده هم نیاز به تقویت روحیه دارند و استفاده از مشاوره روان شناسان برای هر فرد ضروری است. چرا که خانواده‌ها از اصلی‌ترین پایگاه‌های زندگی هر فردی است که ایجاد تزلزل در هر کدام از بخش‌های آن ممکن است زندگی افراد را دچار مشکلات زیادی کند.

 

*مشاوره 16 ساعته 38 روان‌شناس مجرب در مرکز 1480 فارس

در همین راستا معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی فارس در گفت‌وگو با «افسانه» با بیان اینکه خط تلفنی 1480 چندسال است در زمینه مشاوره رایگان تلفنی فعالیت می‌کند می‌گوید: همزمان با انتشار ویروس کرونا این سازمان تمهیداتی را به‌منظور توسعه خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای از طریق مرکز مشاوره تلفنی صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰ به‌صورت تخصصی و رایگان در اختیار شهروندان قرار داده است. محمدرضا هوشیار در ادامه می‌افزاید: این خط مشاوره در حال حاضر با در اختیار داشتن 38 نفر از کادر تخصصی مشاوران و روانشناسان واجد صلاحیت فعالیت خود را از هشت صبح لغایت ١٢ شب ارائه می‌دهد. هوشیار در ادامه خاطرنشان می‌کند: از آغار بحران کرونا در استان فارس به مشاوران این مرکز آموزش تخصصی لازم در زمینه اجرای دستورالعمل مربوط به زمان بحران ارائه شد و مشاوران به صورت تخصصی و حرفه‌ای و با نظارت علمی و اخلاقی در حال خدمت‌رسانی به هم استانی‌ها هستند.

 

*1480 در همه زمینه‌های روان‌شناختی به شهروندان مشاوره می‌دهد

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی فارس با بیان اینکه این مشاوره‌ها توسط پرسنل تخصصی با تحصیلات ارشد و دکترای روانشناسی و مشاوره ارائه می‌شود، می‌گوید: پاسخگویی در حیطه‌های کودک و نوجوان، خانواده، ازدواج، بالینی، توانبخشی و درمان اعتیاد ارائه می‌شود.

به گفته هوشیار از ابتدای شیوع کرونا تغییراتی در میزان و نوع تماس‌ها ایجاد شده که عمدتاً به مشکلات بحران فعلی شامل نگرانی از ابتلا و خودبیمارانگاری و علائمی از جمله اضطراب، ترس‌های بیمارگونه، وسواس و نگرانی بود اما با گذشت زمان تماس‌ها بیانگرمشکلات بین فردی و سبک‌های ارتباطی خانواده، مشکلات اقتصادی و نوع برخورد و سبک تربیت فرزندان است.

 

*1480 امکانی رایگان و تخصصی برای حفظ سلامت روان خانواده‌ها

محمدرضا هوشیار در ادامه می‌گوید: از ابتدای شیوع کروناویروس تماس‌های شهروندان بار 1480 شامل سه مورد مشخص بوده است. به گفته او، در ابتدای شیوع این ویروس اغلب افراد ترس و واهمه ابتلا به کرونا را داشتند، سپس از سطح ترس و اضطراب کاسته شد و مشاوره‌ها به سمت آموزش مهارت‌های رفتاری پیش رفت. معاون توسعه پیشگیری بهزیستی فارس سپس با بیان اینکه از اندکی پیش نیز مشاوره‌ها از کرونا و آموزش مهارت‌ها به سمت مشاوره‌های روتین رفته است، خاطرنشان می‌کند: با تبلیغاتی که اخیراً درباره خط 1480 افزایش یافته، میزان تماس‌ها و مشاوره‌ها نیز افزایش یافته است. به باور هوشیار، مشاوره تلفنی 1480 از یک سو موجب کاهش هزینه و زمان آمدوشد به دفاتر مشاوره شده است و از سوی دیگر امکانی رایگان را برای افراد ساکن در مناطق حاشیه‌ای و روستایی فراهم آورده است.

 

*آموزش مهارت‌های ارتباطی از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی فارس در ادامه با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مؤلفه در سلامت خانواده، سلامت جسمی روانی و رشد مهارت‌های اجتماعی و رفتاری است، می‌گوید: همه این موارد نیز در گروی آگاهی است. محمدرضا هوشیار با بیان اینکه آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی نوعی پیشگیری آسیب‌های اجتماعی است، می‌افزاید: بسیاری از بحران‌های بالقوه اجتماعی پس از تلفن به 1480 و گفت‌وگو با مشاوران این مرکز رفع و برطرف شده است. هوشیار با بیان اینکه خانواده‌ها باید مشاوره را به‌عنوان یکی از الزامات در سبد سلامت خانوار قرار دهند، خاطرنشان می‌کند: به شهروندان توصیه می‌کنیم که برای کوچکترین مسائل خود نیز از امکان مشاوره استفاده کنند؛ چرا که این موضوع بر بهبود کیفیت زندگی سالم خانواده‌ها تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

تاریخ مصرف بورس تما ...

استاد دانشگاه الزهرا(س) در گفت و گو با «افسا ...

مشاوره تلفنی 38 روان ...

«افسانه» از پویش مشاوره تلفنی «ب ...

زلزله شیراز را لرزان ...

زمین لرزه ای به بزرگی 4/7 ریشتر شیراز را لرزاند

شیراز میزبان بزرگتری ...

بزرگترین رویداد استارتاپی فناوری های نوین در صنعت ...

تخریب سنگ هفتاد تنی ...

سنگ خطرناک دروازه قرآن که پیش از این موجب نگرانی ش ...

تسهیلات حمایتی دستگا ...

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری ...

بازدید مدیر عامل شرک ...

امیرحسین نادری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامی ...

افزایش مبتلایان کرون ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ...

شهروندان به پارك ها ...

گزارش «افسانه» از اقدامات صورت‌گر ...

نظرات