زنجيره هاى آتش

    
تعداد بازدید: 5935
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
*آتش‌سوزی‌ها تا اوایل آبان ماه ادامه دار  و به همین دلیل این بحث مهمترین موضوع روز استان و مورد نگرانی است*از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۷۱آتش سوزی در مراتع و ارتفاعات استان گزارش شده است وتنها ۱۰ مورد آتش سوزی طی چند روز گذشته اتفاق اقتاده است* تاکنون بیش از ۱۶۰ هکتار از مراتع و منابع طبیعی استان دچار حریق شده است و شرایط بحرانی و بغرنج تری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت

مریم مرادی: جنگل های استان های  هم مرز فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، بوشهر ، هرمزگان وکرمان  به صورت زنجیره ای درگیر آتش سوزی هستند و هر بار با  مهار آتش در منطقه ای دوباره شعله های آتش از نقطه ای دیگر زبانه می کشد.
درحالی این روزها سرمایه های چندین ساله با آتش دست و پنجه نرم می کنند که از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۷۱آتش سوزی در مراتع و ارتفاعات استان گزارش شده است.
تتها ۱۰ مورد آتش سوزی طی چند روز گذشته اتفاق اقتاده است.
ارتفاعات و مراتع کوهستانی در شهر شیراز و شهرستان ها در روزهای اخیر طعمه حریق شده است و در آخرین مورد آتش سوزی در سه شهرستان فراشبند، کازرون و فسا آتش سوزی  گزارش شده است.
 
از اواسط اردیبهشت امسال تاکنون موارد مختلف آتش سوزی در نقاط مختلف استان فارس گزارش شده است و آنطور که مدیرکل منابع طبیعی فارس می گوید طی ۲۴ ساعت گذشته بزرگترین آتش سوزی در شهرستان کازرون رخ داده که در حال حاضر تحت کنترل است.
به گفته شهرام منتصری  از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۷۰ مورد اتش سوزی در ۱۶۲ هکتار از مراتع و جنگل های استان رخ داده است. 
*شرایط بحرانی و بغرنج آتش سوزی ها در فارس 
 
منتصری در رابطه با شرایط امسال در وقوع آتش سوزی ها به "افسانه" می‌گوید: با وجود اینکه وضعیت امسال نسبت به پارسال با توجه به بارندگی های خوب و افزایش پوشش گیاهی خوب بوده است؛ لذا‌با تعداد آتش سوزی هایی که تا چند شب گذشته(۹ خردادماه) داشته ایم شرایط بحرانی و بغرنج تری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.
همچنین بنابر سوابق و تجربه های سال گذشته آتش سوزی ها تا اواخر تابستان و حتی تا اوایط پاییز ادامه دارد و در این شرایط تعداد آتش سوزی ها روزانه بیشتر می شود.
این درحالی است که بیش از90درصد این آتش سوزی‌ها منشا انسانی دارد؛ روشن کردن و رها کردن آتش توسط گردشگران و آتش زدن کاه و کلش توسط کشاورزان عامل آتش سوزی های اخیر استان بوده است.

منتصری با اشاره به انباشت علوفه در مراتع و مناطق جنگلی و افزایش بارندگی ها می گوید: این نشان از افزایش وقوع آتش سوزی ها دارد چنانچه طی هفته اخیر تعداد آتش سوزی ها افزایش  داشته است.
*تعامل نیروهای نظامی و دستگاه های اجرایی برای مهار آتش سوزی ها
وی با بیان اینکه برای مهار آتش سوزی ها به تجهیزات بیشتری نیاز است؛عنوان می کند: برای مهار آتش سوزی ها نیاز به تجهیزات بیشتری نسبت به سال قبل داریم و باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود و همچنین با تأکید استاندار و مدیریت بحران استانداری تعامل بین دستگاه‌ها در سطح استان چه دستگاه‌های اجرایی و چه نیروهای نظامی برقرار شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه تعداد آتش‌سوزی‌ها روزانه اضافه می شود خاطرنشان می کند: پیش بینی می‌شود که  آتش‌سوزی‌ها ادامه داشته باشد و حتی تا اوایل آبان ماه نیز موضوع آتش‌سوزی را داشته باشیم به همین دلیل این بحث مهمترین موضوع روز استان و مورد نگرانی است.
منتظری همچنین در رابطه با تجهیزات و اعتبارات لازم برای مهار آتش عنوان می کند: در این زمینه سازمان نیز اعتباری برای خرید تجهیزات در نظر گرفته است و امید است که با تکمیل تجهیزات کمبودها جبران شود.
وی با اشاره به تهیه تنقشه پهنه بندی آتش سوزی می‌گوید:اقدامات اولیه از اسفند ماه سال ۹۸ با امادگی تجهیزاتی و مکاتبه با سازمان های مختلف در امر اطفا حریق  صورت گرفته است و همچنین۲هزار و ۸۴۰ همیار طبیعت ثبت شده داریم.
به گزارش افسانه؛ از سال گذشته وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان به واسطه افزایش پوشش گیاهی و خشک شدن آن در فصل گرما منجر به مهم ترین موضوع زیست محیطی در سطح استان تبدیل شده است که این روند و ادامه دار بودن آن زنگ خطری برای حیات درختان و گونه های مختلف گیاهان خواهد بود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

اعتیاد زنانه شده است

مدیر کل بهزیستی فارس هشدار داد-------------------- ...

فرش دستباف فارس فرام ...

گزارش «افسانه» از مشکلات هنر میراثی فر ...

آیین نامگذاری خیابان ...

در یکصد و سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ته ...

پاک فطرت و اعتمادی ب ...

رئیس کمیته حقیقت یاب سیل شورای شهر شیراز تایید کرد ...

پوشاک برند خارجی در ...

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان ص ...

نخستین پیروزی تیم فو ...

تیم فوتبال بانوان زاگرس شیراز که در نیم فصل نخست ب ...

تاریخ مصرف بورس تما ...

استاد دانشگاه الزهرا(س) در گفت و گو با «افسا ...

نظرات