سال طلايی گندم فارس

    
تعداد بازدید: 5183
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
*پیش بینی می شود بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزارتن گندم تولید و بیش از  یک میلیون تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به مراکز خرید تحویل گردد*در سال زراعی جاری۲۶۷ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۱۴۰ هزار هکتار گندم دیم در فارس کشت شده است


مریم مرادی: برداشت گندم درحالی در بخش های جنوبی آغاز شده است که استان فارس در کاشت و برداشت این محصول همواره رتبه اول در کشور داشته است.

این روزها کشاورزان استان مشغول برداشت خوشه های طلایی از مزارع خود هستند و افزایش سطح زیر کشت گندم در سال جاری به واسطه بارش های مناسب و پیش بینی های هواشناسی منجر به این شد که امسال سال طلایی برای گندم فارس باشد.

این درحالی است که سال گذشته کشاورزان و بهره برداران گندم با چالش های زیادی مواجه بودند و با وجود عدم رضایت از قیمت گندم سال قبل و مشخص نبودن قیمت جدید اما امسال کشت گندم ۵ درصد افزایش داشته است.

* سال طلایی گندم فارس

افزایش کاشت و برداشت محصول استراتژیک گندم در استان موضوعی است که احمد دهقان؛ مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری۲۶۷ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۱۴۰ هزار هکتار گندم دیم در فارس کشت شده است؛ تصریح می کند: پیش بینی‌های بموقع هواشناسی و شروع بارش ها از آبان ماه،باعث شد کشاورزان با اعتماد به پیش بینی های کارشناسان هواشناسی نسبت به کشت گندم در مزارع خود اقدام کنند.

دهقان با بیان اینکه امسال،سالی طلایی برای گندم فارس است؛ به "افسانه" می گوید: امسال حدود ۵ درصد بیشتر نسبت به سال گذشته گندم کشت شد و این درحالی است که کشاورزان هنوز از قیمت خرید تضمینی گندم اطلاعی نداشتند.

وی می گوید: استفاده از بذور مناسب،تدارک مناسب تر کودهای ازته، بارش های با پراکنش مناسب، کنترل عوامل خسارت زا مانند بیماری های برگی و از همه مهم تر تخصیص آب سد درودزن به گندم زارهای شهرستان های خرامه،شیراز و مرودشت و ...نوید سالی پر بار  برای گندم زارهای استان دارد.

*تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم

مدیر زراعت جهادکشاورزی فارس همچنین در رابطه با پیش بینی برداشت محصول گندم در استان عنوان می کند:بیش بینی می شود که بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزارتن گندم تولید و بیش از  یک میلیون تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به مراکز خرید تحویل گردد.

دهقان با اشاره به اینکه برداشت گندم از ۲۰ فروردین ماه در شهرستان های مهر و لامرد شروع شده است؛خاطرنشان می کند: برداشت گندم تا اوخر مردادماه نیز در مناطق سردسیری مانند خسروشیرین و شهرستان اباده ادامه دارد ودر حال حاضر برداشت گندم در شهرستانهای لامرد و مهر به اتمام رسیده است و شهرستان های، خنج، گراش، لار، رستم، ممسنی، قیرو کارزین، فراشبند، فسا، داراب و جهرم در حال برداشت است.

*کیفیت گندم امسال بی نظیر است

به گفته وی کیفیت گندم امسال هم بی نظیر است و می توان گفت که بهترین آرد و نان نسبت به ده سال گذشته تولید می شود.

دهقان تصریح می کند: طی یکی دو سال گذشته با بارش های مناسب سال خوبی برای کشاورزی استان است و محصولاتی که تولید و برداشت می شود نسبت به قبل از کیفیت بهتری برخوردا است.

به گزارش افسانه؛ درحالی شهر‌های جنوبی استان فارس آغاز شده که نرخ تضمینی خرید گندم از سوی دولت  ۲ هزار و ۵۰۰تومان اعلام شد و نسبت به پارسال ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

این درحالی است که نرخ  پایین  خرید  تضمینی گندم در سلل گذشته مانع از تحویل گندم به دولت شد و در استان فارس بیش از ۴۵ درصد گندم تولیدی به دولت تحویل داده نشد.
*با احتساب رایانه آب و برق کشاورز در خرید تضمینی گندم ضررنمی کند
دهقان در ارتباط با نرخ تضمینی خرید گندم نیز می گوید: گرچه کشاورزان نسبت به این افزایش قیمت رضایت چندانی ندارند اما در این شرایط کشور نیاز به همراهی کشاورزان است.

وی با بیان اینکه کشاورزان خط مقدم تولید هستند و نیاز به همکاری و فداکاری آن ها در این زمینه است؛ یادآور می شود: وضعیت و قیمت خرید تضمینی به ضرر کشاورز نیست و ممکن است که سود آن ها کمتر باشد اما چون کشاورز صاحب زمین، آب یارانه دریافت می‌کند و برق یارانه‌ای دارد که اگر مجموع آن محاسبه شود عملا به ضرر کشاورز نیست.

مدیر زراعت جهادکشاورزی فارس با اشاره به اینکه با محاسبه یارانه ای که به کشاورزان در مصرف آب و برق داده می شود؛ خاطرنشان می کند: با احتساب این موارد  قیمت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می شود.

دهقان ادامه می دهد: در این برهه از زمان به همراهی کشاورزان نیاز است و انتظار است که با توقع کمتر و ه دامنه سود کمتر در خرید تضمینی گندم دولت را همراهی کنند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

کشف ۱۵۱ تن برنج احتک ...

ماموران نیروی انتظامی ۱۵۱ تن برنج احتکار شده را در ...

رکورد تولید و فروش د ...

مدیرعامل شرکت لعابیران گفت: بعد از شش سال تولید ما ...

ورود به پناهگاه حیات ...

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بختگان از ممنوع ...

هشدار مدیریت بحران د ...

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس درخصوص فعالیت ...

شناسایی 125 مورد جدی ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی 1 ...

گزارش استاندار فارس ...

استاندار فارس در ارائه گزارشی از روند اجرای طرح فا ...

نخستین پیروزی تیم فو ...

تیم فوتبال بانوان زاگرس شیراز که در نیم فصل نخست ب ...

نظرات