صدور 209 هزار سند مالکیت کاداستری در استان

    
تعداد بازدید: 6326
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس در گفت و گو با افسانه مطرح کردصدور 209 هزار سند مالکیت کاداستری در استان *چنانچه تغییر سند دفترچه ای به سند تک برگ (کاداستر) صورت نگیرد هیچ گونه خدمات ثبتی ارائه نمی شود*بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار سند مالکیت دفترچه ای از زمان تاسیس اداره ثبت احوال صادر شده است و ۹۰۰ هزار سند دفترچه ای باقی مانده و نیمی از آن تعویض شده است* ثبت  2 میلیون و 649 هزار و 141 هکتار از منابع طبیعی و اراضی ملی تا آخر سال گذشته در بانک جامع کاداستر استان

مریم مرادی: مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس  با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون جامع حدنگار (کاداستر)، تعویض اسناد و مالکیت دفترچه ای فعال شده است، عنوان کرد: از سال ۹۴ تلاش هایی در این زمینه برای تبدیل و تعویض مالکیت دفترچه صورت گرفته است و نیمی از اسناد دفترچه ای در چند سال اخیر به سند کاداستر تبدیل شده است.

سید مهدی هاشمی در گفت وگو با «افسانه»  با اشاره به اینکه ماده ۱۱ مهلت قانونی دارد و تا اول فروردین ۹۹ بوده است که به دلیل عدم مراجعه مردم از اول سال ۹۹ خود قانون پیش بینی کرده است چنانچه تغییر سند دفترچه ای صورت نگرفت، از ارائه هر گونه خدمات ثبتی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار سند مالکیت دفترچه ای از زمان تاسیس اداره ثبت احوال صادر شده است، ابراز کرد: ۹۰۰ هزار سند دفترچه ای باقی مانده و نیمی از آن تعویض شده است. هاشمی با اشاره به شیوع کرونا و سیاست سازمان ثبت در تعویض سند و برون سپاری تهیه نقشه عرصه املاک گفت: برون سپاری به صورت پایلوت در فارس و سه استان دیگر استفاده می شود که با استفاده از ظرفیت نقشه برداران خارج از سیستم ثبت، تاکنون ۲۶۰ نفر ثبت نام کرده اند.

وی افزود: با استفاده از مهندسان نظام مهندسی و نقشه کشی این مزیت است که در تعویض مالکیت تسریع ایجاد شود و با توجه به اینکه در سطح استان مجموعا ۷۲ نقشه در سیستم ثبت داریم به دلیل کمبود نیروی انسانی منجر به برون سپاری شده است.

هاشمی همچنین به استفاده از ظرفیت های مکانیزه و خدمات الکترونیک اشاره کرد و افزود: در به کار گیری نقشه برداران خارج از سیستم ثبت نام غیر حضوری نقشه برداران آغاز شد و آموزش به صورت الکترونیکی صورت می گیرد و نهایتا صدور گواهی بعد از آزمون آنلاین است.

به گفته هاشمی با به کارگیری نقشه برداران ایجاد سرعت، رقابت و کاهش هزینه مدنظر است و همزمان با برون سپاری این امکان برای مالکین فراهم است که به صورت الکترونیکی درخواست خود را اعلام کنند و از هفته گذشته این خدمت ارائه شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به ارائه درخواست الکترونیکی تغییر سند مالکیت به کاداستر گفت: متقاضیان با مراجعه به دفترخانه رسمی و باجه پستی نسبت به تحویل مدارک فرم درخواست اسناد مالکیت دفترچه ای اقدام کنند و دفاتر اسناد رسمی و باجه پستی مکلف هستند ظرف ۲۴ ساعت نسبت به ارسال مدارک از طریق پست و به صورت الکترونیکی به اداره های ثبت ارسال کنند و بعد از وصول اسناد و مدارک، اسناد بررسی و در صورتی که نقشه مورد نیاز در بانک جامع اطلاع املاک استان موجود باشد و نیاز به بازدید محل نباشد، سند مالکیت صادر و مجدد از طریق پست به آدرس اعلامی مالک ارسال می شود.

هاشمی ادامه داد: در صورتی که نیاز به بازدید محل باشد توسط نقشه بردار برون سپار نقشه تهیه می شود و در سامانه شمیم ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به تهیه نقشه اقدام می شود و ارسال آن به اداره های ثبت جهت بررسی صورت می گیرد و چنانچه ایراد و اشکال فنی داشته باشد بعد از بررسی لازم نسبت به صدور سند مالکیت اقدام می شود.

وی خاطر نشان کرد: با شیوع کرونا و ارائه خدمات دولت الکترونیک، اجرای قانون کاداستر از جمله اهدافی بوده است که از این ظرفیت استفاده شده است و تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای و تبدیل آن به تک برگ موجب ایجاد بانک های اطلاعاتی دفاتر املاک الکترونیک می شود.

هاشمی افزود: درحال حاضر استعلام های املاکی که دفاتر الکترونیک ایجاد شده است به صورت آنی پاسخ داده می شود و سایر استعلام ها کمتر از ۲۴ ساعت است.

*صدور بیش از ۲۰۹ هزار سند مالکیت کاداستر

 هاشمی با اشاره به صدور بیش از 209 هزار سند مالکیت کاداستری، پاسخگویی به بیش از 172 هزار استعلام واصله و وصول بیش از 155 هزار خلاصه معامله توسط ادارات ثبتی این استان در سال گذشته گفت: همچنین صدور 8 هزار و 159 سند در راستای قانون ساماندهی، 3 هزار و 824 سند قانون تعیین تکلیف املاک و اراضی فاقد سند رسمی و 2 هزار و 255 سند جهت موقوفات بخشی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این اداره کل در سال گذشته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به تشکیل بیش از 16 هزار و 909 پرونده اجرایی در ادارات اجرای ثبت استان تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 10 هزار و 739 پرونده اجرایی در فارس مختومه شده است.

به گفته وی در جانمایی اطلاعات نقشه بیش از 8 میلیون و 186 هزار و 942 هکتار از منابع طبیعی و اراضی ملی تا آخر سال گذشته در بانک جامع کاداستر این استان بررسی شده که تا کنون 2 میلیون و 649 هزار و 141 هکتار از آن تثبیت گردیده است و با این احتساب، تعداد قطعات جانمایی منابع طبیعی و اراضی ملی در فارس تا پایان سال گذشته 13 هزار و 451 قطعه است. هاشمی ثبت بیش از 3 هزار و 837 شرکت و مؤسسه در اداره ثبت شرکت های شیراز در سال گذشته را حاصل بهره گیری این اداره از کارشناسان خبره در جهت خدمات رسانی بهینه در این حوزه برشمرد و عنوان داشت: از شرکت ها و مؤسسات ثبت گردیده در سال 1398 تعداد 3 هزار و 276 شرکت تجاری و 561 مؤسسه غیر تجاری به ثبت رسیده است. وی با اشاره به مدت زمان رسیدگی و پاسخگویی به امور متقاضیان در امور ثبت شرکت ها، گفت: در مقوله تعیین نام کمتر از یک روز، تأسیس یک روز و انحلال و تغییرات دو روز است.

 
 
برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

۲۲ درصد از تلفات جاد ...

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌­ای استان ...

کرونا مستاجران را حا ...

گزارش«افسانه» ‌از شیب تند اج ...

آگاه‌سازی عمومی دربا ...

رییس اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ...

زلزله شیراز را لرزان ...

زمین لرزه ای به بزرگی 4/7 ریشتر شیراز را لرزاند

قانون بايد تلطيف شود

چگونه زنان و دختران به بهانه هاى مختلف اسير خشم مر ...

تمام دانش‌آموزان تا ...

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۰۵ ه ...

نخستین پیروزی تیم فو ...

تیم فوتبال بانوان زاگرس شیراز که در نیم فصل نخست ب ...

نظرات