روستاییان خود جوش مسیرها را بستند

    
تعداد بازدید: 5698
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
* مردم روستا ناچار هستند که برای تامین موادغذایی و تولیدات کشاورزی و دامداری مورد نیاز به مناطق شهری رفت و آمد داشته باشند* از روزهای اول شیوع ویروس کرونا برخی روستاها (روستاهای گردشگری) با بستن مسیرهای ورود به روستا اعلام کردند که برای مقابله با ویروس آماده اند* مردم روستا اگر مشکوک و یا علائم ابتلا به ویروس را داشته باشند به دلیل نبود امکانات باید با صرف هزینه، بعد مسافت و هزینه اقامت به مراکز درمانی در مناطق شهری مراجعه کنند* شرایط جامعه روستایی نسبت به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بسیار مناسب است

مریم مرادی: شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفندماه به سرعت تمام مناطق  کشور را تحت تاثیر قرارداد.

درحالی وجود این ویروس از ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ در کشور تایید شد که در مدت زمانی کوتاه به تمام مناطق و استان ها سرایت کرد‌ و تا امروز با درگیری تمام مناطق کشور، ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر مبتلا و  ۴ هزار و ۲۳۲ نفر فوتی داشته است.

گستردگی شیوع بیماری در پهنای تمام استان‌های کشور بی شک موضوع مدیریت پیشگیری، هشدار و درمان بیماری ویروس کرونا را با موانعی روبرو کرده است و از طرفی مدیریت پیشگیری، هشدار و درمان بیماری بر حسب مناطق جغرافیایی، نقاط شهری و روستایی و با توجه به عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، زیرساخت‌ها، اقلیم و... نیازمند الگوها و سیستم‌های متفاوتی است.

در این میان دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و درمان از جمله بیمارستان برای انجام آزمایش یا درمان ویروس کرونا یکی از مولفه‌هایی است که در صورت نیاز، دسترسی به این خدمات مشخص شده است.

اما بیمارستان‌های تعیین‌شده برای بیماری شکرونا در مناطق شهری است و آنچه محرز است دسترسی روستاییان به این مراکز با توجه به بعد مسافت، هزینه رفت‌و‌آمد و هزینه اقامت در شهر ممکن است با موانعی همراه شده باشد؛ موضوعی که خود تهدیدی برای شیوع بیشتر بیماری است. همچنین در صورت عدم اطلاع‌رسانی کامل به روستاییان درخصوص بیماری مورد نظر، علائم و ویژگی‌های بیماری و تفاوت آن با سرماخوردگی و آنفلوآنزا، خود دلیلی بر انتشار بیشتر بیماری خواهد بود.

با این حال سفر روستاییان به شهرها برای خرید مایحتاج زندگی و تهیه نهاده‌های تولید و ابزار کار به همراه فرهنگ متفاوت روستایی دید و بازدیدها و رفت‌و‌آمدها در محیط روستا، هنوز پابرجاست. با این وجود نگرانی از شیوع وسیع و سریع ویروس کرونا در مناطق روستایی و شهرهای نزدیک آن، زمانی که به آمار و امکانات بهداشتی روستاها توجه شود دوچندان می‌شود و نحوه دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی و دسترسی به آب لوله‌کشی نشان می‌دهد که در مناطق روستایی و کمتر برخوردار این موضوع  نگران‌کننده است.

* اقدام خودجوش روستاییان برای پیشگیری از کرونا و رعایت بهداشت

مردم در مناطق روستایی از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا، اقداماتی را انجام دادند و برخی روستاها (روستاهای گردشگری) با بستن مسیرهای ورود به روستا اعلام کردند که برای مقابله با ویروس آماده اند.

رضایی یکی از ساکنین روستای مهارلو است؛ او در رابطه با این موضوع به «افسانه» می گوید: از آنجا که روستای ما یک منطقه گردشگری است و هر سال شاهد ورود بسیاری از گردشگران به روستا بودیم، اهالی تصمیم گرفتند که با بستن مسیر روستا و مناطق گردشگری دریاچه مهارلو، اعلام کنند که برای مقابله با ویروس آماده ایم.

وی می گوید اهالی روستا همچنین با استفاده از سم پاش های تراکتور اقدام به ضدعفونی و گند زدایی روستا کرده اند که تمام این اقدامات خودجوش و توسط خود مردم صورت گرفته است.

به گفته رضایی، درحالی برای مقابله با ویروس نیاز است که مردم از همدیگر فاصله بگیرند که متاسفانه در برخی مناطق روستایی این موضوع رعایت نشده است و حتی بسیاری به شهرهای دیگر رفته اند یا اینکه پذیرای مهمان از دیگر شهرها بوده اند.

* با فاصله مراکز درمانی از روستا خطر ابتلا به کرونا در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است

اما مراجعه به مناطق شهری برای تامین مایحتاج و نیازهای شغلی روستاییان، موردی است که رضایی در این رابطه می گوید: متاسفانه مردم روستا ناچار هستند که برای تامین موادغذایی و حتی ابزارهای مورد نیاز کار به مناطق شهری رفت و آمد داشته باشند و در این میان ممکن است که فرد به دلیل رفت و آمد و ارتباط با دیگران آلوده به ویروس شود.

وی ادامه می دهد: از آنجا که اگر یک نفر در روستا آلوده شود می تواند تعداد زیادی را آلوده کند، این نگرانی وجود دارد؛ همچنین مردم روستا اگر مشکوک و یا علائم ابتلا به ویروس را داشته باشند ناچار هستند باز به مراکز درمانی در مناطق شهری مراجعه کنند، چرا که مرکزی برای تشخیص اولیه بیماری هم در مناطق و بخش های روستایی وجود ندارد.

این فرد ساکن روستا با اشاره به اینکه مردم روستا برای شکست و مبارزه با کرونا متحد هستند، خاطر نشان می کند: با این وجود ضریب خطر ابتلا به ویروس در بین مردم روستا بیشتر از دیگر مناطق است.

*آموزش و اطلاع رسانی در مناطق روستایی همزمان با تشکیل ستاد کرونا آغاز شده است

سید کمال پاک فطرت، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس در رابطه با اقدامات صورت گرفته در راستای پیشگیری از ویروس کرونا و شرایط روستاهای از نظر تردد، دسترسی به خدمات و ... به «افسانه» می گوید: از روز اول که ستاد کرونا در استان تشکیل شد، با دستورالعمل هایی که در مدیریت استانی ارائه گردید ما تدابیر لازم را دراین  خصوص در نظر گرفتیم  و با اطلاع‌رسانی که به دهیاری و شوراها به عنوان هسته اصلی صورت گرفت و همچنین از طریق بخشداری و فرمانداری، ابلاغیه لازم را برای آنها ارسال کردیم.

به گفته پاک فطرت، همچنین آموزش ها و مکاتبات لازم در این زمینه صورت گرفته و با اطلاعاتی که به مراکز بهداشت در روستاها ارسال شد، در این زمینه نیز موفق و شاهد بودیم که با هماهنگی که با پایگاه های مقاومت شورا و دهیاری های مراکز صورت گرفت، آمار ابتلا در روستاهای ما بسیار کم بوده است.

*با وجود ۴ هزار روستا در فارس، اما موارد ابتلا انگشت شمار بوده است

وی با اشاره به جلوگیری از ورود مهمانان نوروزی و گردشگران به روستاها طبق اطلاع رسانی هایی که صورت گرفته است، یادآور شد: براساس دستورالعمل هایی که از مرکز صادر شده است و همه گروه هایی که در روستاها به صورت خود جوش فعال هستند، بسیاری از روستاها به صورت  متمرکز برای عدم ورود مسافر هماهنگ شدند که در سطح دهستان ها اقدام شده است و  اقدام به بستن راه‌ها کردند. پاک فطرت تصریح می کند: همچنین عدم ورود مسافر به روستاهای هدف گردشگری را مد نظر داشتیم که در این خصوص به موقع اقدام شد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با اشاره به تولید و توزیع ماسک، گندزدایی و سم زدایی در مناطق روستایی و رعایت طرح  فاصله گذاری اجتماعی در روستاها می گوید: با توجه به اینکه ما ۴ هزار روستا داریم اما موارد ابتلا انگشت شمار بوده است و این نشان می‌دهد که کار هدایت شده است.

* روستاییان برای تامین مایحتاج و تولیدات کشاورزی و دامی مجبور به تردد در مناطق شهری هستند

پاک فطرت با بیان اینکه در روستاها به دلیل امکانات کمی که وجود دارد و برای تهیه مایحتاج، افراد مجبور هستند که به شهرها سفر کنند، یادآور می شود: همچنین برای تهیه برخی اقلام تولیدات کشاورزی و دامی و خوراک نیز روستاییان نیاز به تردد دارند و این را نمی‌شود به پای انتقال ویروس گذاشت؛ چرا که ترددها ضروری و با رعایت کردن یک سری اصول بهداشتی همراه بوده است و ادامه هم دارد.

وی با اشاره به گزارشاتی که روزانه از وضع روستاها دریافت می شود، بیان می کند: با توجه به گزارشاتی که  به صورت روزانه  از دهداری، بخشداری و فرمانداری ها دریافت می شود و با بررسی های انجام شده، مشخص می شود که در این زمینه به خوبی عمل شده و شرایط جامعه روستایی نسبت به پیشگیری از شیوع کرونا بسیار مناسب است. با این وجود روستاییان گرچه به صورت خودجوش و با بستن راه ها مبارزه با ویروس کرونا را در پیش گرفته اند اما باز شرایطی مانند تامین مایحتاج، تولیدات دامی و کشاورزی و از همه مهم تر اختصاص مراکز درمانی مبتلایان در مناطق شهری پارادوکسی است که مجدد پای روستاییان را به مناطق شهری باز می کند؛ موضوعی که ریسک ابتلا به ویروس و انتقال آن در مناطق روستایی را دوچندان
 می کند.

در این شرایط اختصاص اکیپ‌هایی برای بازرسی به روستاهایی که فاقد خانه بهداشت هستند و بررسی تمهیدات لازم برای پیشگیری و اختصاص وسایل مورد نیاز بهداشتی به جامعه بزرگ روستایی، ضروری است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

خاطره بازی با دهه 30

عصر دیروز و در آخرین جمعه اردیبهشت‌ماه، محوطه ...

اجاره بها 50 درصدافز ...

اجاره بها 50 درصدافزايش داشته است

قوه قضائیه استاندارد ...

گفت‌وگوی اختصاصی «افسانه» با معاو ...

همکاری همه جانبه دست ...

صبح چهارشنبه اولین جلسه شورای مسکن استان در س ...

به اسناد دفترچه ای د ...

 مدیرکل ثبت اسناد  و املاک فارس با اشاره ...

مصرف دخانیات در بین ...

گزارش«افسانه» از علل سوق پیدا کردن جوا ...

معرفی نامزدهای مورد ...

نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری انقلاب اسلامی در ...

برپایی موکب به مناسب ...

مراسم ولادت با سعادت امام مهربانی‌ها حضرت اما ...

نظرات