کتمان نه؛ اما جزئیات را نگویید

    
تعداد بازدید: 7710
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
گفت‌وگوی «افسانه» با دکتر رحیم آرمان متخصص روان‌پزشکی درباره چگونگی مراقبت از کودکان در شرایط شیوع کرونا

احسان اکبرپور: حالا دیگر سخن از کرونا، نقل همه محافل است؛ ویروسی که در کمتر از دو هفته تمامی گستره ایران را درنوردیده است، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را فعلاً درگیر کرده و حدود ۸۰ قربانی نیز بر جای گذاشته است. پس بیراه نیست که آنچه حتی در خصوصی‌ترین مکالمات اعضای خانواده نیز مطرح می‌شود؛ صحبت و سخن از ویروس کروناست. اما یک نکته بسیار مهم آن است که در این شرایط، چگونه می‌توان آرامش و امنیت خاطر کودکان را که شاهد رفتارها و گفت‌وگوهای روزانه اعضای خانواده هستند؛ حفظ کرد؟ چگونه می‌توان در عین توضیح چرایی ِتعطیلی مهدهای کودک و مدارس، هم آموزش‌های مراقبت از سلامت و بهداشت فردی و جمعی را در این شرایط برای‌ کودکان توضیح داد و هم از ایجاد اضطراب و استرس در آن‌ها جلوگیری کرد. دکتر رحیم آرمان متخصص روان‌پزشکی در گفت‌وگو با «افسانه آنلاین» له این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

*کرونا را برای کودکان کتمان نکنید؛ اما از ذکر جزئیات چشم‌ بپوشید
دکتر رحیم آرمان با بیان اینکه نباید وجود بیماری کرونا در جامعه را از کودکان کتمان کرد، می‌گوید: کودکان به دلیل تعطیلی مهدهای کودک و مدارس، و همچنین با مشاهده مراقبت‌های بهداشتی والدین مانند پوشیدن دستکش و ماسک، متوجه شرایط غیرعادی میشوند؛ از همین رو باید درباره این بیماری به کودکان توضیح داده شود. این متخصص روان‌پزشکی در ادامه با تأکید بر اینکه توضیح بیماری کرونا به کودکان نباید با ذکر جزئیات این بیماری همراه باشد، می‌افزاید: باید به کودکان تأکید کرد که این بیماری نیز مانند بیماری سرماخوردگی است و با مراقبت‌های بهداشتی می‌توان بر آن غلبه کرد. رحیم آرمان با تأکید بر اینکه باید به کودکان این اطمینان داده شود که بیماری کرونا برای آن‌ها بی‌خطر است و برای بزرگسالان نیز خطر چندانی در بر ندارد، خاطرنشان می‌کند: خانواده‌ها باید به کودکان این اطمینان خاطر را بدهند که مراقب سلامت او و خود هستند، اما ضرورت دارد که کودکان نیز با شست‌وشوی دست‌ها و رعایت نکات بهداشتی از خود مراقبت کنند.

*تنها درباره خطر انتقال کرونا به کودکان توضیح دهید؛ نه خطرات بیماری
دکتر رحیم آرمان در ادامه با تأکید بر اینکه نباید از خطرات ویروس کرونا، آمارهای مربوط به مرگ‌ومیر این ویروس و گستره دربرگیری آن در جهان برای کودکان گفت، می‌افزاید: ذکر این جزئیات به کودکان شوک وارد می‌کند و سبب ایجاد اضطراب و استرس در آن‌ها می‌شود. این متخصص روان‌پزشکی با بیان اینکه باید دلیل تعطیلی مهدهای کودک و مدارس را به کودکان توضیح داد، می‌افزاید: باید به آن‌ها گفت که رفتن به مهدکودک و مدرسه سبب انتقال ویروس کرونا می‌شود، اما خطر دیگری جز انتقال ویروس برای کودکان ندارد. به گفته این روان‌پزشک تأکید والدین به کودکان درباره لزوم قرنطینه و خانه‌نشینی باید صرفاً بر مبنای توضیح خطر انتقال ویروس کرونا باشد، و نه خطرات و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن.

*مهم‌ترین نکته حفظ آرامش خانواده و ایجاد احساس امنیت در کودکان است
دکتر رحیم آرمان در ادامه می‌گوید: والدین در این ایام نباید به گونه‌ای رفتار کنند که کودکان تصور کنند که گویی خطری در کمین سلامتی جامعه است. به گفته این روان‌پزشک والدین باید تا حد امکان درباره اخبار مربوط به کرونا و خطرات آن در خانه صحبت نکنند؛ بلکه باید آرامش خود را حفظ کنند و به پرسش‌های کودکان درباره این بیماری نیز به صورت کلی توضیح دهند. این متخصص روان‌پزشکی در پایان با تأکید مجدد بر اینکه اشاره به جزئیات و خطرات ناشی از ویروس کرونا منجر به به‌هم‌‌ریختگی ذهنی کودکان می‌شود، خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین نکته در این شرایط، حفظ آرامش خانواده و تقویت احساس امنیت در کودکان است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

فارس در شرایط قرمز ...

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حاشیه جلسه ستاد د ...

تلاش برای یافتن مبتل ...

تلاش برای یافتن مبتلایان بدون علامت ویروس کرونا در ...

مدیریت ناصحیح باغ از ...

کارشناس کشاورزی اهل اسپانیا گفت: مدیریت ناصحیح باغ ...

مسمومیت الکلی در فار ...

۶۸۳نفر به علت مسمومیت با الکل صنعتی به مراکز درمان ...

کرونا مستاجران را حا ...

گزارش«افسانه» ‌از شیب تند اج ...

کاهش دمای هوا در برخ ...

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ک ...

افتتاح اولین مجتمع ت ...

آیین افتتاح اولین مجتمع تخصصی بیمه‌های زندگی ...

ادامه بارش‌های پراکن ...

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: پیش‌بینی‌ها ...

آتش ممنوعه

«افسانه» از آتش زدن بقاياى زمين هاى كش ...

نظرات