«فرمالین» درآسمان زرقان

    
تعداد بازدید: 5481
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
براساس نمونه گيري ها آلایندگی شهر زرقان چندبرابر نُرم جهانی است/«فرمالین» درآسمان زرقان* شركت‌هاي اطراف و در حريم شهرستان زرقان از خط قرمز مردم در حوزه تامين سلامت عبور كرده اند* بوي نامطبوع و آزار دهنده فرمالين در فضاي شهر زرقان كاملا قابل تشخيص است* بسياري از کارخانه‌ها برای اینكه اطلاعات و جزئيات مربوط به مباحث زيست محيطي و آلایندگی كارخانه شان به بيرون درز  پيدا نكند مانع از به كارگيري نيروهاي بومي شده‌اند 

مریم مرادی: درحالی شهرستان زرقان با داشتن 24 درصد صنایع استان به عنوان قطب صنعت فارس محسوب می شود که سلامت مردم و محیط زیست این شهر صنعتی به دلیل وجود آلاینده های خطرناک تهدید می شود.

فعالیت ۴۰۰ واحد صنعتی و بزرگترین شهرک صنعتی با ۷۰ کارگاه و کارخانه درحالی است که مردم زرقان همواره هوای آلوده را استشمام می کنند.

این آلایندگی حتی محیط زیست و پارک ملی بمو که در چند قدمی این شهرستان است را تهدید می کند و برخلاف اینکه آلایندگی شهر زرقان بیش از چندبرابر سطح جهانی است اما همچنان فعالیت کارخانه ها با درصد بالایی از تولید آلایندگی ادامه دارد. این در شرایطی است که بارها مسئولین شهری برای تغییر فعالیت کارخانه های آلاینده و کاهش تولید آلایندگی آنها ورود کرده اند اما همچنان نفع صنایع به سلامتی مردم ترجیح داده شده است.

سخنگوی شورای شهر زرقان در این رابطه با اشاره به تائید وجود ماده خطرناک فرمالین در فضای این شهرستان، عنوان کرد: نقش دو کارخانه در تولید این آلاینده براساس رأی دادگاه حتمی شده است اما برخلاف این رأی هیچ گونه اقدامی برای کنترل و
جابه جایی تاسیسات این کارخانه ها صورت نگرفته است و تنها بخشی از یکی از این کارخانه ها به دستور قضایی پلمپ شده است. حسن رستم زاده روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خط قرمز برای مردم موضوع سلامتی است، اظهار کرد: شركت
هاي اطراف و در حريم شهرستان زرقان از خط قرمز مردم در حوزه تامين سلامت عبور كرده و برخلاف سود دهي بسيار بالا حاضر نیستند در موضوع محيط زيست و كاهش آلايندهها هزينه كنند.

رستم زاده با بيان اينكه شركتهاي
نمونه گيري و سنجش آلاينده وجود فرمالين چندين برابر استانداردهاي جهاني را در هواي زرقان تائيد كرده
اند، خاطرنشان کرد: شركتهاي تولید آلايندگی به جاي اصلاح به دنبال پنهان كاري هستند و برخلاف گذشت دو سال از اعلام وضع نگران كننده نسبت به وجود فرمالين در فضاي شهري زرقان به جاي اصلاح، فرصت سوزي ميكنند. رستم زاده در ادامه افزود: طی بازدیدی که سازمان هایی مانند محیط زیست، پدافند غیر عامل استانداری فارس و بهداشت از صنایع و کارخانه های آلاینده داشتند همه وجود فرمالین را در هوای شهرستان زرقان تائید کردند.

وی با بیان اینکه متاسفانه صنایع به جای اصلاح امور همواره به دنبال پنهان کاری هستند، ادامه داد: این آلایندگی ها ثبت شد و فرصت3، ۶ تا ۲ ساله داده شد که در این مدت یکی از شرکت های صنایع شیمیایی فارس با نصب فلیترینگ این موضوع را تا حدودی برطرف کرد اما شرکت سینا این موضوع را نادیده گرفته است.

رستم زاده با بیان اینکه این شرکت قول داده است که تا پایان اسفند ماه این موضوع را برطرف کند، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان با بهانه اشتغال و رونق تولید این موضوع را نادیده گرفتند اما سلامتی  مردم در نظر گرفته نمی شود و حاضر نیستند دستگاه های فرسوده خود را تعمیر و یا عوض کنند. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر زرقان با گلايه از برخي مسئولين استان كه به جاي توجه به سلامت مردم زرقان و ارائه راهكار متناسب با آن به بهانه حفظ اشتغال مانع فعاليت شركتهاي آلاينده نشدهاند، گفت: مردم در عذاب هستند و نميشود مطالبات آنها را ناديده گرفت.

رستمزاده تاكيد كرد: بوي نامطبوع و آزار دهنده فرمالين در فضاي شهر زرقان كاملا قابل تشخيص است و بیشتر از این نمی شود پنهان كاري كرد.

وی خطاب به كساني که به دنبال اين هستند كه عمر اين شورا تمام شود و بتوانند در فضاي امن كار خود را دنبال كنند، گفت: این افراد بدانند مطالبه شورا يعني مطالبه مردم و مردم از حق خود كوتاه نميآيند و هر شورايي كه روي كار آيد، در بحث سلامت مردم شهر زرقان با كسي تعارف نخواهد داشت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زرقان همچنين با اشاره به اينكه ٩٠ درصد از نيروهاي شاغل در صنايع شهرستان زرقان غيربومی هستند، یادآور شد: بسياري از کارخانهها برای اینكه اطلاعات و جزئيات مربوط به مباحث زيست محيطي و آلایندگی كارخانه شان به بيرون درز پيدا نكند مانع از به كارگيري نيروهاي بومي شدهاند.

*این دشت دیگر توان و ظرفیت وجود صنایع شیمیایی را ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر زرقان هم با بیان اینکه موضوع توسعه صنایع شیمیایی در شهرستان باید لغو شود، ادامه داد: اگرچه مراجع مختلف بارها بر آلودگی دشت زرقان صحه گذاشته اند بنابراین این دشت دیگر توان و ظرفیت وجود صنایع شیمیایی را ندارد.

محمدرضا ظریفی با بیان اینکه صنایع آلوده مستقر در زرقان باید در دراز مدت جابه جا شوند، افزود: اگرچه این صنایع در 50 سال گذشته در زرقان مستقر شده اند اما با گذشت زمان و توسعه شهر شاهدیم که مردم در نزدیک کارخانه سکونت یافتند که دود و آلاینده ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

ظریفی با بیان اینکه بارها مسئولان صنایع به مردم اعلام کرده اند که رسانه ای کردن و اعلام وجود صنایع آلاینده در زرقان و وجود ماده آلاینده فرمالین سبب تنش در جامعه می شود، گفت: اما اعضا شورا شهر زرقان همواره بر این باورند که مردم حق زندگی سالم دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد صنایع آلاینده در شهرستان زرقان نداریم، ادامه داد: حدود 10 درصد از صنایع مستقر فعال در شهرستان زرقان صنایع شیمیایی هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر زرقان نیز از تهیه اطلس آلایندگی شهرستان زرقان توسط دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: در حال حاضر ٢٤ درصد صنعت استان فارس در شهرستان زرقان واقع شده و موضوع محیط زیست و کنترل آلایندگیها در این شهرستان یکی از اولویتهای شورای شهر است.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر زرقان به صنایع آلاینده فرصت جابه جایی داده است، گفت: به صنایعی که در راستای این مصوبه شورا حرکت کنند، تغییر کاربری همراه با ارزش افزوده مناسب بر روی املاک صنعت شان داده میشود تا جابه جایی را توجیه پذیر کند. وی از حضور خیرین شهر زرقان در مباحث فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و ورزشی خبر داد و گفت: درمانگاه تامین اجتماعی شهر زرقان که بخشی از آن توسط یک خیر اهدا شده است، پس از تجهیز به شکل رایگان خدمات بهداشتی و سلامت را به افراد تحت پوشش ارائه خواهد کرد.

ظریفی خاطرنشان کرد: حلوای زرقان نیز ثبت ملی شده و فرصتهای بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در مباحث صنعت غذایی و صنایع دستی بومی این شهر ایجاد کرده است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

گزارش «افسانه» از دو ...

گزارش «افسانه» از دومین رو همايش ملى ف ...

فصل گرانی زيتون فارس

كشت و نگهدارى زيتون براى كشاورزان و باغداران استان ...

شیراز؛ نوروز ۹۸، نور ...

مگر جز آن است که خاطره‌هایمان با قصه‌ها ...

خودکشی دانش آموز فسا ...

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس مطلب ...

جشن گل‌ریزان نیکوکار ...

گزارش «افسانه» از جشن گل‌ریزان نی ...

تورم نقطه‌به‌نقطه فر ...

نرخ تورم در خانوار روستایی فارس، 15 درصد بیشتر از ...

نگاهی به آداب ماه مب ...

نگاهی به آداب ماه مبارک رمضان در ابتدای سده‌ی ...

خسارت ۴۶۰ میلیارد ری ...

آمنه سپهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با ...

نظرات