صادرات واقعی یا کاغذی

    
تعداد بازدید: 6259
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
آمار صادرات کالا از فارس به کشورهای مختلف جهان دقیقا چقدر است؟صادرات واقعی یا کاغذی* رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس: آمارهای حوزه صادرات استان ساختگی است چرا که بیشتر محصولات از گمرکات استان صادر نمی شود* معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت استان: محصولات و کالاهای استان از هر مرزی به دیگر کشورها ارسال شود به اسم استان ثبت می شود

محمدرضا طاهری: در 10 ماه گذشته 292 هزار و 847 تن کالا به ارزش 331 میلیون و 642 هزار و 203 دلار از طریق گمرکات استان فارس به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 8 درصد و از لحاظ ارزش 55 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
در 10 ماه گذشته کالاهای صادراتی به 69 کشور جهان صادر شده است بطوری که عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، کویت، ترکیه، قطر، آلمان، هند و پاکستان عمده کشورهایی است که کالا به آنها صادر شده است.
اوره، محصولات لبنی، رب گوجه فرنگی، لوله فایبر گلاس، شیره و عصاره شیرین بیان، آرد گندم، خیار، ماهی، انجیر خشک بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.
این گزارش می افزاید که در 10 ماه گذشته 16 هزار و 875 تن کالا به ارزش 99 میلیون و 729 هزار و 726 دلار از طریق گمرکات استان فارس به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 4 درصد و از لحاظ ارزش 21 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
کالای وارداتی از 42 کشور جهان وارد شده که عمده آنها از چین، آلمان، ترکیه، امارات متحده عربی، فرانسه، برزیل، ایتالیا، آمریکا، تایلند و جمهوری کره بوده است.
این در حالی است که رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم اظهار داشت: تحریم‌های اخیر لطمه جدی به مبادلات دو کشور وارد کرده به طوری که تقریبا ۳۵ درصد مبادلات بین دو کشور کاهش داشته است.
آن طور که معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت فارس می گوید: میزان صادرات محصولات استان از لحاظ ارزشی 50 درصد رشد داشته است.
سید رضا ساداتی در گفت و گو با «افسانه» می افزاید: میزان صادرات استان در بخش وزنی،
4 درصد رشد داشته است.
ساداتی با اشاره به اینکه این آمار بیانگر این موضوع است که استان فارس توانسته کالاهای با ارزش افزوده زیادتری را به دیگر کشورها صادر کند، می افزاید: در شرایط فعلی 15 کشور پیرامون خلیج فارس و کشورهای هند و چین، اولویت صادرات محصولات استان به شمار می رود. وی با اشاره به محصولاتی که از استان فارس به دیگر کشورها صادر می شود، می افزاید: در حال حاضر محصولاتی مانند اوره، شمش، فولاد، صنایع غذایی مانند رب گوجه، میوه و تره بار از فرآورده هایی است که از استان فارس به دیگر کشورها صادر می شود.
معاون سازمان صمت با بیان اینکه مشکلی در ثبت میزان صادرات محصولات استان در گمرک نداریم، ادامه می دهد: محصولات و کالاهای استان از هر مرزی به دیگر کشورها ارسال شود به اسم استان ثبت می شود.
** میزان صادرات در واقعیت کاهش دارد
اما فروغان رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس در رابطه با میزان صادرات محصولات استان به دیگر کشورها نظر
دیگری دارد و معتقد است که میزان صادرات در واقعیت کاهش دارد.
خسرو فروغان در گفت و گو با «افسانه» می افزاید:
بعضی از افراد به دلیل اینکه بتوانند برای واردات محصولات ثبت سفارش انجام دهند، اقدام به صادرات محصولات و کالاها می کنند.
وی با بیان اینکه میزان صادرات در واقعیت افزایش نداشته است، می افزاید: در گذشته محصولاتی مانند رب گوجه فرنگی و ..... از استان به دیگر کشورها صادر می شد، بنابراین این مهم سبب شد که میزان حجمی صادرات زیاد
باشد.
رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس می گوید: آمارهای حوزه صادرات استان ساختگی است و در شرایط فعلی میزان صادرات واقعی استان به دلیل اینکه بیشتر محصولات از گمرکات استان صادر نمی شود، مشخص نیست.
وی با اشاره به اینکه بیشتر محصولات استان از دیگر استان ها به دیگر کشورها صادر می شوند، می افزاید:
بنابراین این مهم سبب شده که آمار دقیقی از میزان صادرات محصولات استان در اختیار نداشته باشیم. وی با اشاره به اینکه ارائه آمارهای متفاوت مبنی بر افزایش آمار صادرات، با واقعیت و حقیقت فاصله دارد، می افزاید: موضوع صادرات با مشکلات عدیده ای
دست و پنجه نرم می کند، بنابراین عوامل مهمی دست در دست هم داده اند و باعث شده که صادرات محصولات استان، کمرنگ شود.
فروغان با اشاره به اینکه موضوع بازگشت ارز هم از دیگر مشکلات حوزه صادراتی استان به شمار
می رود، ادامه می دهد: مشکلات موجود و تحریم ها
سبب شده که در مبادلات بانکی و انتقال ارز با مشکلات عدیده ای مواجه شویم که این مهم در حوزه صادرات، نمود بیشتری دارد.
رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس می گوید: در ماه های گذشته افرادی از کشورها عراق و افغانستان وارد ایران می شدند و مایحتاج و وسایل مورد نیازشان را با پول ایرانی خریداری
می کردند، بنابراین این کالاها با اسم ایران به این کشورها ارسال می شد؛ اما قابل توجه است
که باید ارز حاصل از فروش کالاها به دیگر کشورها، وارد ایران شود بنابراین این مهم سبب بروز مشکلاتی می گردید.
رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه محصولات میوه و تره بار هنوز بازارهای خود را در بعضی از کشورها از دست نداده اند،
می افزاید: اما به دلیل اینکه نتوانستیم فعالیت های مناسبی در موضوعات بسته بندی و برند سازی در این بخش انجام دهیم، محصولات استان فارس در یک قالب شکیل و زیبا صادر نمی شوند.
وی با اشاره به اینکه محصولات میوه و تره بار استان در دیگر کشورها به صورت فله ای به فروش
می رود، می افزاید: نداشتن بسته بندی مناسب محصولات میوه و تره بار باعث شده که 30 درصد محصولات در مسیر از بین برود؛ بنابراین این مهم هم توان رقابت محصولات استان را در دیگر کشورها از ما سلب کرده است.
فروغان با اشاره به اینکه میزان صادرات محصولات به مراتب کمتر از سال های گذشته شده است، می گوید: در شرایط فعلی میزان صادرات محصولات استان به دیگر استان ها به شدت کاهش پیدا کرده است بطوری که تحریم ها سبب شده که در صادرات محصولاتی مانند سیمان، مواد پتروشیمی، فولاد و ...... با مشکل مواجه شویم.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

ثبت تردد 400 ميليون ...

*۲۱ پاسگاه پلیس راه  در مناطق سردسیر ، ۶ واحد ...

پیام تسلیت مدیرعامل ...

مهندس حیدرنیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز در پیام ...

مسمومیت الکلی در فار ...

۶۸۳نفر به علت مسمومیت با الکل صنعتی به مراکز درمان ...

توسعه پتروشيمي شيراز ...

 مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر با تصری ...

سال طلايی گندم فارس

*پیش بینی می شود بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزارتن ...

جلوی حفاری غیرمجاز ...

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی ...

برگزار نشدن نماز جمع ...

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلا ...

زمینه اشتغال ۱۲ زندا ...

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان شیراز گفت: حرفه آموز ...

اعضای شورای شهر شیرا ...

با توجه به شیوع بیماری کرونا و با هدف تامین سلامت ...

نظرات