قوه قضائیه استاندارد جداگانه‌ای برای فیلم و کنسرت ندارد

    
تعداد بازدید: 5160
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
منبع : اختصاصی افسانه گفت‌وگوی اختصاصی «افسانه» با معاون فرهنگی قوه قضائیه درباره چگونگی نظارت بر برنامه‌های فرهنگیقوه قضائیه استاندارد جداگانه‌ای برای فیلم و کنسرت ندارد*ساخت فیلم‌هایی بر اساس شاهنامه فردوسی را امری مثبت می‌دانم

احسان اکبرپور: پاییز امسال بود که فیلم «خانه پدری» با وجود رفع توقیف پس از 6 سال، مجدداً توقیف و البته بار دیگر رفع توقیف شد. همان زمان روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که «برخلاف اینکه مقرر شده بود که این فیلم مورد اصلاح و بازسازی قرار گیرد ولی در این خصوص اقدام اصلاحی انجام نگرفته است. بنا بر این اطلاعیه، حسب دستور دادستانی علاوه بر جلو گیری از پخش فیلم مذکور، کلیه مرتکبین و مقصرین نیر تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.» با این حال بنا به نوشته خبرگزاری «میزان» این فیلم چند روز بعد «با مساعدت آیت الله رئیسی، ریاست قوه قضائیه کشور رفع توقیف شد.» اما چرا فیلم خانه پدری پس از رفع توقیف اول، مجدداً توقیف شد؟ اصولاً رویکرد معاونت فرهنگی قوه قضائیه در نظارت بر مجوزهای صادرشده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برنامه‌های فرهنگی چیست و چرا گاه برخی فیلم‌ها و کنسرت‌ها، با وجود دریافت مجوز از وزارت ارشاد، توقیف می‌شوند؟
*خانه پدری اصلاحات ارشاد را انجام نداده بود
در همین رابطه معاون فرهنگی قوه قضائیه در گفت‌وگوی اختصاصی با «افسانه» تأکید دارد که در خصوص توقیف برخی فیلم‌ها و کنسرت‌ها، میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضاییه رفتاری دوگانه وجود ندارد. حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی با اشاره به توقیف و سپس رفع توقیف مجدد فیلم خانه پدری در پاییز امسال می‌افزاید: در ماجرای فیلم خانه پدری اشکال دیگری وجود داشت و آن اشکال این بود که همان استانداردها و اصلاحاتی که شورای پروانه ساخت برای اکران این فیلم در نظر گرفته بود، صورت نگرفت. صادقی با بیان اینکه این اصلاحات باید در نسخه فیلم صورت می‌گرفت، خاطرنشان می‌کند: قوه قضائیه با ورود به این موضوع کمک کرد که همان اصلاحات وزارت ارشاد عملی شود.
*قوه قضائیه استاندارد جداگانه‌ای برای فیلم و کنسرت ندارد
معاون فرهنگی قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر اینکه قوه قضائیه استاندارد جداگانه‌ای برای فیلم‌ها و کنسرت‌ها ندارد، می‌گوید: قوه قضائیه همان استانداردهای وزارت ارشاد را می‌پذیرد. حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی با بیان اینکه مجوزهایی که طبق استانداردهای وزارت ارشاد صادر می‌شود، شرایط اجرایی نیز دارد، می‌افزاید: گاهی مشاهده می‌شود که مثلاً در برخی کنسرت‌ها، این مجوزها در مقام اجرا رعایت نمی‌شود.
صادقی با تأکید بر اینکه برگزارکننده کنسرت موظف است که شرایط برگزاری سالم کنسرت را ایجاد کند، خاطرنشان می‌کند: اگر برگزارکننده این شرایط را ایجاد نکند، مرتکب تخلف شده است و اگر با برخی کنسرت‌ها برخورد می‌شود، به این دلیل است.
*ساخت فیلم‌هایی بر اساس شاهنامه فردوسی را امری مثبت می‌دانم
معاون فرهنگی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اینکه این قوه منشأ صدور مجوز برای ساخت فیلم نیست، درباره ساخت فیلم‌هایی بر اساس شاهنامه فردوسی می‌گوید: من شخصاً موافق این موضوع هستم و آن را امری مثبت می‌دانم. حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی با تأکید بر اینکه شاهنامه مضامین بسیار عالی دارد، می‌افزاید: برای ساخت فیلمی بر اساس شاهنامه باید توجه کرد که قسمت‌های خوب این کتاب و به عنوان مثال قسمت‌هایی که روح حماسی را در مردم ترویج می‌کند، انتخاب و ساخته شود.
صادقی با بیان اینکه شاهنامه از ابتدا از مدح پروردگار آغاز می‌شود، می‌گوید: این کتاب ارجاع به خدا دارد و توحید و ولایت را بیان می‌کند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه برخی موارد در شعر امکان بروز دارد، اما در فیلم این امکان را ندارد، می‌گوید: از همین رو موضوعات مربوط به کتاب شاهنامه، باید به تناسب انتخاب شود. «فیلمسازان قطعات خوب شاهنامه را انتخاب کنند، ما هم از آن‌ها استفاده می‌کنیم.»

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

صف کشی اصولگرایان بر ...

«افسانه» از لیست‌های احتمالی برای ...

از هر ۱۰۰ نفر در کشو ...

از هر ۱۰۰ نفر در کشور20 نفر در تصادفات جان خود را ...

۲۲ درصد از تلفات جاد ...

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌­ای استان ...

اپلیکیشن فراوکلا " س ...

دسترسی به وکیل و دریافت مشاوره حقوقی بیش از عقد هر ...

خسارت ۴۶۰ میلیارد ری ...

آمنه سپهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با ...

ثبت تردد 400 ميليون ...

*۲۱ پاسگاه پلیس راه  در مناطق سردسیر ، ۶ واحد ...

«فرمالین» درآسمان زر ...

براساس نمونه گيري ها آلایندگی شهر زرقان چندبرابر ن ...

هجوم فارغ التحصیلان ...

«افسانه آنلاین» از مشکلات شغل آرایشگرا ...

گفتگوی منتشر نشده ب ...

گفتگوی منتشر نشده  افسانه آنلاین با زنده یاد ...

نظرات