سیگنال‌های سیاسی معیار قیمت طلا در ایران هستند

    
تعداد بازدید: 5873
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
گزارش «افسانه» از وضعیت بازار طلا در شیرازسیگنال‌های سیاسی معیار قیمت طلا در ایران هستند*90 درصد کارگاه‌های طلا در کشور تعطیل شده‌اند و بقیه نیز با 10 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند*85 درصد از پیشکسوتان صنف طلافروشان شیراز ناچار به واگذاری مغازه‌های خود شدند

احسان اکبرپور / بازار طلا و سکه در ایران روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد؛ هنگامی که شاخص اونس جهانی طلا افزایش قابل‌توجهی ندارد (مانند سال گذشته)، قیمت طلا بیش از 200 درصد افزایش می‌یابد و در هفته گذشته که اونس جهانی رکورد بیشترین قیمت در یک سال گذشته را ثبت کرده است، قیمت طلا در ایران روندی کاهشی داشته است. هرچند قیمت طلا روز گذشته بار دیگر به صورت نسبی، افزایشی نامحسوس داشت، اما با توجه به افزایش کم‌سابقه قیمت اونس جهانی طلا، این افزایش همچنان تفاوت چندانی نداشته است. اما چرا این‌گونه است و به چه دلیل اخبار و موضوعات غیراقتصادی، بر قیمت طلا در ایران اثرگذار است؟ در همین رابطه، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز در گفت‌وگو با «افسانه» می‌گوید: همواره در بازار جهانی طلا «سیگنال‌های اقتصادی» مهم‌ترین عامل افزایش یا کاهش قیمت طلا هستند، اما در بازار طلای ایران افزون بر سیگنال اقتصادی، «سیگنال‌های سیاسی» نیز بر قیمت طلا بسیار تاثیرگذار است؛ تا آنجا که این سیگنال‌های سیاسی به خاطر عرضه و تقاضایی که به واسطه خبرهای سیاسی ایجاد می‌شود، عامل سیگنال اقتصادی را در درجه دوم اهمیت قرار می‌دهد.

 

*سیگنال‌های سیاسی می‌تواند قیمت طلا را تغییر دهد

محمدحسین مستغنی با اشاره به افزایش کم‌سابقه قیمت جهانی طلا در هفته گذشته و در مقابل آن، روند کاهشی قیمت طلا در ایران می‌گوید: وقتی بحث‌های سیاسی روزهای اخیر فروکش کرد، هیجان بازار افزایش یافت و قیمت طلا نیز بالا رفت. مستغنی با اشاره به اینکه بر اساس این شاخص‌ها، مهم‌ترین عوامل افزایش یا کاهش قیمت طلا در ایران «قیمت اونس جهانی» و «نرخ ارز معادل دلار» است، می‌افزاید: ممکن است دیگر شاهد هیجانات بازار طلا مانند سال گذشته نباشیم، اما آن هیجانات، تاثیر خود را بر قیمت طلا گذاشت. رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سیگنال‌های اقتصادی نشانه‌ای از روند کاهشی قیمت طلا ندارد، اما سیگنال‌های سیاسی می‌تواند وضعیت قیمت طلا را تغییر دهد.

 

*برخی از طلافروشان شیراز دلال شدند

محمدحسین مستغنی در ادامه می‌گوید: سال گذشته هنگامی که قیمت طلا گران شد، مردم به جای خرید مصنوعات طلا، به خرید طلای آب‌شده رو آوردند، حال آنکه خرید طلای آب‌شده تبعات بسیار بدی دارد؛ چراکه چندین گروه از صنف طلا مانند ذوب‌کننده، سازنده، کارگاه‌های آب‌کاری و مخراج‌کاری (سنگ‌کاری روی طلا) را تحت تاثیر قرار داد و از سوی دیگر نیز می‌تواند برای خریداران نیز تبعات بدی داشته باشد. به گفته مستغنی، خرید و فروش طلای آب‌شده تا پیش از این، معامله‌ای درون‌صنفی بوده است، اما با وارد شدن مردم به خریدوفروش طلای آب‌شده، نگرانی بابت متضررشدن خریداران نیز ایجاد شده است. چراکه به گفته او، ممکن است برخی طلافروشان یا کارگاه‌های طلا، عیارهای مختلف طلا و شماره‌ عیار طلای آب‌شده را متفاوت از آنچه هست، به خریداران بفروشند و به دلیل آنکه امکان عیارسنجی طلای آب‌شده برای مردم کمتر در دسترس هست، این موضوع می‌تواند سبب زیان سرمایه‌گذاری آن‌ها شود. از همین رو مستغنی به مردم توصیه می‌کند که برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا، بهتر است به سراغ مصنوعات طلا و سکه بروند، به ویژه آنکه قیمت سکه معمولاً در تناسب با قیمت طلا افزایش می‌یابد و امسال نیز در تناسب با قیمت طلا قرار دارد.

 

*90 درصد کارگاه‌های طلا تعطیل شد

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز در ادامه سال گذشته و سال جاری را برای بازار طلای ایران «بدترین سال تاریخ» می‌خواند و می‌گوید: صنف طلا روزهای بسیار بدی را پشت سر می‌گذارد. محمدحسین مستغنی خبر می‌دهد که امروز بیش از 90 درصد از کارگاه‌های طلا در کشور کاملاً تعطیل شده‌اند و 10 درصد کارگاه‌های باقی‌مانده نیز تنها با 10 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. مستغنی در ادامه می‌افزاید: امروز بخش قابل‌توجهی از طلافروشان به دلالی رو آورده‌اند و خرید و فروش طلا به صورت سنتی کمتر صورت می‌گیرد.

 

*85 درصد پیشکسوتان طلافروشی شیراز، خود را بازنشسته کردند

به گزارش افسانه آنلاین:رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز در پایان با انتقاد از قانون مالیات بر ارزش افزوده برای طلافروشان می‌گوید: سال گذشته 85 درصد از پیشکسوت‌های صنف طلافروشان شیراز از بازار طلا خارج شدند و مغازه خود را واگذار کردند. محمد حسین مستغنی دلیل این موضوع را نیز موضوع «مالیات پایه» طلافروشان عنوان می‌کند و می‌گوید: قانون غیرکارشناسی مالیات بر ارزش افزوده، تمام صنف طلافروشان را تحت تاثیرات منفی خود قرار داده است، چراکه سازمان امور مالیاتی به جای اخذ «مالیات بر درآمد» از طلافروشان، پایه مالیاتی را بر اساس «عملکرد و سابقه طلافروشی» قرار می‌دهد. موضوعی که به باور مستغنی سبب می‌شود طلافروشان پیشکسوت بازار شیراز که در سال گذشته درآمد زیادی نداشته‌اند، به سبب سابقه طلافروشی خود، ناچار به پرداخت مالیات بر اساس سابقه شوند و همین موضوع نیز سبب شده است که اغلب پیشکسوت‌های طلافروشان، عطای حضور در این بازار را به لقایش ببخشند. به گفته مستغنی، در این وضعیت فروشندگان جوان طلا هم به ناچار و به امید روزهای بهتر مغازه‌های خود را باز گذاشته‌اند و ترس از بیکاری فعلاً سبب شده است که کج‌دار و مریز به شغل خود ادامه دهند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

زمینه اشتغال ۱۲ زندا ...

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان شیراز گفت: حرفه آموز ...

دولت‌ها هنگام خدمت‌ر ...

کاوه بهبهانی: هدف از تأسیس دولت آن بود که این نهاد ...

بن بست آی تی آی؟

گزارش «افسانه» از اعتراض جمعی از بازنش ...

اپلیکیشن فراوکلا " س ...

دسترسی به وکیل و دریافت مشاوره حقوقی بیش از عقد هر ...

می خواستند من و کلنل ...

گزارش «افسانه» از دیدار با محمود دولت& ...

5 هزار بازدید نظارتی ...

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فا ...

فوت یک دانش‌آموز ارس ...

فوت یک دانش‌آموز ارسنجانی بر اثر ابتلا به کرو ...

شناسایی دهمین مورد ک ...

 به گفته یک منبع آگاه دهمین مورد کرونا مثبت د ...

قانون بايد تلطيف شود

چگونه زنان و دختران به بهانه هاى مختلف اسير خشم مر ...

عقب نشينی موقت خودرو ...

بازار خودرو در شیراز حالا حالا قصد ندارد رونق پیدا ...

نظرات