خطر حذف لبنیات از سفره مردم

    
تعداد بازدید: 6054
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
محمدرضا طاهری: با تصویب افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام، لبنیات هم گران شد و این موضوع خطر حذف شیر، ماست و پنیر از سبد غذایی خانوار را بیشتر کرد.در حالیکه هنوز درخواست صنایع لبنی برای افزایش قیمت محصولاتشان از سوی ستاد تنظیم بازار تصویب و ابلاغ نشده است، برخی از آنها از هفته گذشته اقدام به افزایش قیمت دو محصول ماست و پنیر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار افسانه آنلاین: بررسی‌های میدانی از بازار لبنیات شیراز نشان می‌دهد برخی از برندهای مطرح در صنایع لبنی در چند روز اخیر اقدام به افزایش قیمت ماست و پنیر کرده‌اند، به گونه‌ای که قیمت هر بسته پنیر ۴۰۰ گرمی را تا ۷,۲۰۰ تومان افزایش داده‌اند در حالیکه پنیر ۴۰۰ گرمی براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخ ۱۳ آذرماه سال گذشته باید ۶,۹۰۰ تومان قیمت‌گذاری شود.
همچنین ماست ۵۰۰ گرمی کم چرب و پر چرب ۴,۴۰۰ تومان فروخته می‌شود و قیمت انواع ماست ۹۰۰ گرمی به ۸,۵۰۰ تومان رسیده است همچنین ماست یک کیلو و ۵۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و دبه ماست ۲.۵ کیلوگرمی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. این قیمت‌ها در حالی در بازار وجود دارد و صنایع لبنی محصولاتشان با این نرخ‌ها می‌فروشند که در مصوبه آذرماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار، قیمت رسمی ماست ۹۰۰ گرمی پرچرب ۴۷۵۰ تومان، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی کم چرب ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان و ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی پرچرب ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است.
آن طور که نایب رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات فروشان شیراز می گوید اگرچه مردم به سختی محصولا لبنی و شیر و ماست را خریداری می کنند اما این افزایش قیمت، بی شک شرایط را برای خرید مردم سخت تر می کند.
مسعود دهقان در گفت و گو با «افسانه آنلاین» با بیان اینکه قیمت محصولات لبنی در شیراز 20 الی 30 افزایش داشته است، می گوید: این افزایش قیمت شامل تمام محصولات لبنی شده است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم نسبت به گذشته کمتر از خرید محصولات لبنی استقبال می کنند،
می افزاید: با بررسی از این بخش متوجه می شویم که به دلیل افزایش قیمت محصولات لبنی مانند شیر و ماست خرید محصولات لبنی مردم 60 درصد کاهش یافته است. به گفته دهقان افزایش قیمت محصولات لبنیات به هیجه منطقی نیست.
نایب رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات فروشان شیراز با اشاره به اینکه شیر، پنیر و ماست صدر خرید محصولات لبنی مردم قرار دارد، خاطر نشان می کند: امکان دارد محصولاتی مانند خامه و .... در ردیف های بعدی افزایش قیمت قرار گیرند.
**
عضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس هم با بیان اینکه موضوع افزایش قیمت لبنیات هنوز در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار نگرفته است،
می گوید: افزایش قیمت نهاده های دامی و دستمزدها بی شک سبب افزایش قیمت محصولات لبنی می شود.
علی اکبری در گفت و گو با «افسانه» می افزاید: بی شک
افزایش قیمت محصولات لبنی باعث کم شدن و حذف این کالا از سبد و سفره مردم می شود.
**گرانی محصولات لبنی فشار مضاعفی بر مصرف کنندگان و تولید کنندگان وارد می کند
محمد خانی یک دامدار است، وی با بیان اینکه افزایش سه الی چهار برابری قیمت محصولاتی مانند دارو، هزینه ویزیت دامپزشکان، کرایه، دستمزد، و...... فعالیت را برای دامداران بسیار دشوار کرده است،
می افزاید: مناسب نبودن قیمت شیر هم از دیگر دلایلی است که شرایط دامداران را با مشکل مواجه کرده است.
خانی با بیان اینکه کارخانه9 ها دائما در حال افزایش قیمت محصولات لبنی هستند، می افزاید: این در حالی است که سود این افزایش قیمت ها به هیچ وجه به دامداران تعلق نمی گیرد، بطوری که گرانی لبنیات باعث می شود که مصرف کنندگان و تولید کنندگان متضرر شوند.
وی با بیان اینکه کارخانه ها و صنایع لبنی روز به روز بزرگتر می شوند، ادامه می دهد: سود حاصل افزایش قیمت محصولات لبنی اگر به یک قالب مشخصی بر می گشت مصرف کنندگان و تولید کنندگان می توانستند از آن بهره ببرند. محمدخانی با اشاره به قیمت تمام شده محصولات لبنی و شیر می گوید: با احتساب هزینه های ذکر شده در شرایط فعلی قیمت هر کیلو شیر برای دامداران بین 2300 تا 2700 تومان است.
به گفته وی، کارخانه ها هر کیلو شیر را با قیمتی بالغ بر حدود 2250 از دامداران خریداری می کنند که این امر سببب شده دامداران متضرر شوند.
**با احتساب تمام هزينه ها مى بينيم كه توليد شير در گاودارى چندان صرفه اقتصادى ندارد
امیر دیگر دامدار، با بيان اينكه قيمت هر كيلو خوراك دام به 2900 تومان افزايش پيدا كرده است، مى گويد: اين در حالى است كه قيمت هر كيلو شير در بازار با يك كاهش جزئى به 1950 تومان رسيده است.
امیر با اشاره به اينكه محصولاتمان را به شركت هايى مانند پگاه و .... مى فروشيم، مى افزايد: با اين وجود اين شركت ها دو ماه بعد از اينكه شير را از دامدار مى خرند پولشان را به حساب ما واريز مى كنند. اين دامدار به ميزان توليد روزانه شير اشاره مى كند و مى افزايد: به طور معمول روزانه دام های ما حدود 600 الى 700 كيلو شير توليد مى كنند و مصرف روزانه خوراك دام ما روزانه 250 كيلو
است.
وى با بيان اينكه قيمت شير در بازار بايد به گونه اى باشد كه براى دامداران صرفه اقتصادى داشته باشد، ادامه مى دهد: در جهت تامين خوراك دام هر كيلو سبوس گندم را با قيمت 1450 تومان خريدارى مى كنيم. امیر با اشاره به اينكه با در نظر گرفتن بسيارى از هزينه ها و خوراك دام در شرايط فعلى قيمت شير بايد حدود 3000 تومان باشد، مى افزايد: اما در حال حاضر قيمت يك بطرى 800 سى سى شير در بازار حدود 2400 تومان است.
وى با اشاره به اينكه در گذشته بازار خريد شير در استان رقابتى بود، مى گويد: بعضى از افراد از ديگر استان ها به دليل نداشتن همكارى با كارخانه هاى داخلى، شير را از دامداران استان فارس خريدارى مى كردند و به استان هاى ديگر مى فروختند؛ اما در شرايط فعلى دلالان شير را از دامداران خريدارى
مى كنند و به كارخانه ها و شركت هاى لبنى
مى فروشند.
اين دامدار با بيان اينكه قيمت دارو و مواد غذايى دامداران با افزايش 300 درصدى مواجه شده است، ادامه مى دهد: قيمت دارويى كه در گذشته 50 هزار تومان بود در حال حاضر به بيش از 150 هزار تومان افزايش پيدا كرده، همچنين قيمت ذرت علوفه نيز 100 درصد گران تر شده است؛ بنابراین با احتساب تمام هزينه ها مانند كارگر، خوراك دام و ..... مى بينيم كه توليد شير در گاودارى چندان صرفه اقتصادى ندارد. اين دامدار با اشاره به اينكه بالا بودن هزينه ها
رمق دامداران را كشيده است، مى افزايد: هزينه دوشيدن هر سرى شير حدود 500 هزار تومان است.به گفته وى، افزايش قيمت خوراك دام به 2800 تومان شرايط را براى دامداران نابسامان كرده است.
** آزاد شدن نرخ ارز نقش بسزايى در حمايت و رونق توليد دارد
كلاهيان مدير عامل اتحاديه دامداران فارس با بيان اينكه آزاد شدن نرخ ارز نقش بسزايى در حمايت و رونق توليد دارد، مى گويد: اين مهم سبب مى شود كه قيمت نهاده ها و شير به قيمت واقعى خود برسد، بطورى كه افزايش چند درصدى شير مى تواند گره بسيارى از مشكلات را بگشايد.
وی در گفت و گو با «افسانه» با بيان اينكه شركت هاى واردات نهاده در بخش هاى توزيع، تامين محصولات و نهاده ها با مشكلاتى مواجه هستند، مى گويد:
قيمت هر كيلو نهاده در ماه هاى قبل از دى ماه سال گذشته 2 هزار تومان و بر اساس ارز 4200 تومانى تعيين مى شد. وى با اشاره به اينكه ارز 4200 تومانى به سه نوع اقلام نهاده هاى دامى تعلق مى گيرد، افزود: به دليل هزينه هاى ايجاد شده در انتقال ارز، قيمت نهاده هاى دولتى در دى ماه گذشته كيلويى 100 تومان گران تر شد. كلاهى با بيان اينكه حدود 60 درصد نهاده هاى دامى و اقلام با ارز 4200 تومانى تامين مى شود، ادامه مى دهد: در شرايط فعلى دامداران بايد هر كيلو يونجه را با قيمت 2600 تومان خريدارى
كنند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

علم و فناوری پیشران ...

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ...

پوشاک برند خارجی در ...

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان ص ...

به اسناد دفترچه ای د ...

 مدیرکل ثبت اسناد  و املاک فارس با اشاره ...

نگاهی به سریا ل ممنو ...

این روزها بازار سریال های نمایش های خانگی داغ است. ...

تمام دانشگاه‌ها و پا ...

وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ ...

عطش خرید خانه در ترک ...

«افسانه» رکورد جدید ایرانی‌ها با ...

برپایی موکب به مناسب ...

مراسم ولادت با سعادت امام مهربانی‌ها حضرت اما ...

مصرف دخانیات در بین ...

گزارش«افسانه» از علل سوق پیدا کردن جوا ...

راه‌اندازی سومین مرک ...

با افتتاح سومین مرکز تولید ماسک سازمان فرهنگی، اجت ...

نظرات