سینما بهمن «کات»

    
تعداد بازدید: 6860
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :
گزارش «افسانه آنلاین» از آتش‌سوزی سینما بهمن

احسان اکبرپور-افسانه آنلاین: سقف فرویخته و سیاهه‌ی آتش بر جان و تن سینما نشسته است؛ چوب‌های عایق صدای چسبیده بر دیوار سالن، زغال شده و پوسترهای فیلم‌های روز سینمای ایران در دهه‌های گذشته، نیم‌سوخته افتاده کف سینما. تیرآهن‌های خمیده از درجه حرارت آتش، از سقف آویزان است و با برداشتن هر قدم، خاکستر از کف سالن بلند می‌شود. کانال‌های کولر همچون شاخه‌های شکسته‌ی درخت، از سقف ورودی سالن آویزان است و نور خورشید نیم‌روز آدینه، مستقیم، افتاده کف سالن. آپاراتچی پیر که آتش‌نشان‌ها از راه کوچه پشتی سینما از وسط زبانه‌های آتش بیرونش کشیدند، سیاهه‌های مانده بر کف سینما را جارو می‌کند. سینمایی که روزی با نام «مترو» و سپس «بهمن»، از یادگاران خیابان زند بود و چه نسل‌ها که فیلم‌های روز سینمای ایران و جهان را بر پرده‌اش به تماشا ننشسته بودند؛ پرده‌ای که هشت سالی می‌شد که خاک می‌خورد تا پنجشنبه‌شب؛ نهم خردادماه 1398. آتش ابتدا از زیر چوب‌های ریخته بر کف سالن شعله کشیده و سپس تا سقف زبانه کشیده بود. شاید خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی سوختن سینمابهمن را پنجشنبه‌شب به چشم دیدند، اما سوختن خاطره‌ی جمعی چند نسل از شیرازی‌ها را حدود یک دهه است که عابران پیاده‌روی زند به چشم دیده‌اند. وقتی به جای پوسترهای خاطره‌انگیز فیلم‌های دهه 50 و 60 و تصویر جمشید هاشم‌پور، کرکره‌های پایین و لوگوی رنگ‌ورورفته‌ی سینما بهمن توی چشم‌شان بود. هرچه بود، مرگ سینما بهمن این‌بار با آتش نمایان شد، محتضری که یک دهه تن رنجورش توی چشم شهر بود.

 

*علت آتش‌سوزی در دست بررسی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز نیز در پی حادثه آتش‌سوزی در سینما بهمن و اطفای آن توسط آتش‌نشان‌های شیرازی نیز اعلام کرد که کارشناسان مربوطه در حال بررسی علت دقیق آتش‌سوزی هستند و علت بروز آتش‌سوزی متعاقباً اعلام خواهد شد و هرگونه ابراز نظر غیر کارشناسی منتشرشده در فضای مجازی مورد تأیید این سازمان نیست. هرچند بنا به گفته یکی از مسئولان سازمان آتش‌نشانی شیراز به افسانه، احتمال «عمدی بودن» آتش‌سوزی سینما بهمن نه تایید می‌شود و نه تکذیب.

 

*تشکیل پرونده قضایی برای آتش‌سوزی سینما بهمن

از سوی دیگر قاضی آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در گفتگو خبرگزاری میزان گفت: در پی آتش سوزی سینما بهمن شیراز پرونده قضایی در این خصوص تشکیل و دو نفر به عنوان مطلع به دادسرا احضار شدند. دادستان عمومی و انقلاب شیراز ادامه داد: علت اولیه آتش سوزی تعمیرات داخلی سینما عنوان شده که خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشته است. قاضی آسیابی تصریح کرد: در اولین دقایق بروز حادثه، قاضی کشیک دادسرای شیراز در محل حاضر و دستورات قضایی اولیه را صادر کرد. وی افزود: در این حادثه اقدامات پیشگیرانه توسط نیرو‌های امدادی باعث گردید به سایر اماکن اطراف و شهروندان آسیبی وارد نشود. به نوشته خبرگزاری میزان، پرونده آتش‌سوزی سینما بهمت در دادسرا تشکیل شده و موضوع در این مرجع قضایی در حال تحقیقات و اخذ نظرات کارشناسی اولیه است.

 

*شهرداری می‌تواند با تملک سینما بهمن از آن بهره فرهنگی ببرد

لیلا دودمان در گفت‌وگو با «افسانه آنلاین» درباره سینما بهمن با بیان اینکه اواخر سال 96 که ریاست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شورای شیراز را بر عهده داشت، موضوع سینما بهمن را در کمیسیون مطرح کرده است، می‌گوید: جلسه دیگری را نیز برای تعیین تکلیف سینما بهمن با مالک این سینما برگزار کرده‌ایم و مالک سینما خواستار تملک این ملک از سوی شهرداری شیراز شده است. دودمان با اشاره به اینکه مسئولان شهرداری اعلام کردند که شهرداری شیراز در حال حاضر امکان خریداری سینما بهمن را ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت‌های ایجادشده و واکنش رسانه‌ها و دوستداران فرهنگ و هنر و همچنین نوستالژی بودن این مجموعه، به نظر می‌رسد شهرداری شیراز می‌تواند با تملک این مجموعه نوستالژیک، از آن بهره فرهنگی ببرد.

 

*حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احیای سینما بهمن

دودمان با اشاره به اینکه مالک سینما بهمن اعلام کرده است که به دلیل نداشتن توانایی کافی مالی امکان تبدیل این مجموعه به سینما و راه‌اندازی سایر مکان‌های فرهنگی را در این بخش ندارد، افزود: مردم شیراز تعلق فرهنگی خاصی نسبت به مجموعه‌ها و فضاهای فرهنگی، هنری و قدیمی دارند و نیاز است تا متولیان حوزه‌های فرهنگی شیراز مانند شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و دیگر نهادهای مسئول فرهنگی، حمایت‌های خود را در جهت تعیین تکلیف این مجموعه هرچه زودتر مشخص کنند. عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان خواستار راه‌اندازی یک مجموعه فرهنگی در این فضا هستند، شهرداری شیراز می‌تواند با خرید این مجموعه، این فضا را به یک مکان فرهنگی مانند موزه سینما، کافه‌کتاب، گالری و... تبدیل کند. لیلا دودمان همچنین از حمایت مدیریت شهری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تملک و راه‌اندازی مجدد سینما بهمن خبر داد و افزود: سرمایه‌گذارانی که خواستار سرمایه‌گذاری در بخش‌های فرهنگی هستند می‌توانند با خرید و تملک سینما بهمن، آن را احیا کنند.

 

* وضعیت سینما بهمن تعیین تکلیف شود

مالک سینما بهمن در گفت‌وگو با «افسانه» با طرح این ادعا که جرقه‌های ناشی از جوشکاری و برشکاری در روز حادثه موجب ایجاد آتش‌سوزی شده است، می‌گوید: شعله‌ی این آتش بعد از اتمام کار جوشکاری سقف سینما رفته‌رفته شعله‌ور و در نیمه‌شب موجب زبانه‌کشیدن آتش می‌شود. فرزاد تیموری در ادامه به ماجرای تعطیلی سینما بهمن اشاره می‌کند. «سینما بهمن حدود 10 سال است که تعطیل است. آن زمان حوزه هنری به خاطر عدم درآمدزایی، این سینما را تعطیل کرد، پس‌ازآن سینما تخلیه شد و سازه‌ی آن نیز رفته‌رفته ناایمن شد.» تیموری سپس با بیان اینکه هر اتفاقی که بخواهد برای این سینما بیفتد، در وهله‌ی نخست نیازمند تعمیر و مرمت اساسی بنای ملک است، می‌افزاید: وضعیت سینما بهمن باید تعیین تکلیف شود.

 

*هشدار نسبت به وضعیت نگران‌کننده سینما پرسیا و سینما حافظ

بسیار گفته‌اند و شنیده‌ایم که شیرازِ نیم‌قرن پیش، بیش از 13 سالن سینما داشته است؛ سینماهایی مانند سینما مهتاب و پارمونت و... که برخی به طور کلی از بین رفته‌اند و تنها خاطرات و عکس‌هایی محدود از آن‌ها باقی مانده است. برخی سینماهای آن دوران اما هنوز هستند، با این تفاوت که سال‌هاست تعطیل‌اند و بلاتکلیف؛ مانند سینما حافظ و سینما پرسیا. یکی چندی تغییر کاربری به پارکینگ داد و حالا تنها زمینی خالی از پشت کرکره‌های پایین معلوم است و دیگری نیز در نبش خیابان رودکی، با پارچه‌ای سفید پوشیده شده است. سینما پرسیا و سینما حافظ هر دو متعلق به حوزه هنری هستند و زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر کاربری آن‌ها نیز به گوش می‌رسد. به‌ویژه آنکه وضعیت ایمنی در سینما پرسیا به دلیل چوبی بودن سقف داخلی سینما نگران‌کننده و خطرناک است و در صورت وقوع حادثه‌ای همچون آتش‌سوزی سینما بهمن، افزون بر از بین رفتن سازه‌های فرهنگی و خاطرات جمعی چند نسل خطرات و تلفات احتمالی در پی خواهند داشت.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

هوش مصنوعی و کنترل خ ...

استفاده از سامانه‌های هوشمند در ‌شهر شیر ...

سیگنال‌های سیاسی معی ...

گزارش «افسانه» از وضعیت بازار طلا در ش ...

بازى ميليونی براى 25 ...

مطابق اعلام دو شرکت ایران خودرو و سایپا تعداد ۲۵ ه ...

محمد علی گرایی برنده ...

کشتی گیر شرکت کننده از استان فارس در رقابت های کشت ...

مبلغ یارانه نقدی برا ...

مبلغ یارانه نقدی برای سال آینده از 45 هزار و 500 ت ...

شهردار شیراز درگذشت ...

شهردار شیراز در پیامی درگذشت دکتر بهبودیان استاد د ...

زمینه اشتغال ۱۲ زندا ...

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان شیراز گفت: حرفه آموز ...

توقیف و اعمال قانون ...

فرمانده انتظامی استان با اشاره به اجرای موفقیت آمی ...

نظرات