علت بروز سیل دروازه قرآن و سعدی اقدامات سازه ای و غیر سازه ای کارشناسی نشده بود

    
تعداد بازدید: 5212
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :

 

گزارش «افسانه» از میزگرد دانشگاه شیراز درباره سیل اخیر شیراز 

 

یک ماه پس از سیل تراژیک دروازه‌قرآن، انجمن «فرهنگ و سیاست» دانشگاه شیراز میزگردی تخصصی با حضور استادان دانشگاه و برخی مسئولان شهری تشکیل داد و به بررسی ابعاد و جزئیات علل وقوع این سیل پرداخت. در این برنامه که با عنوان «سیل‌آباد» در تالار کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز برگزار شد، عزت‌الله رئیسی پدر پدر علم هیدروژئولوژی (آب‌های زیرزمینی) ایران، علیمردا حسنلی عضو هیئت علمی بخش منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه شیراز، ناصر طالب بیدختی عضو هیئت علمی بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط‌زیست دانشگاه شیراز، سید محمدجعفر ناظم‌السادات عضو هیئت‌علمی بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز، رضا افشین شریفیان استادیار بخش آب دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، سید عبدالرزاق موسوی عضو شورای اسلامی شهر شیراز و رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورا و آرش فرج‌زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در دو بخش به بررسی دلایل سیل دروازه‌قرآن پرداختند. در این میزگرد، کارشناسان با اشاره به ابعاد علمی دلایل وقوع سیل، به بیان راهکارهای خود به مسئولان برای جلوگیری از وقوع تراژدی‌های مشابه پرداختند. مشروح گزارش افسانه از این میزگرد را در ادامه بخوانید.

 

 

بخش دوم این نشست با سخنرانی استاد دانشکده عمران دانشگاه شیراز آغاز شد. ناصر طالب‌بیدختی با بیان اینکه سیل پدیده‌ای فراگیر در کشور است، گفت: سیل به‌ویژه حوضه‌های کوچک با شیب تند تلفات جانی به همراه داشته است. وی عنوان کرد: روند افزایشی تعداد وقوع سیلاب و خسارات جانی و مالی ناشی از آن طی سال‌ها افزایش یافته است. عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر مقابله با سیل در سطح جهانی تغییر کرده است، گفت: تغییر مدیریت استراتژیک از مدیریت بحران به محیط‌زیست و از مهار سیلاب به مدیریت سیلاب و نیز افزایش تاب‌آوری اراضی کشاورزی در برابر سیل، امروزه در دستور کار کشورهای جهان قرار گرفته است. طالب بیدختی تأکید کرد: مقابله با سیل باید در سطح ملی، استانی و محلی انجام شود تا بتوان همزیستی با سیلاب و مدیریت به‌هم‌پیوسته و جامع سیلاب را تدوین کرد. وی با بیان اینکه جلب مشارکت‌های مردمی در مراحل مختلف و در همه زمینه‌ها ازجمله آموزش بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: مردم باید در زمینه‌های مختلف مربوط به آب دانش و آگاهی داشته باشند؛ همان‌طور که در ژاپن به‌صورت مستند درباره زلزله از مهدکودک تا دانشگاه کلاس‌های بازآموزی وجود دارد.

 

*نظامنامه وزارت نیرو درباره سیلاب باید بازنگری شود

این استاد دانشگاه اظهار داشت: همان‌طور که در سال‌های اخیر توجه به سازگاری با کم‌آبی مطرح بوده است، سازگاری با سیل هم باید برجسته شود و هدف باید این باشد که تحت هیچ شرایطی خسارت جانی نداشته باشیم. این متخصص مهندسی عمران و محیط‌زیست خاطرنشان کرد: نظامنامه وزارت نیرو درباره سیلاب که در آن مسئولیت همه سازمان‌ها مشخص شده باید بازنگری شود. وی افزود: این بازنگری باید بر اساس این دیدگاه صورت گیرد که همه آموزش مدیریت سیلاب ببیند و تاب‌آوری شهر را در نظر بگیرند؛ درحالی‌که نظامنامه فعلی دستورالعملی کلی است و نیاز است دوباره برای هر استان، محل یا منطقه‌ای تعریف شود. طالب‌بیدختی نیز علت بروز سیل دروازه قرآن و شهرک سعدی را شدت بارش، شیب تند، اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای کارشناسی نشده و فقدان دستورالعمل جامع‌ومانع دانست.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

طلای جهانی بر گردن ...

تیم منتخب سبک شوتوکان (WSKF) ایران در چهارمين دوره ...

اعلام محدودیت ترافیک ...

محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی شب‌های قدر ...

خسارت ۴۶۰ میلیارد ری ...

آمنه سپهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با ...

فعال سازی واحدهای را ...

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان فارس گفت : مطا ...

خسارت میلیاردی کرونا ...

 مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرودشت  گفت: ش ...

افزایش مبتلایان کرون ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی ۷ ...

پیام تسلیت مدیرعامل ...

مهندس حیدرنیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز در پیام ...

بن بست آی تی آی؟

گزارش «افسانه» از اعتراض جمعی از بازنش ...

نظرات