استارت آپ ها در مسیر دشوار

    
تعداد بازدید: 6749
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :

بر اساس آمارها نزديك به 23 هزار استارت آپ در ايران فعاليت دارند، در حالى كه در چهار سال گذشته تنها 4000 استارت آپ در كشور وجود داشت.

در استان فارس و شهر شيراز شور و شوق استارتاپى فراوانى وجود دارد كه از مهمترين دلايل آن مى توان به تعدد جوانان تحصيلكرده، فضاى دانشگاهى فراگير و گسترده، توسعه زير ساخت هاى فناورانه و الكترونيكى و سطح اشتغال پايين دولتى و حتى خصوصى اشاره كرد.

آن طور که سهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس می گوید حدود 10 الی 20 درصد استارتاپ ها در استان به مرحله سود آوری

می رسند.

وی با بیان اینکه بعضی از افراد به صورت تیم و در قالب یک گروه اقدام به راه اندازی استارتاپ 

می کنند، می گوید: این افراد نو آوری و ایده های خود را با تکنولوژی ادغام می کنند و باعث ایجاد ثروت ارزش افزوده می شوند.

مهرداد سهرابی در گفت و گو با «افسانه» با اشاره به اینکه حذف واسطه از عوامل مهمی است که استارتاپ ها می توانند به تبع آن سبب کاهش هزینه ها شوند، می افزاید: اگرچه کسب یک سهم قابل توجه از مهمترین ویژگی های موفق استارتاپ ها محسوب می شود، بنابراین استارتاپ ها در آغاز شکل گیری به دلایل متعدد موفق نمی شوند.

وی با بیان اینکه نوآوری از مهم ترین ویژگی های استارتاپ ها محسوب می شود، بیان می کند: این در حالیست که تعدد و افزایش فعالیت رقبا در این روند سبب حذف بسیاری از استارتاپ ها در استان می شود.

وی با بیان اینکه استارتاپ هایی که ویژگی هایی مانند نوآوری و ایده های منحصر به فرد دارند می توانند

موفق شوند، تصریح می کند: انحصاری بودن خلاقیت و نوآوری در استارتاپ ها سبب درآمدزایی و موفقیت استارتاپ ها در استان می شود.

سهرابی با بیان اینکه بیش از 80 الی90 درصد استارتاپ های استان به دلایل متفاوت در مسیر فعالیت خود با شکست مواجه می شوند، ادامه

 می دهد: استارتاپ در مسیر رشد و فعالیت به دلایل متعدد نمی توانند موفق شوند که عدم سود آوری استارتاپ ها در یک بازه زمانی باعث حذف آنها 

می شوند. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس ادامه می دهد: این در حالی است که استارتاپ ها در جهت موفقیت بیشتر و بزرگتر شدن باید به مراکز قدرت متصل شوند تا بتوانند برای توسعه بازار سرمایه گذار جذب کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان

 می افزاید: اگرچه در حال حاضر بیشتر استارتاپ ها در بخش خدمات فعالیت می کنند بنابراین این افراد در مرحله نخست و در جهت به دست آوردن بازار و اعتمادسازی و جذب مشتری باید هزینه هایی را بپردازند. سهرابی می گوید: استارتاپ ها بعد از کسب سهمیه و جا افتادن در بازار در جهت توسعه کار خود نیازمند سرمایه گذار هستند که در این مرحله در جهت ورود به بازار و افزایش سهم خود در بازار با صندوق های ریسک پذیر همکاری می کنند.

به گفته وی استارتاپ ها باید بتوانند با مزایا و مشارکتی که ایجاد می کنند از رقبای خود سبقت بگیرند.

سهرابی با بیان اینکه دولتی ها و سازمان های دولتی و دستگاه های اجرایی به دلایلی مانند نپذیرفتن استارتاپ ها در استان با آنها همکاری نمی کنند، ادامه می دهد: دولتی ها در بعضی از موارد با اقداماتی مانند اجازه فعالیت ندادن و ایجاد مشکل بر سر راه استارتاپ ها

سبب می شوند که آنها در آینده به مرحله کسب ثروت برسند و در یک بازه زمانی شکست بخورند.

وی با بیان اینکه حدود 100 الی 200 استارتاپ در استان فعالند، ادامه می دهد: اگرچه استارتاپ ها

توانستند یک سهم ارزشمند و قابل توجهی را در اشتغال استان به خود اختصاص دهند اما به دلیل مشخص نبودن آمار استارتاپ ها در این بخش مشکلاتی ایجاد شده است. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس تصریح می کند: 

عدم علاقه استارتاپ ها به دولتی ها از دلایل 

فاصله گرفتن آنها با سازمان های دولتی محسوب 

می شود.

** مديران، بخش دولتى و سرمايه گذاران استان با استارتاپ ها بيگانه و غريب هستند

سليمی از فعالین استارتاپ با بيان اينكه مديران، بخش دولتى و سرمايه گذاران استان با استارتاپ ها بيگانه و غريب هستند، بيان مى كند: موضوع تمركز و بومى سازى از مسائل مهمى است كه باعث شده عمده فعاليت شركت هاى استارتاپى در تهران انجام شود و استارتاپ هايى كه در شيراز فعاليت مى كنند در جهت جذب سرمايه گذار فعاليت خود را به سمت پايتخت و تهران سوق دهند. ورود افرادى كه از توانايى كافى برخوردار نيستند باعث شده كه چرخه استارتاپ استان به صورت ناقص طى شود و اين در حاليست كه موضوعاتى مانند؛ آموزش، فرهنگسازى و .... در استارتاپ هاى استان كامل نيست.  وى در ادامه از عدم آشنايى بسيارى از مجموعه ها

با موضوع استارتاپ انتقاد مى كند و مى گويد: اين در حالي است كه بعضى افراد بدون آشنايى با فرآيند فعاليت استارتاپ استان قصد دارند كه با سرمايه اندك و در حد 5 الى 10 ميليون تومان به اين بخش 

ورود كنند كه اين موضوع در واقعيت طنزى بيش نيست.

اين فعال استارتاپ در ادامه خاطر نشان مى كند: زمانى كه استارتاپ ها برنامه هايشان را ارائه مى دهند در گام نخست آنها تلاش مى كنند كه به يك بازار مانند خدمات ورود كنند كه سرمايه در گردش 1400 ميليارد تومانى در سال دارند. وى با بيان اينكه ورود استارتاپ ها به بازار نيازمند ويژگى و آيتم هايى مانند نيرو و تبليغات است كه به واسطه آن بتوانند در بازار رقابت كنند، ادامه مى دهد: استارتاپ ها با هدف بهره بردن درصدى از اين بازارها در يك مدت خاص به اين بخش ورود مى كنند كه در نهايت به  دليل كافى نبودن نيروى انسانى و مالى نمى توانند به هدف اصلى و غايى خود برسند. 

وى مى افزايد: مشخص شدن متولى اصلى در بخش استارت آپ ها به فعالين اين عرصه كمك 

مى كند تا زمينه پيشرفت و رسيدن به اهداف استارت آپ ها تسريع شود؛ متوليان و مبادى تخصصى فناورى ارتباطات بايد به طور واضح مشخص شوند و در ادامه با تشكيل كارگروه هاى تخصصى و تدوين سندهاى راهبردى، اقداماتى را انجام دهند كه استارت آپ ها مسير فعاليت خودشان را آغاز كنند.

اين فعال استارتاپى مى گويد: استارت آپ ها در شهرهايى مانند شيراز از وضع مناسب و مطلوبى برخوردار نيستند؛ در بعضى از كلانشهرها مانند تهران به دليل تراكم جمعيتى و آگاهى مردم، كار كردن در فضاى آن آسان و راحت است؛ اما در شهرهايى مانند شيراز مى بينيم كه تنها يك استارت آپ توانسته موفق عمل كند و هيچ تناسبى ميان ورودى و خروجى در اين بخش در شيراز وجود ندارد.

** نبود آموزش مناسب در استان سبب مهاجرت افراد به تهران  شده است

برزگر مشاور كسب و كارهاى اينترنتى  با بيان اينكه نرم افزارهاى بومى جايگاهى در شيراز ندارند، ادامه مى دهد: اين در حالي است كه نرم افزارهايى مانند اسنپ، تپ سى، و .... توانستند نسبت به نرم افزارهاى بومى و شيراز جايگاه مناسبى داشته باشند، به طوري كه بيشتر مردم از اين نرم افزارها استفاده مى كنند.

برزگر تصريح مى كند: وضع اقتصادى كشور سبب شده كه بسيارى از نرم افزارها با مشكلاتى مواجه شوند؛ اين در حاليست كه احياى اين مهم نيازمند عواملى مانند اخذ مجوزهاى كسب و كار در استان است.

مشاور كسب و كارهاى اينترنتى ادامه مى دهد: در بعضى مواقع سازمان هاى دولتى با سنگ اندازى در مسير نرم افزارها اجازه فعاليت به استارتاپ ها را 

نمى دهند. به گفته وى در حال حاضر 80 درصد استارتاپ هاى فعال در شيراز غير بومى هستند و نبايد فراموش كرد كه اكثر استارتاپ هايى كه خواستار قدرت گرفتن هستند به تهران سفر مى كنند كه بعد از رفتن آنها ديگر از بومى بودن در مى آيند. برزگر خاطر نشان مى كند: سرمايه از نكات مهمى است كه در فعاليت استارتاپ ها نقش مهمى دارد اين در حالى است كه سرمايه گذارى كه بخواهد از صفر تا صد يك استارتاپ را حمايت كند در استان وجود ندارد.وى ادامه مى دهد: نبود آموزش مناسب در استان باعث شده كه افراد بسيارى به تهران و پايتخت عزيمت كنند.برزگر با اشاره به عدم موفقيت استارتاپ ها 

در شيراز مى گويد: حمايت هاى مالى كه استارتاپ هاى 

تهرانى از آن برخوردارند باعث شده كه آنها قدرت را در شيراز به دست بگيرند.

 

 کدگزارش: 1402
به قلم محمدرضا طاهری

 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

طومار کمپین مردمی و ...

طومار امضا شده کمپین مردمی و کارکنان نظام سلامت به ...

اجرای طرح تشویقی برا ...

معاون شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: براساس طرح&z ...

محدوديت هاى كرونايی ...

«افسانه» از جزئیات ابلاغ محدودیت‌ ...

علم و فناوری پیشران ...

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ...

هدایای بنیاد پانزده ...

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان فارس گ ...

مدیرکل آژانس بین‌الم ...

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه دوش ...

مبلغ یارانه نقدی برا ...

مبلغ یارانه نقدی برای سال آینده از 45 هزار و 500 ت ...

می خواستند من و کلنل ...

گزارش «افسانه» از دیدار با محمود دولت& ...

نظرات