غذاهای گران حذف،رستوران ها بیرون بر شدند

    
تعداد بازدید: 5861
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
نویسنده خبر :

رستوران حالا تنها فضايى براى صرف غذا نيست، تفريح چاشنى غذا خوردن در محلى جز خانه است. با بررسى رستوران ها در شيراز متوجه مى شويم كه رستوران هاى لوكس حدود 30 درصد و رستوران هاى جنوب شهر 60 تا 70 درصد مشتريان خود را از دست داده اند، چرا كه قيمت مواد اوليه رستوران ها بيشتر از 50 درصد گران تر شده و حالا آنها مجبورند قيمت غذاهايشان را افزايش دهند؛ همين موضوع موجب شده است كه مشتريان رستوران ها به شدت كاهش پيدا كنند.
آن طور كه صالحى رئيس اتحاديه رستوران ها و سفره خانه هاى سنتى شيراز مى گويد: افزايش قيمت گوشت، مرغ و ديگر محصولات سبب شده كه قيمت مواد غذايى افزايش يابد، بطورى كه در حال حاضر ميزان اسقبال مردم از رستوران ها به شدت كاهش يافته است.
رئيس اتحاديه رستوران ها و سفره خانه هاى سنتى شيراز با بيان اينكه به دليل نبود مشترى وضع رستوران هاى شيراز مناسب نيست، مى گويد: درتعطيلات نوروز اتفاقاتى مانند بروز سيل در شهر شيراز سبب شد كه مسافران از شهر خارج شوند و اين مهم باعث بى مشترى ماندن رستوران ها در شيراز شد.
« افسانه » كوروش صالحى در گفت و گو با با بيان اينكه در هفته حدود 4 الى 5 رستوران در شيراز به دلايل مختلف از ادامه فعاليت انصراف داده و تعطيل مى شوند، ادامه مى دهد: گرانى گوشت، مرغ، افزايش 40 درصدى نرخ دستمزدها و ... سبب شده كه رستوران ها نيروها و پرسنل خود را تعديل كنند.
صالحى در ادامه با اشاره به اينكه رستوران ها اجازه دريافت مبلغى با عنوان حق سرويس از مشتريان را ندارند، ادامه مى دهد: اين در حالى است كه حق سرويس از فاكتورها حذف شده و ارزش افزوده جاى اين بخش را در فاكتورها گرفت كه متاسفانه رستوران ها را با مشكلاتى مواجه كرده است.
صالحى با اشاره به اينكه در هيچ كجاى دنيا ارزش افزوده شامل محصولات ضرورى و مايحتاج زندگى نمى شود، بيان مى كند: در ديگر كشورها مغازه داران مبلغى با عنوان ارزش افزوده از وسايل و كالاهاى فانتزى، اتومبيل، ادكلن، كت و شلوار و... دريافت
مى كنند اما در هيچ كجاى دنيا، مبلغى با عنوان ارزش افزوده از غذا دريافت نمى شود.
رئيس اتحاديه رستوران ها و سفره خانه هاى سنتى شيراز با اشاره به اينكه دريافت ارزش افزوده از رستوران داران، فعالان اين صنف را با مشكلات عديده اى مواجه كرده است، مى افزايد: براى مثال درآمد روزانه يكى از رستوران هاى شيراز با 36 پرسنل 400 هزار تومان است و با وضع موجود ادامه فعاليت براى رستوران ها در شيراز به هيچ وجه منطقى نيست.
صالحى به قيمت هاى غذا در شيراز اشاره مى كند و مى افزايد: در سال گذشته قيمت يك دست باقالى پلو با گردن حدود 75 هزار تومان بود و مردم از اين غذا استقبال مى كردند و ما روزانه حدود 100 دست از اين غذا را مى فروختيم، اما افزايش قيمت محصولات باعث شد كه قيمت اين غذا در سال جارى به 120 هزار تومان افزايش پيدا كند كه اين مهم سبب شده فروش ما به 10 الى 15 پرس در روز برسد.
وى خاطر نشان مى كند: در حال حاضر تنها تعدادى از گردشگران از رستوران ها استقبال و استفاده مى كنند.
صالحى در ادامه خاطر نشان مى كند: از آن جا كه رستوران ها با يك سرى هزينه هاى جانبى نيز مانند هزينه نيرو، مواد و شوينده هاى بهداشتى و .... مواجه هستند، بنابراين در جهت ادامه فعاليت بايد مبلغى را جايگزين حق سرويس مى كردند. صالحى
مى افزايد: برداشتن هزينه حق سرويس در رستوران ها باعث شد كه رستوران داران به دليل جبران يك سرى هزينه ها، مبلغى را به قيمت غذاهايشان اضافه كنند.
رئيس اتحاديه رستوران ها و سفره خانه هاى سنتى شيراز خاطر نشان مى كند: افزايش بى رويه قيمت ها و پايين آمدن قدرت خريد مردم، رستوران داران شيراز را با مشكلات عديده اى مواجه كرده است كه در صورت تداوم اين روند در آينده اى نه چندان دور بيشتر رستوران ها تعطيل مى شوند.
**رستوران ها به بيرون بر تبديل شده اند
نجات فرد يكى از رستوران داران در شيراز با اشاره به اينكه وضع بازار رستوران ها در شيراز جالب نيست، مى گويد: افزايش قيمت ها و كاهش مشترى سبب شده كه فروش ما در شيراز به شدت كم شود، بطورى كه رستوران داران جهت بقا و ادامه فعاليت،
غذاهايشان را با يك سود اندك و ناچيز به مردم مى فروشند.
اين رستوران دار در ادامه با بيان اينكه افرادى كه در رستوران هاى اجاره اى فعاليت مى كنند در حال ورشكستگى هستند، مى افزايد: در حال حاضر افرادى كه مغازه براى خودشان است هم در شرايط مناسبى به سر نمى برند. وى با اشاره به اينكه در حال حاضر مردم از خريد غذاهاى ارزان قيمت و انواع خورشت ها استقبال مى كنند، مى افزايد: در شرايط فعلى بيشتر رستوران ها
غذاهاى گران قيمت مانند چلو ماهيچه، گردن و ...... را از منوى خود حذف كردند.
نجات فر با بيان اينكه قيمت غذاهايى كه در گذشته 13 هزار تومان بود در حال حاضر به بيست هزار تومان رسيده است، ادامه مى دهد: از آن جا كه قيمت بيشتر مواد غذايى حدود 70 الى 130 درصد افزايش پيدا كرده است، بنابراين رستوران داران در جهت بقا و ادامه فعاليت، مجبور به افزايش قيمت غذا شدند.
وى مى افزايد: در حال حاضر بعضى از رستوران داران در جهت اينكه بتوانند در حرفه خودشان فعاليت كنند مغازه هايشان را به بيرون بر تبديل كرده اند، هرچند كه در شرايط فعلى ميزان استقبال ادارات هم از بيرون بر و رستوران دارها به شدت كاهش يافته است.
به گفته وى، بيشتر ادارات و ارگان ها قراردادهاى خود را با رستوران و غذا خورى ها كنسل كرده اند. نجات فرد با بيان اينكه وقوع سيل در شيراز سبب شد كه رستوران ها فروش ايام عيد و نوروز را به كلى از دست بدهند، ادامه مى دهد: اگرچه بيشتر رستوران ها و مغازه ها حساب ويژه اى بر روى فروش غذاهايشان در ايام نوروز باز مى كنند، اما اين اتفاق سبب شد كه فروش ما در اين ايام به صفر برسد؛ بطورى كه فروش ما در ايام بعد از تعطيلات نوروز به مراتب بهتر از عيد بود.
اين رستوران دار با اشاره به اينكه دريافت ارزش افزوده سبب شده كه رستوران ها به بيرون بر تبديل شوند، ادامه مى دهد: رستوران داران از بعضى مشتريان مى توانند مبلغ ارزش افزوده را دريافت كنند اما اين مبلغ را نمى توان از افرادى كه به صورت بيرون بر غذا سفارش مى دهند را دريافت كرد و با اعتراض مشتريان مواجه مى شوند.
*
(على) يكى از رستوران داران شيراز نيز مى گويد: افراد به محض اينكه وارد رستوران مى شوند با ديدن منو و ليست قيمت غذاها از خريد منصرف مى شوند.
وى با بيان اينكه ثبات خاصى در نرخ گوشت وجود ندارد، مى گويد: نوسانات قيمت گوشت سبب شده كه قيمت ها شناور شود و رستوران ها و غذا خورى ها براى اينكه بتوانند به فعاليت خود ادامه دهند، به ناچار قيمت خود را افزايش داده اند.
اين مغازه دار با بيان اينكه درحال حاضر قيمت هر كيلو گوشت گوساله به بيش از 80 هزار تومان رسيده است، ادامه مى دهد: افزايش قيمت گوشت و مشكلاتى كه در اين بخش ايجاد شده، كسب و كار ما را تحت تاثير قرار داده و در اين شرايط و در جهت كنترل قيمت ها، ارگان و سازمان هايى مانند استاندارى بايد به صورت جدى ورود كنند.

کد گزارش:1403
به قلم: محمدرضا طاهری

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

گزارش تصویری این خبر

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

پوشاک برند خارجی در ...

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان ص ...

سمینار آموزشی تصادفا ...

سمینار آموزشی تصادفات وامداد و نجات شهری به مناسبت ...

آمار کرونا در فارس ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی ۱ ...

کلاس‌های دانشگاه پیا ...

رییس دانشگاه پیام نور استان فارس اعلام کرد: با توج ...

تمام دانش‌آموزان تا ...

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۰۵ ه ...

گزارش «افسانه» از حا ...

گزارش «افسانه» از حال و هوای حجره&zwnj ...

تردد‌های غیرضروری در ...

تردد‌های غیرضروری در شهر‌های استان فارس ...

نظرات